Nový Ford Puma přichází po 19 letech jako stylové malé SUV

,

Oživovat staré názvy je dnes v módě, a tak i Ford reinkarnoval jméno svého coupé z 90. let, nyní však ve formě malého SUV. Zda i novinka dostojí pověsti ikonického modelu jsme zjišťovali před nedávnem na evropské prezentaci ve španělské Malaze. Neuplynul pomalu ani měsíc a auto (respektive jeho první exempláře) už přijíždějí i do Čech. Vůbec první příležitost oficiálně novou Kugu v tuzemsku spatřit jsme měli i my, a to na dynamické prezentaci na pražském Smíchově. I když už toho kolega Petr s tímto crossoverem najezdil hodně kilometrů (a celkově i o dost více než já během jednoho příjemného odpoledne), příležitost uvedení modelu na český trh a jeho představení jsem si nemohl nechat ujít. Puma je do jisté míry revolučním autem, a to nejen pro svého výrobce.

Cílová skupina stejná jako dvě dekády zpátky aneb cesta od kupé po SUV

Trend dnešní doby v podobě SUVéček je jasný a ví o tom i Ford, proto doplňuje svou už tak nabitou modelovou řadu těchto vozů o nový model, a to i přesto, že na poli malých SUV (segment B-SUV) již má model EcoSport. Jenže zatímco EcoSport se snaží zaujmout zejména cenou a cílí i na mimoevropské trhy, nová Puma je navržena především pro Evropu a přináší kromě propracovanějšího designu i veškeré moderní technologie - namátkou adaptivní tempomat s udržováním ve středu pruhu, parkovací asistent, veškerou myslitelnou konektivitu včetně ovládání funkcí vozu pomocí aplikace nebo LED světlomety již ve standardní výbavě. Puma také otevírá novou kapitolu v historii designové identity značky Ford. Vyznačuje se vysoko položenými světlomety a dynamickými proporcemi. Vyšší stavba karoserie přispívá k lepšímu přehledu řidiče.

Chytrá řešení i velký zavazadlový prostor

Navíc nová Puma v sobě ukrývá mnoho chytrých řešení - zajímavou novinkou je “Megabox”, pod čímž se skrývá úložný prostor pod podlahou kufru o objemu 81 litrů, díky kterému má Puma i v mild-hybrid verzi objem kufru skvělých 456 litrů. Navíc je prostor oplastovaný, uzavíratelný a skvěle omyvatelný díky zátce, kterou lze tekutinu z prostoru kufru vypustit, díky čemuž lze v kufru bez problému převážet i třeba špinavé či jinak nevzhledné předměty. Na prezentaci bylo demonstrováno, kolik zavazadel se do kufru i díky megaboxu vejde - konečný počet byl 7 cestovních zavazadel a musím se přiznat, že když jsem je viděl vně auta, úplně jsem tomu na první pohled nevěřil - zde patří Fordu opravdu pochvala (fotku najdete ve stories na našem Instagramu).

Podlahu zavazadlového prostoru lze jednou rukou přestavit do tří poloh: V nižší poloze je k dispozici maximální objem zavazadlového prostoru a Ford MegaBox je zakrytý, ve vyšší poloze vznikne podlaha v jedné rovině se sklopenými opěradly zadních sedadel, po vyjmutí lze podlahu umístit vertikálně za zadní opěradla. Součástí pátých dveří je inovativní integrované krycí plato. Pohybuje se spolu s pátými dveřmi a nepotřebuje podpůrná boční lanka. Navíc je natolik pružné, že se jeho tvar přizpůsobí větším předmětům. Páté dveře lze navíc otevřít také bezdotykově pomocí gesta pod nárazníkem, což Puma umí jako první model ve své třídě. Součástí pátých dveří je navíc i krycí plato, které funguje chytře bez podpůrných lanek. Tím ale výčet praktických vlastností ještě nekončí - Puma nabídne ve verzi Titanium X také omyvatelné potahy, které lze jednoduše sundat a vyprat. Když si vzpomenu, kolikrát by se mi to už hodilo, divím se, že to nevymyslel někdo dříve.

Jízda: výhradně tříválce a mild-hybrid připravují zajímavé prostředí pro řidiče

Nakonec se pojďme ale podívat na jízdní vlastnosti - ty jsou totiž ve vrcholné motorizaci s litrovým tříválcem podpořeným 48V mild-hybridní soustavou s celkovým výkonem 155 koní velmi dobré. Technnologie mild-hybrid kombinuje zážehový motor 1.0 EcoBoost s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem o výkonu 11,5 kW. Startér/generátor zde nahrazuje běžný alternátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V a je chlazená vzduchem. To, že zástupci značky dědictví původní Pumy věří, bylo vidět už na výběru testovací trasy - tu  schválně vybrali tak, aby byla pěkně kopcovitá s točitými zatáčkami, kde se i nová Puma cítí jako doma. Motor jde pěkně do otáček a i přes baterii v kufru je cítit jeho celková lehkost, která vozu umožní dostat se na stovku za 9 sekund. Motor je v nižších otáčkách kultivovaný, při vytáčení ale svůj zvuk nijak nemaskuje a působí trochu surově. Inteligentní mild-hybridní hnací soustava bude nabízena také ve slabší variantě dosahující nejvyššího výkonu 92 kW - v České republice později během roku 2020.

Celkově ale Puma jako celek prostě funguje a popravdě začínám mít pocit, že i v kategorii menších aut začíná být poslední dobou konkurence opravdu nabitá - technologické inovace i moderní asistenty dříve známé výhradně z vlajkových lodí automobilek tak už najdeme i v městských SUVéčkách a to je dobře. Nová Puma v evropské nabídce značky podporuje už tak poměrně značnou ofenzívu značky v oblasti SUV a crossoverů a doplňuje tak modely Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, nová Kuga a nový Explorer Plug-In Hybrid. V souvislosti s výrobou Pumy investoval Ford navíc do svého moderního závodu v rumunské Craiově přibližně 200 milionů eur (v přepočtu asi pět miliard Kč) a přijal dalších 1 700 lidí. To vše jen dotváří důležitost tohoto modelu v portfoliu tohoto tradičního výrobce. Osobně se tak moc těším, až Pumu prověříme v redakčním testu, v němž bystrému oku redaktorů jen tak něco neunikne. 

Akční nabídky

Rivalové

Suzuki Vitara
Cena od678 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 95 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Volkswagen T-Cross
Cena od609 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Seat Arona
Cena od552 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost182 - 210 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Peugeot 2008
Cena od695 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 107 kW
Maximální rychlost193 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Mitsubishi ASX
Cena od600 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 116 kW
Maximální rychlost168 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Škoda Kamiq
Cena od633 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost183 - 214 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Volkswagen T-Roc
Cena od696 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost189 - 218 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA Stonic
Cena od567 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - - kW
Maximální rychlost176 - 179 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Suzuki S-Cross
Cena od625 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 95 kW
Maximální rychlost175 - 195 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan Juke
Cena od624 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon84 kW - 105 kW
Maximální rychlost166 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Opel Mokka
Cena od669 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 107 kW
Maximální rychlost203 - 209 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace- - - s
Renault Captur
Cena od595 000 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 116 kW
Maximální rychlost168 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Hyundai Bayon
Cena od585 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - - kW
Maximální rychlost176 - 179 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace12 - 12 s
KGM Tivoli
Cena od573 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost193 - - Km/h
Spotřeba7 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Jeep Renegade
Cena od778 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 177 kW
Maximální rychlost191 - 199 Km/h
Spotřeba2 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Audi Q2
Cena od725 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 231 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
0
Porovnávač
TOPlist