Škoda Octavia 1.0 TSI - óda na litr

,

Dlouholetý prodejní trhák, i letošní horká novinka. To je Škoda Octavia. Novou generaci jsem řídil naposledy při představení v dubnu a pak už ji sedlali kolegové. A tak mne zajímalo, jak bude fungovat tento český sen s motorem, který rozhodně snem většiny řidičů není. Ale emisní normy na ně nějak ohledy neberou a tak v tomto 4.689 mm dlouhém korábu pod kapotou brumlá benzínový motor s objemem necelý litr. A ještě k tomu s lichým počtem válců. A tomu jsem se chtěl podívat na zoubek. Na druhé straně, o nové Octavii už toho bylo napsáno tolik a názory jsou, jako vždy, tak polarizované, že takový test není úplně jednoduchý. Ale jdeme na to!

Óda na litr - prequel 

Motor 1.0 TSI jsem měl v létě v Kamiqu a před tím v T-Crossu, kde dával perfektně smysl - v malých, lehkých, městských crossoverech podával dobrý a dostatečný výkon s velmi dobrou spotřebou. A tak mne zajímalo, jak to bude v autě o třídu větším, navíc schopného pobrat dvakrát tolik věcí do kufru a s ambicemi vozit své pasažéry na dlouhé tratě. Zároveň auto s cenou lehce přes 800 000 tisíc s litrovým motorem může být další z potenciálních hadrů na býka. 

Na test se dostavil kousek v nejvyšší výbavě Style na větších příplatkových 18 palcových kolech (pro Style jsou nejmenší 17 palcová). Tato kola jsou sice za příplatek, ale zrovna tuto investici bych doporučil. Ta proměna vzhledu s koly Aero Vega je dramatická, protože menší kola s „batůžkem“ verze kombi jsou v karoserii trochu utopená. Kola jsou navíc stále velmi dobrým kompromisem v pohodlí, za co sklízí Octavia můj obdiv. Nebo spíš takhle. Ve většině situací 18 palcová se zimními koly dobře tlumí nerovnosti, ale občas (a to výjimečně) si tak poskočí, jako bychom seděli v úplně jiném autě.

Nepřidám se k těm, co kritizují jízdní vlastnosti Octavie, protože mi nepřijde, že by vybočovali ze škodováckého standardu poslední modelové řady - od Fabie a Kamiqu je naladění Škodovek spíše komfortní, co je určitě pro cílovou skupinu rozhodně plus, na druhou stranu některé typy nerovností (nejčastěji hrbolů v rychlém sledu) umí podvozek trochu rozhodit. Každopádně zvuky podvozku jsou potlačeny na minimum a Octavia působí jako dospělé auto (což určitě není novinkou). A zásluhu na tom má zcela určitě i ten lehoučký litrový motor, který přední nápravu velkého auta moc nezatíží a podvozek má tak méně práce.

Óda na litr - část první

Motor 1.0 TSI je zatím pro mainstreamové zákazníky něčím, co jen pomalu vstřebávají. Litrový tříválcový turbomotor 1.0 TSI z řady EA211 je tak musí přesvědčit o opaku až při osobním setkání. Technicky i projevem velmi vyspělý motor, který se svými 81 kW a točivým momentem 200 Nm rozhýbá 1330 kg těžké auto na stovku za zhruba 10 vteřin. Přestože je nejslabší jednotkou, i tak jede přes 200 km/h. To v praxi spíše napovídá, že třeba při 150 km/h má ještě dost velkou rezervu, než že by se očekávalo, že touto rychlostí bude cestovat. Anebo že při 130 km/h bude točit kolem 3 tisíc otáček a nebude vůbec slyšet.

Projev tříválcového motoru je poznat chviličku po nastartování studeného motoru a pak při rozjezdu, hlavně podle bručivého zvuku. Po nějakých vibracích nebo dunění ani památky. A tak si troufám říct, že vám nebude vadit ani jeho počet válců, ani jeho objem, ani jeho projev. Protože se vám dobře odmění - v zimě tím, že během pár minut začne topit, za jízdy tichým projevem, v zatáčkách svou nízkou hmotností, která má vliv na jízdní vlastnosti, u pumpy nízkým apetitem, za jízdy rychlou reakcí na plyn a lidé na ulici ocení EURO 6D s filtrem pevných částic a rychle ohřátým katalyzátorem.

Óda na litr - část druhá

Rozdíl ve spotřebě mezi předchozí 1.2 TSI čtyřválcovou jednotkou je - pravda - zanedbatelný, ale litr je technicky vyspělejší. Obě jednotky vyžadující jistý cvik při rozjezdu, kde je třeba malinko vyšších otáček, aby motor nespadl do otáček mimo zátah turba, protože pak předvádí svůj atmosférický výkon a to není bůhvíco. Ale elektronická ruční brzda s funkcí auto-hold vám v rozjezdech pomůže. Chalupáři a dovolenkáři by se mohli bát, co až naloží do 640 litrového kufru pořádnou porci „zrzavých kamarádů“ a auto zatíží. Pojede to vůbec? Ano. Ani při plném obsazení nespadne motor do kategorie zoufalých, protože díky velkému rozsahu dostupného maxima kroutícího momentu se motor sebere od nízkých otáček a poskytne dostatek síly, aby se do cíle dorazilo „než to zvětrá“. Dobrou zprávou je, že pokud je čas vaším nepřítelem a peníze naopak přítelem, můžete mít za 38 tisíc navíc 2.0 TDI, ale jen s 85 kW. Překvapivě úplně stejný příplatek chce výrobce za 1.5 TSI se 110 kW. Případně sáhněte do kasičky pro 133 tisíc a budete mít 147 kW s automatem a u tchýně na Moravě budete zaručeně mezi prvními a s nákladem ještě oroseným.

Óda na litr - část třetí

Když jsme u těch dynamických hodnot - 1.0 TSI zrychlí z nuly na 100 km/h za 10,5 vteřiny. Motor 2.0 TDI 85 kW zrychlí za 10,4. A fleetová modla 1.6 TDI z předchozí generace za 10,6 vteřin. Více tady. Na závěr spotřeba - na dálnici chce Octavia zhruba 6,5 litru benzinu. Ve městě maximálně o litr více. Při ustálené 120 km/h a meziměstských jízdách krásných 5,5 litru. Kombinovaná spotřeba bude mezi 6 a 7 litry. Ani při větším zatížením (rychlostí nebo kilogramy) neroste spotřeba nějak výrazně a 7,5 litrů znamená dálniční rychlost 145 km/h, případně trochu méně citlivé zacházení. To všechno na zimních 18 palcových kolech prosím.

Smířím se s tím, že vás tento článek nepřesvědčí o tom, že litrové TSI je druhá nejlepší věc po krájeném chlebu. To také není. Jen nezapomínejme, že jde o nejslabší jednotku, kterou dostanete za základní cenu. A v rámci této kategorie je to skvělý motor, nebo minimálně takový, kterého se v žádném případě není třeba obávat. Ale asi stačí o motoru, pojďme k oblastem, na kterých se určitě shodneme.

Formalita - Interiér

Je hezký. Ten dvouramenný volant v tomto autě není, takže žádné výtky prakticky nemám. Dokonce mi ta kabina přijde lepší než v novém Golfu! Kromě celkového pojetí a zpracování je tu pár věcí, kterým nerozumím. Proč dražší Golf přišel o polstrované kapsy dveří a schránky před spolujezdcem, krásnou roletku nad držáky nápojů nebo přihrádku vlevo od volantu, když Octavia to všechno má? Ale pořád jsme v produktu koncernu, takže všechno funguje, všechno je jasné a přehledné a mě se to takhle líbí. I to ovládání dvou menu displeje přístrojového štítu jedním točitým kolečkem na volantu, co se mi tak nelíbilo, se po týdnu dá pochopit! Takže tady jen konstatuji - technologie jako head-up displej nebo travel assist v Octavii jsou parádní, jsou za příplatek, ale ty nejsou přehnané díky paketům. Ty zmíněné dvě top technologické věcičky jsou v paketu dohromady s automatickým parkováním (nikoliv jen senzory) a detekcí mrtvého úhlu za 27 700 kaček. Klobouček. 

Exteriér a sliby

Hodnocení nechám na vás, na mne jsou ty koncernové kombíky moc „heavy“. Ten kufr je prostě moc dlouhý, ale na velkých kolech se to dá vydržet. Z exteriéru zaujmou LED matrix světla v paketu s kamerou za 20 tisíc. Ty fungují tak dokonale, že jsou prakticky povinnou položkou.

Na příště si necháme další zjevné pravdy o tomto autě. Ano, je tam spousta místa. Ano, kufr je obrovský. Ano, v běžné výbavě je Octavie dost obyčejná na pohled. Ano, vlečená náprava je jednodušší a je trochu slyšet. Ne, nepoznal bych rozdíl od víceprvkové.

Závěr

Litrový motor není jen základním motorem. Je to plnohodnotná pohonná jednotka, která poskytuje Octavii dostatečnou dynamiku. Asi to nebude úplně volba pro vozy s velkými nájezdy po dálnici. Pro ty tady bude stále naftový motor. Ale pro běžné nájezdy kolem 10 až 20 tisíc km ročně si myslím, že je to volba rozumu. Ve spojení s celkovou technickou vyspělostí Octavie a celkem příznivou cenou příplatkových výbav je Octavia stále dobrou volbou, přestože v řadě ohledů už jí na krk dýchá konkurence. Ale v disciplínách jako je prostor pro cestující vzadu, v kufru, spolehlivost a ergonomie Octavia jen těžko hledá přemožitele.

97%
HODNOCENÍ

Plusy

  • povedený základní motor
  • ergonomie ovládání
  • spousta místa všude
  • příjemné jízdní vlastnosti

Mínusy

  • drobné SW vady

Akční nabídky

Rivalové

Volkswagen Golf Variant
Cena od667 900 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 110 kW
Maximální rychlost202 - 224 Km/h
Spotřeba3 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA ProCeed
Cena od699 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon118 kW - - kW
Maximální rychlost210 - - Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
KIA Ceed SW
Cena od469 980 Kč
Palivabenzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 118 kW
Maximální rychlost183 - 210 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
KIA ProCeed GT
Cena od834 980 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon150 kW - - kW
Maximální rychlost225 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Renault Mégane Grandtour
Cena od593 000 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 117 kW
Maximální rychlost183 - 205 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
SEAT Leon ST
Cena od619 900 Kč
Palivadiesel benzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon81 kW - 150 kW
Maximální rychlost199 - 221 Km/h
Spotřeba1 - 4 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Peugeot 308 SW
Cena od650 000 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 133 kW
Maximální rychlost207 - 235 Km/h
Spotřeba1 - 4 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
0
Porovnávač
TOPlist