Elektronická ruční brzda. Jak funguje a co udělá její aktivování za jízdy?
V posledních několika letech začaly automobilky kolektivně odcházet od klasických pák rušních brzd, aby přešly k malému tlačítku, které je nahrazuje. To ovládá takzvanou elektrickou parkovací brzdu, jejíž označení je EPB a kterou jako první představila značka BMW. Stalo se tak už u řady 7/generace E54 a možná ani sama automobilka nevěděla, jakou revoluci tím spustí.
Nutno říct, že na principu fungování se s příchodem tlačítka vlastně nic moc nezměnilo. Po zmáčknutí ovladače dojde k aktivaci zadních brzd. Jen už se tak neděje pomocí lanovodů, které měla původní ruční brzda, ale elektronicky. Tedy, ne úplně vždy. EPB existuje ve dvou verzích. První funguje s pomocí elektromotoru, který stále tahá za dva lanovody. To je hodně podobné ruční brzdě, jen v interiéru chybí ta velká páka. Obvyklejší dnes je ale řešení s elektromotory umístěnými v brzdičích, konkrétně na zadních kolech (na každém jeden). Po aktivaci tlačítka elektrika zatáhne jednu z destiček a díky konstrukci kotouče se následně přitáhne i ta druhá.
U drtivé většiny modelů s automatickou převodovkou se elektronická brzda po zaparkování sama aktivuje a při rozjetí zase deaktivuje. Automatická aktivace může proběhnout i u aut s manuální převodovkou, ale její deaktivaci před rozjezdem musíte provést ručně vy sami - sama se deaktivuje jen u některých aut a pouze až v případě, že se i přes její zatažení rozjedete - to funguje podobně, jako funkce autohold nebo rozjíždění se s ruční brzdou v kopci. Opačným příkladem může být třeba aktuální generace Mazdy 3. Pokud před rozjetím nestisknete tlačítko, a jde to jen, když stojíte na brzdovém pedálu, prostě se nerozjedete. Některá auta, třeba Hondy, vám to dokonce i řeknou. Jiná jen upozorní na displeji palubního počítače. Pro automatické uvolnění brzdy ale musí být zavřené všechny dveře a většinou musí být posádka připoutaná.
Proč ty změny?
Důvod, proč výrobci stále více sázejí na elektronickou parkovací brzdu je ten, že chtějí uspořit místo v interiéru. Chybějící páka brzdy udělala místo třeba přihrádce na mobil nebo na pití. Navíc je to prostě součást vývoje. Auta, respektive jejich systémy, dnes ovládáme hlasem nebo gesty. A do takového vývoje patří právě i EPB. Nezanedbatelná je i vyšší bezpečnost - elektronika brzdu hlídá a dovolí ji deaktivovat pouze v případě, kdy je auto způsobilé k rozjezdu (zavřené dveře, noha na brzdě,..). To samé platí i aktivaci - brzda se u některých aut zatahuje automaticky a eliminuje se tím tak možnost samovolného rozjetí vozu třeba i při nedostatečném zatažení ruční brzdy.
Navíc si díky přítomnosti tohoto systému parkovací brzdy můžeme užívat přítomnost bezpečnostních asistentů jako je Auto Hold, který umí auto držet zabrzděné třeba na semaforech, aniž musíte vy, jako řidič, stát na pedálu. Krom toho systém pomáhá méně jistým řidičům při rozjezdu do kopce, kdy auto pár sekund podrží. Fakt je, že toto uměly některé modely i s klasickou „ručkou“, ale až s příchodem elektronické brzdy je systém přidržení auta v kopci při rozjezdu velmi rozšířený.
Dražší servis?
Jakmile něco pracuje elektronicky, je jasné, že v servisu to levné nebude. Zatímco v případě mechanické brzdy stačilo čas od času dotáhnout lanka, s elektronickou ruční brzdou to je trochu jinak. Ke zjištění problému u EPB je potřeba počítač, tedy diagnostiku. Pokud zaznamenáte problém s brzdou, na něj vás upozorní kontrolka na palubním počítači, v servisu nejprve přes počítač uvedou brzdu do „servisní polohy“, kdy se brzda zcela uvolní. Pak už si mechanik může ušpinit ruce případnou výměnou brzd, kontrolou veškerých hadiček či kabelů.
Může se stát, že se vám zcela vybije auto, vy se do něj přesto dostanete a potřebujete vyřadit a auto třeba jen nějak odtlačit. Brzda je elektronická a bez baterie fungovat nebude. Doporučujeme kontaktovat servis, který vám poradí, zda zrovna váš vůz má chytře schovaný manuální ovladač od brzdy. Poradit může i manuál k autu.
Co když ji aktivujete za jízdy?
Pro někoho je špatnou zprávou to, že s tlačítkem místo páky v zatáčce nevykouzlíte parádní smyk. Konec legrace. Automobilky dnes hrají na bezpečnost a smyky, byť řízené, bezpečné nejsou. Pokud tlačítko aktivujete za jízdy jen krátce, auto s sebou maximálně trochu trhne, systém upozorní akustickým znamením a dál se nic jiného nestane.
Pokud brzdu „zatáhnete“ na delší čas, aktivuje se systém nouzového zastavení auta, kdy všechny brzdy začnou pracovat naplno a auto zastaví. U toho také začnou blikat varovné blikače. Toho mohou využít třeba spolujezdci ve chvíli, kdy se řidiči udělá nevolno a není schopen zastavit nebo řídit. U některých starších aut ale po tomto zásahu musí auto do servisu na výměnu elektronické brzdy nebo přímo brzd.