Citroen C4 1.5 BlueHDI - když i řidič chce být pasažérem

,

Existují auta zaměřená na řidiče a pak taková, kde i řidič je spíše pasažér. A Citroen C4 je jedním z nich. Žádný jiný vůz v této třídě nevzdálí řidiče od řízení tak, jako tento vůz. A to nemyslím ve zlém, naopak. Zvýšená světlost pro lepší rozhled, měkký podvozek, lehké řízení a naftový motor s automatem. Co více o majiteli říká, “chci se jen vozit” než tahle kombinace? C4 už jsme měli na test s benzínovou 1.2 PureTech i elektrickou verzi e-C4. Tak dnes zkusíme “starou, dobrou” naftičku.

V osobních autech se naftovým motorům spíše vyhýbám, protože kultivovanost i rozsah využitelných otáček benzínových motorů mi za ten drobný rozdíl v provozních nákladech stojí. Když koukám do historie článků, tak naposledy jsme tu měli na jaře naftovou Octavii. To to letí!  Ale na plánovanou cestu do BMW Welt v Mnichově je uvolněné cestování a hospodárnost naftového motoru přece jen neocenitelná. To přiznávám. Tak pojďme na to.

Citroen C4 je překrásné auto. Pokaždé když C4 vidím, speciálně v té oranžové barvě, rád se za ní otočím. Ale i v téhle červené Elixir je C4 hezká. Ale ne tolik. Líbí se mi originální provedení předních i zadních světel. Líbí se mi střih karoserie, která se sice pyšní zvýšenou světlou výškou i karoserií SUV-kupé, ale celková výška není nijak velká. To má vliv na spotřebu i klid na palubě. Nevýhodou je pak zmenšený vstupní otvor na nastupování. Na to je potřeba si zvyknout. Uvnitř si pak připadáte spíše jako v osobním autě než v SUV. Nohy hezky natažené před sebe, žádný model “kancelářská židle”. Ne každému bude vyhovovat umístění volantu, který je trochu níže a chybí mu větší možnost přitáhnout jej k tělu. 

Koukneme pod kapotu a pojedeme. Pod kapotou se ukrývá čtyřválcová naftová jednotka 1.5 BlueHDI s 96 kW. Asi není náhoda, že stejných 96 kW má i benzínová 1.2 PureTech. Na rozdíl od benzínového motoru, ten naftový lze kombinovat jen s automatickou převodovkou. U koncernu Stellantis jde tradičně o osmistupňový automat s hydroměničem. Tato konstrukce převodovky je v tomto segmentu spíše vzácností. Její nespornou výhodou je plynulost a jemnost, které dvouspojkové převodovky dosáhnout neumí. Vznětový motor dosahuje 300 Nm při 1750 otáčkách a celé auto s ní váží necelých 1400 kg. To slibuje rozumnou dynamiku z nuly na sto za 9,5 vteřiny (jen o vteřinu horší než 1.2 PureTech s automatem). Také to potvrzuje, jak parametrově podobné ty dvě motorizace jsou. V čem se liší, to je spotřeba. V případě normy WLTP slibuje výrobce konzumaci 4,6 litru nafty, u benzínu 5,8 litru. Rozdíl lehce přes litr. U obou motorizací lze hodnot WLTP spotřeb celkem snadno dosáhnout i v reálném provozu. 

Teorie je za námi. Skočíme dovnitř a jedem. No, neskočíme. Trochu víc se musíme sehnout a trochu více musíme zvednout nohu, abychom překročili poměrně široký práh. To je to omezení té překrásné karoserie. S extravagantním exteriérem kontrastuje jednoduché a relativně konzervativní ztvárnění interiéru. Líbí se mi to, ale umím si představit, že někdo bude trochu zklamán. Kolem sebe najdeme příjemné materiály, praktický malý displej před řidičem i oddělené ovládání klimatizace. Extra pohodlné sedačky bez bočního vedení, zde navíc v hezké tmavě červené kůži. Krása. Jejich gaučový tvar také dává jasně najevo, že jezdit se bude hlavně rovně. Místa všude dostatek, i v kufru. Tam je ho 380 litrů. Kdybych měl kritizovat tak určitě ten lesklý černý plast na celé středové konzoli. Ze všech míst, kam jej lze umístit, je tohle to nejhorší. Ani přepínání jízdních režimů kolébkovým přepínačem vedle podobně velkého voliče směru jízdy není úplně geniálním řešením. Pochválil jsem oddělený panel klimatizace, ale jediné co na něm chybí je změna směru foukání, pro toto nastavení je třeba stále klikat na displej.

Tak a jedem. Zařadím D, podívám se před sebe a zjistím, že mne ruší head-up displej. Tak jsem jej schoval a bylo po problému. V tomto provedení je totiž promítaný na pomocné sklíčko a zabíral až moc místa na ne moc vysokém čelním skle. Ono to sklo je sice velké, ale je hodně skloněné proto při pohledu zevnitř nevypadá moc vysoké. Teď už jsem spokojený a pomalu vyrazím. Jednotka se ozývá typickým klapotem. Převodovka jemně řadí, a dokud je motor studený, nebrzdí motorem, ale vyřazuje na neutrál. Zvláštní. Během pěti minut už je všechno v pořádku. Topím si pod zadkem, na ruce na volantu, vyhřívané je i přední sklo. Maximální komfort. Motoru trvá poměrně dlouhý čas, než dosáhne provozní teploty, takže na krátké jízdy nebude úplně vhodný, ale to je případ všech malých naftových jednotek.

Za jízdy si všímám velmi lehce jdoucího řízení, ve kterém bohužel zcela chybí cit a třeba na sněhu je lehké ztratit přehled o tom, co se pod koly děje. Podivně gumovou zpětnou vazbu poskytují i brzdy. Hezky fungují tlumiče s hydraulickými dorazy. Při běžné jízdě ten hydraulický doraz samozřejmě nevyužijete. Je tam pro případ, že na něj dojde. Každopádně tlumiče skvěle tlumí jednotlivé nerovnosti, jízdu po dlažbě, nebo dilatační spáry na dálnicích. Zkrátka ty případy, kdy má tlumič šanci vrátit se zpět do své výchozí polohy. Při rychlém sledu větších nerovnosti už se úplně nestíhá vracet a auto znejistí. Je dobře, že výrobce nezvolil nějaké nízkoprofilové pneumatiky, to by bylo výrazně horší. Tady jsou poměrně úzké gumy s relativně vysokou bočnicí 195/60 R18 a to komfortu výrazně prospívá.

Po zahřátí motoru už je slyšet jen vzdálený klapot, při jízdách po městě se však typickému dunivému zvuku nevyhnete. V těch nízkých rychlostech je zvuk motoru převládající, protože od karoserie ani od kol prakticky nic slyšet není. Za městem už zvuk motoru splyne s ostatními. I přesto je na dálnici je auto velmi tiché, stabilní, celkem dobře funguje adaptivní tempomat a ostatní elektronika. Při 130 km/h točí motor na osmý převodový stupeň kolem 2000 tisíc otáček a nebojí se klidně podřadit o 3 stupně a motor vytočit ke čtyřem tisícům otáček. Tam už ale ztrácí dech. Při klidné jízdě drží převodovka motor docela zkrátka kolem 1500 otáček, ale ochotně a rychle zrychlí buď podřazením, nebo během chviličky náběhem turba. Převodovka je opravdu sametová, není jí prakticky co vytknout. Klidným jezdcům se motor odmění velmi nízkou spotřebou do 5 litrů mimo město, 5,5 litru v kombinaci s dálnicemi úplně bez problémů. To jsou hodnoty, které pro někoho mohou být velmi lákavé. 

Nejnižší výbava, kterou lze kombinovat s naftovým motorem je Feel Pack, ta vás přijde na 680 tisíc korun. Příplatek za naftový motor je vždy 40 tisíc oproti benzínové variantě s automatem. Teoreticky se ten naftový motor vyplatí zhruba po 100 tisíci kilometrech, pokud zvažujeme jen cenu paliva a zhruba litrový rozdíl ve spotřebě. Co se týče mých doporučení, tak sladění naftového motoru s převodovkou je lepší než u benzínové varianty, takže z pohledu plynulosti je lepší ta nafta. Ale ten benzín je tišší, lehčí a zábavnější. 

 

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • originální design
  • pohodlné svezení
  • úsporný motor
  • skvěle sladěný motor s převodovkou
  • dostatek prostoru
  • dobrá spotřeba

Mínusy

  • necitlivé řízení
  • na rozbitých cestách podvozek nestíhá

Akční nabídky

Rivalové

Citroën C3 Aircross
Cena od470 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 107 kW
Maximální rychlost179 - - Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace- - - s
Škoda Kamiq
Cena od633 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost183 - 214 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Hyundai Kona
Cena od673 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 125 kW
Maximální rychlost165 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Mitsubishi ASX
Cena od600 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 116 kW
Maximální rychlost168 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Peugeot 2008
Cena od695 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 107 kW
Maximální rychlost193 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA XCeed
Cena od692 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 103 kW
Maximální rychlost174 - 195 Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Škoda Karoq
Cena od848 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost193 - 221 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Captur
Cena od595 000 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 116 kW
Maximální rychlost168 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
KGM Tivoli
Cena od573 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost193 - - Km/h
Spotřeba7 - - l/100km
Akcelerace- - - s
KGM Korando
Cena od700 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost189 - 191 Km/h
Spotřeba7 - 8 l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan Juke
Cena od624 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon84 kW - 105 kW
Maximální rychlost166 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Suzuki S-Cross
Cena od625 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 95 kW
Maximální rychlost175 - 195 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Honda HR-V
Cena od868 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - - kW
Maximální rychlost170 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Dacia Duster
Cena od475 000 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 104 kW
Maximální rychlost160 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 8 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Toyota C-HR
Cena od850 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 164 kW
Maximální rychlost175 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 14 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Nissan Qashqai
Cena od857 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 140 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Jeep Renegade
Cena od778 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 177 kW
Maximální rychlost191 - 199 Km/h
Spotřeba2 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
0
Porovnávač
TOPlist