Nový Peugeot 308 vypadá skvěle a nabídne i naftový motor
Předchozí generace už má na krku pěkných pár křížků a tak bylo na čase na modelovou obměnu. Na úspěšné tažení minulé generace, která se stala Autem roku v roce 2013 a celkem se jí prodalo přes 7 milion kusů, navazuje nový model, který jsme měli možnost vyzkoušet při prvních jízdách v okolí Prahy. Nový model už se stihl probojovat mezi finalisty Auta roku 2022, mimochodem jako jediný model s termickým motorem. Je obvyklé, že nové modely jsou větší, než jejich předchůdci a tak i nová 308 trochu narostla. Prodloužila se hlavně délka, rozvor je delší o 55 mm (na 2675 mm) a celkově nyní měří na délku 4367 mm (o 114 mm). Přínos prodlouženého rozvoru pocítí jak cestující na zadních sedadlech, tak jejich zavazadla. Objem kufru narostl na 412 litrů.
Pod kapotou nabídne nová 308 poměrně rozsáhlou nabídku pohonných jednotek. V rámci klasických spalovacích motorů nabídne Peugeot svůj benzínový tříválec PureTech o objemu 1,2 litru o výkonu 81 kW (110 koní) a 96 kW (130 koní), případně je možno sáhnout po čtyřválcovém dieselu BlueHDi o objemu 1,5 litru a výkonu 96 kW (130 koní). Motory lze kombinovat s manuálním šestikvaltem nebo osmistupňovými automaty s hydrodynamickým měničem. Kromě toho jsou v nabídce plug-in hybridní modely se 180 resp 225 koni, které pohání turbomotor 1.6 PureTech kombinovaný s elektromotorem, který bere energii z baterie se zhruba 10 kWh využitelné energie. Obě verze mají ujet v čistě elektrickém režimu cca 60 km (WLTP). Hodnota maximálního točivého momentu je identických 360 N.m., díky němu nabídnou zrychlení z nuly na sto kolem 7,5 vteřiny.
Peugeot se pyšní opravdu bohatou příplatkovou komfortní a bezpečnostní výbavou ve které najdeme třeba LED-matrix světla, adaptivní tempomat s držením v pruhu, varování na projíždějící vozy při vyjíždění z parkovacího míst a spoustu dalšího. I nadále zůstává značka věrná své architektuře i-Cockpit s malým volantem a velkým 10 palcovým displejem nad ním. Druhý displej stejné velikosti pak sdružuje ovládání klimatizace, navigace, radia. Úplnou novinkou jsou ovladače i-Toggles, které umožní konfigurace nejrůznějších rychlých voleb. To vypadá velice zajímavě, neboť je možné předvolit prakticky libovolné nastavení, včetně konkrétní teploty v kabině nebo konkrétního kontaktu z telefonu. Na většině propagačních materiálů naleznete vyobrazený vůz krásné zelené barvy. Tato barva 308 opravdu sluší a je navíc bez příplatku, takže ji budeme vídat i na silnicích, protože bude určitě nejčastější.
Svezli jsme se krátce s modelem s motorem 1.2 PureTech s manuální šestistupňovou převodovkou a 130 koni. První pocit za auta je pozitivní, 308 umí udělat opravdu dojem. Velmi se zlepšila kvalita materiálů, displeje mají velmi jemnou a kontrastní grafiku, kamerový systém vozu je rychlý a kontrastní. Tady je obrovský skok. Pohonná jednotka není zcela nová, ale nová je převodovka s krátkými drahami. Řadí se s ní příjemně, motor reaguje velmi statečně i od nižších otáček a těch 130 koní je zcela určitě dostatečný výkon pro tento typ vozu. Předchozí generace byla kritizována za méně místa pro kolena zadních pasažérů, to se teď změnilo a před koleny je místa dostatek.To je bezpochyby zásluha delšího rozvoru náprav. Zvětšil se i objem zavazadlového prostoru na 412 litrů. Ten zůstal zachován i v případě plug-in hybridní verze, kterou jsme se také svezli. Ta umožní především tichou jízdu na elektrický proud a když dojde energie v bateriích máme pod kapotou stále hybridní pohon, nabídne nabídne okamžitou reakci na plynový pedál. Na druhou stranu model je výrazně dražší a těžší. Ta vyšší váha je znát, protože rozdíl mezi 1360 kg vážícím model s 1.2 a zmíněným plug-inem je kolem 300 kg a to není málo. Na delší dobu by byl popis nového multimediálního systému i tlačítek i-Toggles - multimediální je zcela nový s možností konfigurace vlastních widgetů na jednotlivé obrazovky. To by mohlo vyřešit tradiční potíž s klimatizací jejíž ovládání je právě přes tento displej. I-Toggles by mohli pomoci v tom, že nejčastější operace budou mít svou klávesovou zkratku s velmi konkrétním úkolem.
Peugeot počítá že příští rok doplní motorovou paletu ještě elektromobil, který by měl využívat novou technologii baterií a být schopný ujet přes 400 km ze své 56 kWh baterie. Peugeot začíná s modely s akční cenou 490 Kč za benzínovou dvanáctistovku, nejlépe vybavené plug-in verze vyjdou něco přes milion korun. Více detailu poskytne tradiční týdenní redakční test.