Volkswagen ID.3 - nalejme si čistého vína. Objektivní test od zaujatého redaktora

,

Model ID.3 byl při uvedení na trh v roce 2019 poslem zářné budoucnosti. Po golfu a brouku měl být třetím nejúspěšnějším modelem píšícím dějiny koncernu. Faktem je, že na rozdíl od Golfů, těch ID.3 na českých silnicích tolik nepotkáme. Tu legendárnost a úspěšnost zkrátka určují především zákazníci a ti v Čechách tolik nadšení s výrobcem nesdílí. Nicméně je třeba říct, že ID.3 je například v Německu za loňský rok na podobných prodejních číslech jako Enyaq. Celkově je u našich západních sousedů na pátém místě v pořadí elektroaut, zhruba s polovičními počty oproti ID.4/ID.5. Bez ohledu na to, jak je to auto úspěšné se mu rádi podíváme na zoubek a nalijeme si několik číší čistého vína. 

Na dně první číše zjistíme, že moderní elektroauta se blíží svatému grálu toho, co hodnotíme jako skvělé atributy jízdních vlastností - zadní pohon, ideální rozložení hmotnosti, nízké těžiště, malé převisy karoserie, velký rozvor, okamžitá reakce na plyn, velký rejd předních kol a velká kola s elektronicky řízenými tlumiči. Co více si přát u ideálního auta? Proti hovoří vyšší hmotnost a někdo řekne, že absence zvuku motoru. Ale ten zvuk je zcela subjektivní a s jízdními vlastnostmi nemá nic společného. To spíš s jízdním zážitkem. ID.3 má z mého pohledu ideální ovládací síly na volantu, skvěle reagují brzdy, z auta je skvěle vidět, je tiché a dobře se v něm sedí. Prostě paráda. Tolik k té mechanice. Ať jedete po městě, mimo město, nebo po dálnici, nelze ID.3 než chválit za kultivovanost, tichost a pohodlí. Uvnitř je dostatek místa, vše je hezky po ruce. Skvělá jsou sedadla i místo pro čtyři pasažéry.

Na dně druhé číše se dozvíme, že ID.3 od uvedení v roce 2019 trochu bojuje s novým infotainmentem, ke zlosti je také ovládání zrcátek a stahování oken, které byly v jiných modelech dokonalé. I tak běžné funkce jako zapínání světel nebo ovládání tlačítky na volantu má takovou nepřirozenou haptickou odezvu. Ten infotainment se od uvedení na trh zlepšil jen z části. Sice už docela rychle naběhne, ale některé jeho odezvy (třeba zapínání výhřevu sedadel) jsou stále relativně pomalé. Prostředí infotainmentu jako takové není špatné, kvalita zobrazení je perfektní, skvělý je i kontrast displeje. Umím si představit, že dobrá navigace by mohla odstranit nejedno trápení s dojezdovou úzkostí současných elektroaut. Kdyby uměla dobře plánovat, uměla zohlednit aktuální spotřebu a věděla, na které nabíječky uživatel chce jezdit (protože máte třeba jen čip od ČEZ a nechce se vám platit na Ionity 24 Kč/kWh), tak by mohla pomoci s tím co nejčastěji řešíte - kde a kdy nabíjet. Jenže ta vestavěná navigace od VW se tomu ani neblíží a její použitelnost v praxi je bohužel malá. Prakticky je třeba využívat aplikace třetích stran. A to je největší nepřítel jakékoliv uživatelské přívětivosti. 

Na dně třetí číše se dozvíme, že s 77 kWh baterií by ID.3 mohl teoreticky dojet až 552 km. A to není málo. Z testu ID.Buzz máme změřeno, že nové vozy s platformou MEB umí nabíjet docela hezky s rychlostí až 170 kW. Jenže během našeho testu bylo počasí kolem nuly a to není pro elektroauto úplně ideální ze dvou důvodů - topení a nabíjení. Na topení nelze využít odpadní teplo jako u spalovacího motoru, ale je nutné jej “zaplatit” přímo energii z baterie. Námi testovaný model měl tepelné čerpadlo, které umí držet spotřebu v rozumných mezích a tak ten nárůst spotřeby nebyl moc velký. Na dálnici jsme tak cestovali se spotřebou kolem 25 kWh a reálně bychom dojeli přes 300 km, co byl i cíl naší cesty u slovenských Malacek. Prakticky jsme ale stavěli po 100 km (ne kvůli autu, ale kvůli posádce) a vždy tam byla nabíjecí stanice, tak jsem auto vždy na chvíli připojil a pozorně odečítal nabíjecí hodnoty.

A tak se na dně čtvrté číše se dozvíme, že to nabíjení v zimě je největší slabina tohoto vozu. Na 150 kW nabíječce při 65 % nabíjelo auto jen 42 kW, zhruba polovičním výkonem než ID.Buzz při stejné úrovni baterie v létě. Ani hodinová jízda po dálnici nestačí na udržení baterie v optimální teplotě a musí se začít zahřívat až nabíjením. Takže teoreticky platíte nejvyšší tarif za nabíjení, ale mohli jste stát na vedlejším levnějším stojanu. Po dalších 100 km se jí chtělo zase na záchod a zase tam byla rychlá 110 kW nabíječka. Se 47 % se auto začalo nabíjet 71 kW a tuto rychlost drželo do skoro 90 %. Ale teoreticky by to mělo “frčet” přes 100 kW, kdyby byla baterie optimálně připravena. Poslední měření proběhlo s baterií na 25 % Teoreticky by měla baterie zvládnout 150 kW, prakticky jsem nejvíc viděl 110 kW. A to ty nabíjecí časy zkrátka dost prodlužuje. Nutno říci, že nyní přichází na trh auta, která už mají software verzi 4.0 a ta už tepelnou optimalizaci baterie umožňují. Samozřejmě je otázka, jak často potřebujete takové vzdálenosti jezdit a jak hodně musíte využívat veřejné stanice. Nemluvě o cenách nabíjení, ale na to se podíváme někdy jindy. Uvědomuji si, že chválit elektromobil a nemuset platit těch 16 Kč za kWh na ultra-rychlých nabíjecích stanicích, protože nabíjecí čip mám zapůjčený spolu s vozem, je trochu nefér.

Na dně páté číše se dozvíme, že když je -10 stupňů a z docela povedené mobilní aplikace si pár minut před odjezdem pustíte topení, které vyhřeje interiér a odmrazí okna, tak bude vaše dívka velmi spokojená dívka. A to může být k nezaplacení. Vlastně se přiznám, že testy elektromobilů jsou pro mne docela schizofrenní. Na dálku si zatopím, užívám si ticho, skvělé jízdní vlastnosti, okamžitou akceleraci, velký rejd, spousta místa a bezemisní provoz a během pracovních dní si lebedím, jak to auto má samé výhody. Pak ale o víkendu na delší cestě nastanou podmínky, kdy fouká protivítr, venku je zima a nemáte přehled o nabíječkách v okolí a auto vám v tom nijak nepomůže. A najednou je třeba trochu zpomalit a začnou vás předjíždět i ty největší vraky. A to jsem z těch lidí, kterým 130 km/h přijde jako dostatečná rychlost a nemám potřebu tuto rychlost překračovat ani v jiných autech.

Co na závěr? ID.3 měla být náhradou za Golfa, ale i ten tak trochu ustupuje velké poptávce po SUV. ID.3 prostě přišlo v relativně špatnou dobu. A jeho velkou slabinou je ergonomie a rychlosti nabíjení v zimě. Zkrátka ID.3 je dobré auto, ale jako elektromobil má své slabiny. Jako auto nabízí skvělé jízdní vlastnosti, dostatek místa všude, ticho na palubě, objemný kufr a dobrý posaz i dobrý výhled ven a vlastně i docela dobrý dojezd. Zajímavou však může být aktuální nabídka modelu People s cenovým zvýhodněním 172 000 Kč. Pro výbavové linie Pro a Pro S lze za cenu 1 061 900 Kč  získat metalický lak, 18“ kola “East Darry“, Paket Comfort, Exteriérový paket Style, Paket Assistance a výškově nastavitelnou podlahu v zavazadlovém prostoru. Pokud navíc už bude vybaven verzí SW 4.0 tak polovina těch mých nářků bude nerelevantní a půjde o velmi dobré auto.

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • výborné jízdní vlastnosti
  • dostatek místa
  • úroveň komfortu
  • vzhled

Mínusy

  • nabíjení v zimě
  • navigace a infotainment
  • ergonomie ovládaní

Akční nabídky

0
Porovnávač
TOPlist