Hyundai Kona: Stylový měšťák, který se nebojí okrsků
Když se řekne „městský crossover“, většina z nás si představí auto, které zapadne. Neobtěžuje, neurazí, a hlavně se vejde do každé mezery mezi obrubníky. Hyundai ale v posledních letech ukazuje, že to jde dělat i jinak – že i auto do města může mít šmrnc, osobnost a dokonce i radost z jízdy. A právě s tímto očekáváním (a lehkou dávkou podezření) jsem si půjčil Hyundai Kona nové generace. Týden s ní mi ukázal, že i když vás auto neuchvátí na první pohled, může si vás získat postupně. Pomalu. Jako káva bez cukru, která nakonec chutná nejlíp.
Kona je v nabídce značky Hyundai už od roku 2017 a od té doby si vydobyla své místo na trhu. Nová generace přichází s designovými změnami, vylepšeným interiérem, novými technologiemi a celkovým posunem směrem k modernějšímu a sebevědomějšímu dojmu. Je to crossover, který se snaží být víc než jen praktický – a právě na to jsem se během týdne za volantem zaměřil.

Městský individualista
První dojem dělá hodně. A Hyundai Kona ho rozhodně udělá. Ne, není to vůz, který si spletete s konkurencí. S výraznými denními LED světly nataženými přes celou šířku vozu, členitými nárazníky a ostře řezanými liniemi působí moderně, možná až lehce futuristicky. Je to design, který se nebojí být vidět. V šedé barvě s černou střechou testované verze vypadá elegantně a zároveň dravě. Tohle není crossover, který zapadne spíš ten, který se vám připomene při každém pohledu z okna.
Po nasednutí mě překvapil interiér, který působí jednoduše, ale velmi moderně. Hyundai zde vsází na čisté linie, kvalitní zpracování a praktické uspořádání. Sedadla potažená kombinací látky a syntetiky jsou pohodlná, s dostatečnou boční oporou. Nečekejte luxus typu kůže a masáží, ale ergonomie je tu velmi solidní. Pozice za volantem je přirozená, volant dobře padne do ruky a výhled z vozu je příjemně vzdušný.
Vepředu je prostoru dost, vzadu je to takový lepší průměr – děti nebo průměrně vzrostlí dospělí si nebudou stěžovat. Nad hlavou zůstává dost místa i při vyšší postavě, a to díky chytrému tvarování stropu. Kufr o objemu 466 litrů (včetně spodního patra) není rekordní, ale pro běžný život bohatě stačí. Navíc potěší variabilita – sklopením zadních sedaček vznikne rovná plocha.

Infotainment a technologie: V jednoduchosti je síla
Z technologického pohledu udělal Hyundai velký krok dopředu. Dominantou interiéru jsou dva spojené displeje – jeden před řidičem jako digitální přístrojový štít, druhý uprostřed jako infotainment. Oba mají 10,25 palce, vysoké rozlišení a velmi dobrou čitelnost. Přepínání zobrazení mezi režimy je jednoduché, intuitivní a vše běží plynule. Překvapivě mě potěšila i odezva dotykového displeje – žádné zpoždění, žádné hledání tlačítek.
Infotainment podporuje Apple CarPlay a Android Auto, a to i bezdrátově. Spojení probíhá hladce a bez výpadků. Navigace, Spotify, podcasty – všechno fungovalo tak, jak bych očekával v novém, moderním autě. Nechybí ani USB-C porty pro rychlé nabíjení a prakticky umístěná bezdrátová nabíječka pro mobil.
Z hlediska výbavy byla testovaná verze vybavena opravdu bohatě – adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, asistent jízdy v pruzích, automatické nouzové brzdění, hlídání únavy řidiče a třeba i 360stupňová kamera (u vyšších výbav). Všichni tito asistenti pracují nenápadně, bez zbytečného pípání nebo přehnaného zasahování. Kona se tak nesnaží řídit za vás – jen vám dává najevo, že tu je, kdyby bylo potřeba.

Příjemně překvapivý kompromis
Když sednete do městského SUV, často nečekáte mnoho zábavy. A právě tady mě Kona příjemně překvapila. Testovaný model byl vybaven motorem 1.6 T-GDI s výkonem 147 kW (200 koní) a 7stupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Už při prvním zrychlení jsem pochopil, že tohle není jen o přepravě z bodu A do bodu B. Kona umí být svižná, hbité reakce motoru a ochota převodovky podřadit vytváří až sportovní dojem.
Podvozek je naladěný spíš tužší, ale nikoli nepříjemně tvrdý. Ve městě se sice ozve na větších nerovnostech, ale není to nic, co by vás nutilo měnit trasu. Naopak – mimo město a na okreskách se tužší podvozek vyplatí. Auto drží stopu, nenaklání se v zatáčkách a reaguje velmi čitelně. Řízení má příjemný odpor, není přeposilované, a auto působí celkově velmi jistě. Pro někoho možná až překvapivě zábavné.
Na dálnici je Kona stabilní i při vyšších rychlostech, odhlučnění je průměrné – na kvalitním povrchu velmi dobré, při 130 km/h se ale začne ozývat aerodynamický šum kolem zrcátek a kol. Ale nic, co by rušilo běžné poslechové tempo. Dojmy z jízdy shrnu jednoduše: Kona není sportovec, ale když ji trochu vyhecujete, rozhodně neprotestuje.
Spotřeba a motor: Dynamika bez přehnaných nároků
Motor 1.6 T‑GDI je známý i z jiných modelů Hyundai a Kia – a i tady se ukazuje jako ideální volba pro ty, kdo chtějí trochu víc. Díky 200 koním má auto dost síly na předjíždění, svižné rozjezdy a pružnost v jakékoli situaci. Převodovka DCT (dvouspojková) pracuje hladce, rychle a většinou bez zbytečného přemýšlení. Pouze při rozjezdu do kopce nebo při velmi pomalé jízdě občas zareaguje s mírným cuknutím, ale to je spíš daň za konstrukci než chyba.
A spotřeba? Běžně jsem jezdil kolem 7,5–8 litrů na 100 kilometrů. Ve městě, se zapnutou klimatizací a několika zastávkami, se spotřeba vyšplhá klidně na 9 litrů. Na dálnici při 130 km/h počítejte s cca 8,5 l/100 km. Na okreskách se dá dostat i pod 7 l/100 km, pokud jedete rozumně. Na výkon 200 koní to nejsou špatná čísla – Kona není žádný žrout, ale také nečekejte spotřebu hybrida.

Rozumný výběr pro chytré řidiče
A kolik za to všechno? Hyundai Kona v Česku startuje na ceně 519 990 Kč ve verzi s benzinovým tříválcem. Testovaná varianta s výkonnějším motorem, dvouspojkou a vyšší výbavou se pohybuje v rozmezí 700–750 000 Kč. Na první pohled možná vyšší suma, ale když vezmeme v potaz výbavu, technologie a celkový dojem z auta, dostáváte opravdu hodně muziky za rozumné peníze. Navíc – konkurence není o moc levnější.
Co si můžete za příplatek dopřát? Metalický lak karoserie vás vyjde na 16 900 Kč a dodá vozu výraznější a prémiový vzhled. Za 15 000 Kč je možné zvolit tzv. paket Guardian Plus, který obsahuje vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant a elektrickou bederní opěrku řidiče – ideální pro ty, kdo často jezdí v zimě nebo delší trasy. Pro praktičtější stránku věci nechybí ani podlahové velurové rohože za 1 290 Kč, které ocení každý, kdo chce interiér udržet čistý a elegantní. A co potěší – základní bezpečnostní sada s výstražným trojúhelníkem, vestami a lékárničkou je zahrnuta zdarma.
Hyundai Kona není auto, které vás posadí na zadek prvním svezením. Ale čím víc s ní trávíte času, tím víc začnete oceňovat její vyváženost. Není to žádné ultra-sportovní SUV, ale má příjemnou dynamiku, komfort a styl. Interiér působí moderně, infotainment je špičkový a technologie fungují přesně tak, jak mají. Pokud hledáte auto do města, na výlety, pro každodenní ježdění a občasné radosti za volantem – Kona je velmi solidní volba.