Citroen C4 - pět trumfů francouzské extravagance

,

Chcete nejpohodlnější auto kolem půl milionu a řízení je pro vás spíše nutné zlo? Dál už nehledejte. Citroen má pro vás za dobré peníze takové svezení, jaké jinde nenajdete. Na test máme benzínový tříválec s automatem v krásné bronzové barvě. 

Pozornému čtenáři možná neujde to, že přesně tento vůz jsme už na test měli. A prošel s tak dobrým hodnocením, že se s ním rádi svezeme znovu a připomeneme si ho. A taky uvidíme, jestli obstál vůči novým přírůstkům na trhu. Když jsem při předání viděl to samé auto, říkal jsem si: “To já jen upravím ten minulý test a bude dobře”.  Ale nakonec tu máme úplně jiný text. Přesto ale zkopíruju první odstavec z toho minulého testu, který bych ani po roce lépe nenapsal: “Citroen C4 je taková královna koloběžka nižší střední třídy. Trochu zvýšená, ale SUV to není. Trochu oplastovaná, ale čtyřkolku nemá. Trochu terénní, ale do terénu není. Má tvar kupé, ale dvoje dveře nemá. Přesto nový crossover od Citroenu slibuje to, co výrobce u svých aut tak dobře umí - oddělit řidiče od dění kolem. Ve spojení s tichým benzínovým motorem a automatickou převodovkou pro to má navíc i nejlepší možné předpoklady. “

Stojí před námi 4360 mm dlouhý vůz velmi extravagantních tvarů, který kombinuje robustnost SUV s karoserií liftback s boubelatým designovým jazykem značky. Uvnitř překvapí konzervativní styl s celkem kvalitními materiály. Najdeme tu přístrojovou desku bez nějakých velkých “odvazů”, kromě unikátního držáku na tablet včetně „tajného šuplíku“, kam jej lze schovat. Potěší spousta odkládacích přihrádek, ale lesklá stredová konzole bude vyžadovat práci s hadříkem a stejně se poškrábe. Velmi pohodlná gaučová sedadla jsou v této výbavě vyvedená v kožence. Uměl bych si představit i lepší materiál, klidně ten textilní z nižší výbavy. Malý displej místo přístrojového štítu mi přijde také poměrně sympatický, protože zobrazuje jen ty nejnutnější údaje pro řízení (podobně jako třeba v Enyaqu a ne třeba jako v Hondě Jazz nebo Toyotě Camry). V kufru najdeme 380 litrů včetně průlezu na lyže, a vzadu rozumně místa pro dospělého. Neomezuje ani svažující se střecha.

Trumf 1: Motor a převodovka

Pod kapotou je benzínový motor 1.2 PureTech naladěný na 150 koní. “Stovky” dosáhne za 8,5 vteřiny a WLTP spotřebu má na úrovni 6,1 litrů. Takhle výkonný motor už bohužel v letošním ceníku nenajdete. Ale je tam ta samá jednotka, jen podladěná na 130 koní. Zrychlí sice o vteřinu pomaleji, ale je 3 deci úspornější. Je to zřejmě důsledek dopadů flotilového průměru emisí. Co se nezměnilo je spojení s velmi povedenou osmistupňovou převodovkou EAT8. Ta se se svým sametovým chodem doplňuje dobře s extrémně lehkým řízením. U něho není vůbec cítit spojení s koly, co třeba na kluzkém povrchu může vadit, ale jinak se k autu celkem hodí. Třetí do party je extrémně měkké nastavení tlumičů, které krásně filtrují drobné nerovnosti. Tomu ještě pomáhá profilové číslo 60 na pneumatikách 195/60 R18. Neumím si tu představit jiný pohon než ten tichý benzínový motor s tou sametovou automatickou převodovkou. Kdo by se v takovém autě obtěžoval s řazením. To jak převodovka řadí a jak se zdálky občas ozve sympatické zabrumlání motoru, k tomu charakteru C4 pasuje dokonale. Svým svezením je podle mne lepší než elektrická e-C4, která je na ten jednoduchý podvozek až moc těžká.

Trumf 2: Pohodlí

Je nejsilnější stránkou C4, pokud se chcete nechat autem vozit. Citroen se chlubí velmi měkkým naladěním pérování. To má výhodu při pomalejší jízdě a a hlavně u jednotlivých nerovností. Žádné dosud testované auto nepohltí ten hnusný železný retardér tak dobře, jako C4. Měkké tlumiče dovolí rychlé zasunutí kol do karoserie a pak je pomalu vrátí na silnici. To samé různé dilatační spáry, nebo jiné izolované nerovnosti. Tam podvozek pracuje výborně. Je tichý a dovnitř nepřenáší moc otřesů. Ale nepřekvapí to, že na sledu nerovností, třeba na takové té “rozjebané” okresce už tlumiče nestíhají rozkmitaná kola brzdit a vracet zpět na vozovku a C4 znervozní a poskakuje. Zkrátka zázraky se nedějí, jsme pořád v autě nižší střední třídy. Navíc vzadu je torzní příčka a té také ty měkké tlumiče moc nesvědčí, hlavně při změnách směru. 

Trumf 3: Ticho

Nemám to objektivně změřené, ale subjektivně jde o jeden z nejtišších interiérů této třídy. I cestování nad dálničními rychlostmi neprovází žádné nadměrné zvuky. Ani od karoserie, ani od motoru, ani od kol. Karoserie tomu pomáhá rozumnou výškou a tvarem se splývavou zádí. Motor tomu pomáhá tím, že na dálnici točí jen 2100 otáček. A kola tomu pomáhají svou malou šířkou a velkou výškou bočnice. Tato kombinace pak způsobí, že si myslím, že na dálnici je C4 naprosto parádní svezení v kontextu půl milionové cenovky. Navíc s rostoucí rychlostí neroste zase tak moc ani spotřeba.

Trumf 4: Spotřeba

Obecně tvar karoserie má na spotřebu zásadní vliv, a tady právě spíše pozitivní. Mimo město se dá v pohodě jezdit kolem 5 litrů, na dálnici kolem těch obligátních 6,5 litru. A takové to týdenní dojíždění skončí s 6 litry. V SUV. S automatem. Se 150 koni. Paráda. Klobouček. C4 se mi líbí tím rozumným kompromisem mezi zvýšenou pozicí ale ostatními atributy odpovídajícím osobnímu autu. To, že nabízí trochu zvýšený posed pro lepší nastupování v kombinaci s minimálním vlivem na spotřebu, také hodnotím velmi kladně. 

Trumf 5: Nesportovnost 

Na sportování zapomeňte, proto jste si to auto nekupovali. Nějaké rychlé průjezdy s C4 vám, ani jí, moc vonět nebudou. 150 koní je sice dost, ale pocitově byste asi hádali méně. Větším problémem jsou ty před chvílí vychvalované měkké tlumiče. Auto se v zatáčce nakloní, začne zpomalovat a velmi odlehčené vnitřní kolo zamezí jakémukoliv zrychlování, dokud se všechno neuklidní. Takže tam, kde se v půlce zatáčky běžně “naloží” na plyn, tady ne. A nakonec ani velmi lehké řízení nějakému dovádění nepomáhá. Prakticky jsem nevyužil ani přepínání jízdních režimů, ani pádla pod volantem, ani manuální řazení převodovky. Pro tohle auto se to nějak nehodí. Tak jak jej nastartujete, tak je nejlepší. Pokud je pohodová jízda vaší krevní skupinou, jste dobře. Takové to plutí krajinou, to Citroenu jde nejlépe. 

Konec nakonec

C4 je velmi povedené auto. Odstraňuje všechny ergonomické přešlapy modelů z posledních let, především ovládání klimatizace a tempomatu. Je velmi pohodlná, tichá a úsporná. Hodí se pro vyznavače klidné jízdy a je tak přesným protipólem těch vozů, které o sobě tvrdí, že jsou sportovní, ale ve skutečnosti jsou jen tvrdé od podvozku. Pro jízdu po městě i po dálnici je C4 perfektním společníkem. Nejlépe vybavená verze sice vyjde na téměř 700 tisíc Kč, ale klidně bych oželel spoustu výbavy a nebál se výbavy FEEL s automatickou převodovkou a pak se ta částka přehoupne jen lehce přes půl milionu. Jen pozor, u nejlevnějšího modelu výrobce uvádí, že nemá tlumiče s hydraulickými dorazy - tj. je možné že má zcela jiný komfort jízdy.

Plusy

  • extravagantní vzhled
  • komfortní podvozek
  • ergonomický interiér
  • tichý interiér

Mínusy

  • až příliš lehké řízení
  • měkký podvozek na sledu nerovností občas nestíhá
  • lesklý plast na středové konzoli

Akční nabídky

Rivalové

Citroën C3 Aircross
Cena od470 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 107 kW
Maximální rychlost179 - - Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace- - - s
Škoda Kamiq
Cena od633 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost183 - 214 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Hyundai Kona
Cena od673 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 125 kW
Maximální rychlost165 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Mitsubishi ASX
Cena od600 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 116 kW
Maximální rychlost168 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Peugeot 2008
Cena od695 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 107 kW
Maximální rychlost193 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA XCeed
Cena od692 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 103 kW
Maximální rychlost174 - 195 Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Škoda Karoq
Cena od848 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost193 - 221 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Captur
Cena od595 000 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 116 kW
Maximální rychlost168 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
KGM Tivoli
Cena od573 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost193 - - Km/h
Spotřeba7 - - l/100km
Akcelerace- - - s
KGM Korando
Cena od700 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost189 - 191 Km/h
Spotřeba7 - 8 l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan Juke
Cena od624 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon84 kW - 105 kW
Maximální rychlost166 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Suzuki S-Cross
Cena od625 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 95 kW
Maximální rychlost175 - 195 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Honda HR-V
Cena od868 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - - kW
Maximální rychlost170 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Dacia Duster
Cena od475 000 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 104 kW
Maximální rychlost160 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 8 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Toyota C-HR
Cena od850 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 164 kW
Maximální rychlost175 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 14 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Nissan Qashqai
Cena od857 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 140 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Jeep Renegade
Cena od778 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 177 kW
Maximální rychlost191 - 199 Km/h
Spotřeba2 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
0
Porovnávač
TOPlist