Citroën C3 Aircross - kouzla až v druhé řadě
Jen pár týdnů po modelu C4 Cactus máme v té samé edici na test jeho sourozence, model Citroen C3 Aircross. Oba dva modely jsou si velmi podobné a přitom jsou tak jiné. Samotného mne velmi zajímalo jak se tyto modely liší, protože dle srovnání C3 Aircross a C4 Cactus jsou si neuvěřitelně podobné technikou i rozměry a liší se vlastně jen 12 cm výšky ve prospěch C3 Aircross a pár desítek tisíc Kč ve prospěch C4 Cactus, tak proč by si Citroen sám sobě bral zákazníky. “Nejmenší SUV od Citroenu” není slovní spojení, které by v redakci vyvolalo šílený boj o klíče od vozu a tak moje očekávání byla spíše nižší, ale dále se dočtete, že jsem se celkem mýlil. Před domem tak stojí 4155 mm dlouhý vůz, který pohání skvělý 1.2 PureTech turbomotor se 110 koňmi a 205 Nm. Na test se dostavil ve výroční edici Origins, která nabízí balík výbavy a speciální designové doplňky a v České republice je k mání za cenu kolem 440 tisíc Kč. Je to dobrá koupě? Co nabízí Citroen co ostatní nemají?
Pohled na modelovou řadu společnosti Citroen odhalí, jak hodně výrobci crossoverům a SUV modelům podlehli. Citroen má prakticky jen jeden (svůj) model osobního vozu a to v segmentu malých vozů, model Citroen C3. Nejmenší C1 je ve spolupráci, takže to nepočítám za vlastní model. A vlastně ještě C-Elysee, také ve spolupráci a navíc ten už je na trhu celkem dlouho. Na druhou stranu, jestli nějaké značce modely aut s vyšší karoserií sluší, tak právě Citroenu. Oni ty crossovery jsou takové přifouklé a právě ta boubelatost a ty obliny Citroenu tak sedí. C3 Aircross je opravdu pěkné auto, to mi přijde, že je skoro objektivní fakt. “Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat,” abych citoval klasika.
Francie v každém kousku
Interiér nabídne tradiční tvary a linky, které Citroen, společně s extravagantním exteriérem, dělají Citroenem. Extrémně pohodlná sedadla z hutné pěny a příjemné látky poskytují dobrou oporu a nemám k nim výhrady - to řidičovo je dokonce vybavené přesně tou “autobusovou” loketní opěrku, která mi tak chyběla v C4 Cactus. Snad jen, že ve vedrech mám pocit, že ta hutná pěna trochu více zahřívá tělo. Sedadla jsou i na pohled povedená a jako u všech Citroenu vypadají gaučovsky. Přístrojová deska také nese nezaměnitelné znaky koncernu. Pod výdechy klimatizace je obrazovka infotainmentu shodná se všemi sesterskými (Citroen) a bratrskými vozy (Peugeot), který neurazí, ale svým ovládáním klimatizace přes displej ani nenadchne. Ale s automatickou klimatizací není moc důvodu pořád něco “štelovat”. V tichém autě vynikne poměrně slyšitelné hučení kompresoru klimatizace, hlavně v malých rychlostech.
Středová konzola pak pokračuje několika úložnými prostory, ten hlavní je před řadící pákou s odnímatelným plastovým výliskem na držák nápojů. Teoreticky proč ne - na delší trasu si tam dám ten výlisek a na denní popojíždění si tam dám třeba klíče. Prakticky je to celé k zlosti. Polička na mobil je moc mělká, polička na peněženku je také moc mělká a držáky nápojů jsou také k ničemu, protože jsou (také) mělké a mají pevný rozměr daný výliskem - viz fotogalerie. Za tohle body dolů. Nejen, že je to piha na kráse té praktičnosti, kterou pocítí uživatel každý den (zatímco benefit posuvné lavice jen občas), ale znamená to před rychlejší jízdou zastavit a věci přeuspořádat. Dvakrát v životě mi vypadlo pití z držáku. Jednou tady a jednou v C4 Cactus :-)
Kaplička přístrojů obsahuje čitelné (trochu podivným fontem vyvedené) klasické budíky s jednoduchým displejem pro palubní počítač a počítadlo kilometrů. Tohle opravdu nepřipomíná 100 let vývoje, ale funguje to - velkou část displeje zabírá aktuální rychlost a nejde to změnit. Pak už jsou tam jen dva řádky na informace z palubního počítače, případně rychlostní omezení z přečtených značek.
Vzadu to jede nejvíc!
C3 Aircross exceluje v zadní řadě. O desítky tisíc dražší T-Cross bledne závistí se svou posuvnou lavicí. Aircross má nejen to, ale i sedadla dělené 60:40 včetně sedáku, takže se posouvají celá sedadla odděleně. Ale tím to nekončí. Opěradlo prostředního (velmi úzkého) sedadla se skládá také zvlášť a vytváří tak buď masivní středovou opěrku, nebo průlez na lyže. Navíc se při skládání sedák zasune pod opěradlo, které tak může vytvořit rovnou podlahu (při využití falešného dna). To úroveň praktičnosti auta posouvá do nebeských výšin. Objem kufru výrobce udává od 410 po 520 litrů při posunuté lavici. Reálně se určitě ke 460 lze dostat i při obsazení 4 lidmi a to prosím na 4,1 metru délky! To je krásná hodnota a opravdu tomu autu dává skvělý poměr praktičnosti za pořizovací cenu. Pro mě jsou tahle kouzla jedním z hlavních příjemných překvapení C3 Aircross.
Diesel? Díky, neprosím si …
Auto je v řadě ohledů “jen” průměrné - průměrné jízdní pohodlí, průměrné řazení, průměrné materiály. Krom zavazadlového prostoru a akustické pohody za jízdy ale vyčnívá i jeho malý, 1.2 tříválcový turbomotor PureTech. Auto váží 1200 kg a tak 205 Nm nemá s autem příliš mnoho práce a zrychlí na stovečku za 10 vteřin. Tento motor mi přijde jako ideální ekonomická varianta pro běžné osobní vozy (např Peugeot 308, C4 Cactus) pro jeho rychlou reakci na plyn, zátah od nízkých otáček a rozumnou spotřebu i celkový projev. Motor v C3 není tak dobře odhlučněn jako v Peugeotu 308 a má takový veselý jadrný zvuk, který je dobře slyšitelný v libovolném spektru otáček. Jeho hlasitost nijak výrazně neroste s rostoucími otáčkami, které mají červené pole již od 5 tisíc otáček, stejně jako naftová verze. I ten projev je vlastně podobný. Rychlý nástup síly, veselý jadrný zvuk dychtivého motoru a najednou je ručička v omezovači. Díky zvukové kulise tříválce přijde omezovač na poslech překvapivě brzy. Motor je slyšitelný i kvůli tomu, že aerodynamicky je auto odhlučněno velmi dobře. I v dálničních rychlostech je tišší a pohodlnější než jsem čekal, především pokud je dobrý povrch. I ve 130km/h je zvuková kulisa příjemná a motor zaniká v příjemném ševelení obtékajícího zvuku. Naftový motor by v tomto ohledu byl výrazně horší volbou - něco málo by uspořil, ale určitě by byl nepřeslechnutelný a ubral by subjektivní (i objektivní) lehkosti auta. Na horším povrchu má Aircross i s měkčím odpružením tendenci trochu poskakovat a občas se ozve bouchnutím od podvozku, které jasně prozrazuje příslušnost k menším vozům. Nepomáhá tomu ani nafouklá karoserie, která zvuk ještě roznese po svých útrobách. Tady se prostě francouzské auto nezapře - chybí mu tady takový ten solidní tlumený zvuk, který ale mají vozy o třídu vyšší. Vyšší světlá výška mne vždy láká a neodolám pokušení zkusit, co to auto zvládne. A díky skvělé kontrole trakce modelů PSA i bez GripControl (který je za příplatek a jeho ovládací prvky jsou na místě té nešikovné poličky na mobil) je s podivem, kolik tihle malí lehcí bojovníci s jedním kolem skoro ve vzduchu zvládnou překonat. Víc tomu budou bránit ustrašené parkovací senzory a obava o plasty než letní silniční pneumatiky.
Co se týče jízdy, překvapilo mne, že jsem si pár dní musel zvykat na velmi jemné ovládání auta - velmi ostré brzdy, spojka zabírající na malém kousku a celkem citlivý pedál plynu - tyhle tři prvky mi zprvu hatily moji snahu o plynulou jízdu. Řazení šestistupňové převodovky je bez problémů, ale nic co by mne uchvátilo. Pozice za volantem je proti tomu otázkou mžiku - veliký rozsah nastavení sedadla umožní “crossover” pozici - buď utopeného řidiče za hradbou palubní desky, nebo vytrčeného nad přední kapotou. V tomto ohledu je Citroen bez problémů. Jinak nepřekvapí, že auto není vyloženě zaměřené na řidiče a jeho zážitek za volantem. 205 mm široká kola na 17 palcových diskách autu sluší a v zatáčkách mu dodají i nějakou tu jistotu a když se řidič zapomene tak ho velmi jemně zkrotí nejdříve trakční kontrola a pak případně i ESP, které zasahuje relativně neznatelně.
Resultat
C3 Aircross má určitě na trhu místo. Ač v kategorii crossover/SUV, není okázale vysoký ani široký ani dlouhý a výhody vyšší stavby karoserie využil beze zbytku. S velmi dobrou technikou, velmi dobrou cenovkou a velmi sympatickým designem by pro něj nemělo být těžké si svoje zákazníky najít. Ti (pokud nepodlehnou vábení 75 tisíc příplatku za naftový motor) dostanou ekonomicky výhodné, praktické, svižné, po všech stránkách povedené menší auto, které v pohodě poslouží i více členným rodinám.