Toyota Offroad Den - offroad s Yarisem, rally s Yarisem GR a Toyota Mirai na silnici
České zastoupení automobilky Toyota nás pozvalo na zajímavou podzimní akci, na které jsme měli možnost vyzkoušet téměř 20 modelů této značky, včetně unikátní Toyoty Mirai. Dalším lákadlem bylo svezení v Yarisu GR na rally okruhu s Petrem Semerádem. Ale tím rozhodně nabídka Toyoty nekončila. Celodenní akce v areálu Adventure Landu v Bělé pod Bezdězem byla rozdělena do třech sekcí. Ráno začínalo jízdou těžkým terénem s modely Hilux a Land Cruiser. Hiluxy jsme vyzkoušeli s automatickou i manuální převodovkou, na silničních i terénních pneumatikách. Pod dohledem zkušených instruktorů jsme zkoušeli možnosti a schopnosti těchto bájných modelů japonské značky. Jak tomu obvykle bývá, větší omezení je v hlavě řidiče než ve schopnostech těchto offroadů. Rozdíl mezi pracovním pickupem Hilux a pohodlnějším Land Cruiserem byl patrný hlavně v ovládání vozu, více než v jeho schopnostech. Přestože překážky byly poměrně obtížné, vzhledem k relativně suchému podkladu neznamenaly pro tyto vozy nejmenší problém.
Druhou částí dopolední sekce bylo pár rychlých okruhů na sedadle spolujezdce v modelech GR Supra, kterou jsme měli minulý týden na test a ve skvělém Yarisu GR. Co tato sériová auta dokáží v rukách zkušených řidičů, je neuvěřitelné. Stejně jako rozdíl v posazu a koncepci vozu - Supra GR je nízká silná zadokolka, zatímco Yaris GR je krátké auto s pohonem všech kol a tříválcovým motorem s polovičním objemem než má Supra. Přesto tempo, jakým obě auta uháněli Bělským lesním okruhem bylo více než rychlé.
Následovala část lehkého terénu s modely Yaris Cross, RAV4 a Highlander. O schopnostech Highlanderu nebo RAV4 na šotolině bych nepochyboval, ale jak statečně se pral Yaris Cross bylo nečekané. Stejně zajímavé bylo to, že Yaris s pohonem předních kol byl obut do zimních plášťů, zatímco čtyřkolka do letních a jejich dynamika v terénu byla celkem podobná.
Třetí, odpolední, část byla o jízdních dojmech z řady nových modelů - nás zajímala hlavně vodíková Toyota Mirai. Jde v podstatě o elektromobil a tak kromě odlišného zvuku vlastně nelze poznat původ energie, která ji pohání. Mirai je poměrně velký sedan (má k 5 metrům), ale díky nižší váze než by měl elektromobil a velmi strmému řízení, dojmem velkého vozu nepůsobí. Svezení je opravdu luxusní stejně jako technika, kterou výrobce do tohoto auto "nacpal". Nevýhodou zůstává fakt, že nejbližší plnící stanice je zatím v německých Drážďanech. Ale velmi brzy bude otevřena první veřejná plnící stanice na pražském Barrandově, co možná nákupy těchto vozů trochu postrčí kupředu. Dokázat použitelnost vodíku jako paliva se Mirai snaží i lámáním rekordů: Zapsala do Guinnessovy knihy s novým rekordem - nejdelší vzdáleností ujetou na jedno natankování elektromobilem na vodíkové palivové články. Po silnicích Jižní Kalifornie urazila 1360 km. Automobil během celého testu spotřeboval 5,65 kilogramu vodíku, jeho načerpání trvalo pět minut. Vůz nevypustil do ovzduší žádné zplodiny ani CO2 , pouze čistou vodu. Na stejné trase by konvenční automobil poháněný benzínem uvolnil cca 300 kg oxidu uhličitého.
Níže je tisková zpráva automobilky o zásadách správné jízdy v terénu, která se k této akci velmi hodí a tak si z této akce mohou odnést nové poznatky i naši čtenáři:
Jak správně řídit vozy 4x4 a offroady
Rodina vozů, s nimiž můžete do terénu, je u Toyoty poměrně široká. Stačí si jen vybrat, jak náročný ten terén bude, nebo zda s autem chcete pohodlně jezdit i po městě. V každém případě je dobré vědět o pohonu všech čtyř kol něco víc, aby vás pak skutečně spolehlivě podržel.
Praktický Yaris Cross
Do rodiny SUV od Toyoty přibyl úplně nový model Yaris Cross, který spojuje výhodu kompaktních rozměrů Yarisu se schopnostmi SUV. Je vybaven inteligentním pohonem všech kol AWD-i, jehož režimy měníte jednoduše otočným ovladačem. Vybíráte mezi normálním, režimem do sněhu či na nezpevněnou cestu. Poslední jmenovaný mód Trail přibrzďuje volně se protáčející kolo a posílá točivý moment na kola s dobrou přilnavostí.
Systém si automaticky vybírá a kombinuje přední a zadní pohon v poměru od 100:0 až 40:60 podle typu povrchu i rychlosti. Zadní elektromotor se připojuje do rychlosti 70 km/h. Obecně platí, že při rozjezdu je poměr předního a zadního pohonu 40:60, během plynulé jízdy a při brzdění je to 100:0, na kluzkém povrchu 40:60.
Šetrná RAV4 Plug-in Hybrid s pohonem AWD
Navzdory předsudkům rozhodně neplatí, že by plug-in hybridní pohon všech kol byl méně svižný a výkonný. Vlastně je to spíš naopak. Systémový výkon je 306 koní. V režimu EV, který používá primárně elektromotory, je to 154 koní. RAV4 Plug-in Hybrid má lepší zrychlení z 0 na 100 km/h než klasická hybridní RAV4, a to jen 6 sekund oproti 8,1.
Dojezd čistě na elektřinu má 75 kilometrů, přičemž je spočítáno, že průměrně člověk denně ujede 50 kilometrů. Nabijete ho z wall boxu za 2,5 hodiny a z domovní 220V zásuvky za 7,5 hodiny. V pracovních dnech ho tedy můžete využívat jako elektromobil, o víkendu na delších cestách jako hybrid. Můžete se tak dostat na velmi příjemnou spotřebu 1 litr na 100 kilometrů.
Opravdový offroad
Výše zmíněné modely jsou samozřejmě určeny primárně na běžné komunikace, případně na nezpevněné cesty. Pak jsou tu ale opravdové offroad vozy, které nezklamou ani v tom největším blátě, strmém stoupání nebo třeba v poušti. V čem se vlastně liší?
Zásadní rozdíl je v samotné konstrukci vozu. Opravdový offroad má karoserii na rámu jako třeba Toyota Land Cruiser. Ta sice může být těžší, ale zároveň mnohem pevnější, odolnější proti poškození a dokáže zachytit působení vnějších sil. Naopak samonosná konstrukce, kterou má třeba RAV4, je lehčí, má nízké těžiště a nižší spotřebu paliva, její únavová pevnost však není tak velká, a tak není tolik vhodná pro offroad podmínky.
Pohony 4x4 také mají několik různých variant. Například Hilux má jednoduchý přiřaditelný pohon 4x4. Řidič tak může manuálně volit mezi pohonem dvou kol (2WD) a pohonem všech kol (AWD). Naopak RAV4 automaticky rozděluje točivý moment pohonu mezi přední a zadní kola podle jízdních podmínek. A pak je tu Land Cruiser vybavený stálým pohonem AWD s redukcí. Všechna čtyři kola jsou stále využívána a není potřeba žádný zásah řidiče, diferenciály mohou být v případě offroadu uzamčeny.
Stálý pohon 4x4 je bezpečnější, pro řidiče pohodlnější, protože nemusí přemýšlet, kdy ho použít, a obecně je považován za nejlepší řešení v offroad podmínkách. Na druhou stranu připojitelný pohon 4x4 má samozřejmě nižší spotřebu a zajišťuje rovné a konstantní rozložení točivého momentu mezi nápravami v režimu 4x4. V náročnějších podmínkách je však spolehlivější stálý pohon.
Další výhody, jako jsou vysoký točivý moment při nízké rychlosti, zvýšené brzdění motoru nebo lepší schopnost stoupání, sestupu i jízdy v obtížných podmínkách, přináší redukce.
Offroad auta se liší podle diferenciálů - může být otevřený, uzamykatelný či s omezeným prokluzem, jehož verzi Torsen má i Land Cruiser. Diferenciál Torsen spojuje výhody otevřeného i zavřeného diferenciálu. Mechanicky rozděluje točivý moment na kola s přilnavostí a eliminuje tak prokluz kol, které přilnavost nemají. Výsledkem je lepší stabilita vozu, lepší trakce i funkčnost vozu.
Offroady se liší také různým typem zavěšení. RAV4 má nezávislé zavěšení se dvěma příčnými rameny, Hilux má listové pružiny a Land Cruiser kombinuje tuhou zadní nápravu se čtyřbodovým předním zavěšením. Pro náročné zákazníky je k dispozici varianta zadního vzduchového odpružení, kde je možné měnit manuálně světlou výšku vozidla.
Adaptivní variabilní zavěšení neustále mění tlumicí sílu a v jednotlivých módech upravuje jízdní vlastnosti vozu. Kineticko-dynamický systém zavěšení pak spojuje to nejlepší z obou světů. Na silnici minimalizuje náklony vozu a v offroadu zajišťuje dokonalou trakci vozu.
Jak řídit offroad
V první řadě si nastavte režim pohonu. Poloha H2 označuje využití pohonu 4x2, který je vhodný na silnici. Nastavení H4 je vhodné pro použití v situacích, kdy je vyžadována vyšší přilnavost vozu, například zasněžená silnice, kdy hrozí prokluz při vyšších rychlostech. Nastavení L4 je vhodné pro jízdu v těžkém terénu a nabízí velkou sílu vozu v nízkých rychlostech.
Co nezvládne řidič, umí auto
Toyota Land Cruiser je vybavena také několika pomocnými systémy, které ještě zlepšují jeho schopnosti a usnadňují řidiči práci. Například Active Traction Control (A-TRC) sám řídí brzdy i motor tak, aby vhodně rozdělil točivý moment mezi všechna čtyři kola. Downhill Assist Control (DAC) snímá otáčky kola, vypočítá rychlost vozu, směr jízdy a sklon kopce, aby usnadnil sjezd. Funguje přitom dopředu i dozadu.
Funkce Crawl Control sama udržuje konstantní rychlost, aby se řidič mohl v náročném terénu soustředit pouze na řízení. Abyste tuto funkci mohli spustit, musíte jet méně než 25 km/h, zvolit režim L4, zařadit R, D nebo S, mít vypnutou funkci 2nd start a zavřít dveře.
Multi-Terrain Monitor pak ještě vylepší rozhled, protože na displeji zobrazí povrch kolem auta v 360 stupních, a zobrazuje dokonce i oblast pod vozidlem. Používá k tomu přední kameru, která terén nafilmuje přibližně tři metry před aktuální polohou vozidla a poté ho zpětně zobrazuje.