Ford Kuga HEV Active-X - jezdí skvěle, stojí rozumné peníze, ale pro každého nebude

,

Automobily značky Ford jsou od dob prvního Focusu symbolem pro řidičská auta v segmentech, kde to nebylo úplně běžné. Na tuto tradici se snaží navázat výrobce i v době, kdy segment B i C nahradila SUV, kde ty jízdní vlastnosti jsou v preferencích kupujících spíše níže. To, že se SUV zákazníkům líbí, potvrzuje i to, že Kuga a Puma dohromady tvoří kolem 70% prodejů osobních vozů tohoto amerického výrobce. Kuga od zapomenutého Focusu převzala podvozkovou platformu, takže předpoklady pro řidičské zážitky má kde brát. Letos dostaly obě nejprodávanější SUV facelift, v případě Kugy je zásah do exteriéru i interiéru větší, byť i předchozí generace prodávaná na českém trhu od roku 2020 je stále pohledný vůz.

Nový model samozřejmě ohromí nabízenou výbavou. Od obřího displeje, který je (dnes už) klasicky dominantou interiéru, přes výbavu jako pohon všech kol, LED matrix světla, automatický parkovací asistent, elektricky ovládané víko kufru až po Bang & Olufsen audio. Prostě všechno, co do takového moderního stylového crossover patří a kupující chtějí. Zatímco v Pumě už můžete mít jen litrový tříválec, v modelu Kuga je situace o dost lepší. Tam je v základu také tříválec, ale s objemem 1.5 litru. Alternativně je dostupná hybridní jednotka s objemem motoru 2,5 litru, kterou je možné kombinovat s tradičním pohonem všech kol. Tradičním myslím to, že zadní náprava je poháněna kardanem, vedoucím od přední nápravy. Nikoliv dnes čím dál více se rozšiřujícím elektromotorem na zadní nápravě. A právě tu hybridní jednotku máme dnes na test.

Klasická architektura interiéru působí robustně, kruhový volič ovládání převodovky už známe z mnoha jiných Fordů. Dle aktuálních trendů došlo k úklidu tlačítek a k přesunutí ovládání klimatizace na spodní část obřího displeje, podobně jako to měla nedávno testovaná Puma. Fyzických tlačítek zbylo na středové konzoli už jen pár. Pochválit je třeba sedadla, dobře tvarovaná, s hezkým bočním vedením a proložitelným sedákem, který není v této třídě úplně obvyklý. Z venku na první pohled zaujme zajímavá zelená barva a složitě tvarovaná světla, která dostala i osvětlenou spojující linku, která vytváří unikátní světelný podpis. Jinak, popravdě, ten design je hezký, ale takový očekávaný - oplastování na spodku, krabicový tvar, velká kola v lemovaných podbězích. Prostě SUV.

Týdenní test začíná přeložením plného kufru a jednoho mimina z krátkého Golfu do krásné zelené Kugy. Kočárek, tašky, houpátko, krosna, všechno kufr pobral tak akorát. Dítě se usadilo do protisměrné sedačky jen tak tak, abych se před něj vešel ještě já. Kuga má posuvné zadní sedačky, čímž u mě sbírá velké plus, protože je to skvělý způsob, jak vyřešit dilema, jestli upřednostnit pasažéry nebo zavazadla. Výrobcem udávaných 518 litrů je v případě posunu sedaček zadních sedaček zcela vpřed. V tu chvíli se tam jen sice ještě usadí člověk, ale protisměrná sedačka potřebuje sedadlo posunuté zcela vzad a odhadem se kufr zmenší o 100 litrů, na zhruba 400 litrů. Kufr Kugy je totiž delší, ale relativně mělký, protože pod podlahou ukrývá dojezdové kolo a ještě se tam musí poskládat část hybridního ústrojí, poloosy a diferenciál zadní nápravy. 

Kuga se neslyšně rozjíždí a během chvilky naskočí vzdáleně vrčící čtyřválcový 2,5 litrový benzínový atmosférický motor s obchodním označením Duratec. Pří typické jízdě se ženou a dítětem převodovka krásně řadí, otáčkoměr nahradil procentuální ukazatel aktuálního zatížení soustavy, na kterém je dokonce vidět, kolik z potřebného výkonu přispívá elektromotor a kolik spalovací motor. Hezké, ale zbytečné. Když jsem u zbytečných věcí, tak jako u Pumy, ani tady jsem neoněměl úžasem nad grafickým ztvárněním 13,2 palcového displeje přístrojového štítu. Poloha ručičky rychloměru je nečitelná, respektive je kolem ní nějaká zóna zhruba 30 km/h, která činí odečítání aktuální rychlosti skoro nemožné. V režimu Sport se grafika změní a je to fajn. Během prvních metrů si všímám, že v nízkých rychlostech by mohla být Kuga tišší od kol, naopak na dálnici překvapí opakem - překvapivě tichou jízdou i nad dálničními limity. 

Co se týče spotřeby, při sjezdu z dálnice ukazuje Kuga kolem 7 litrů. To je tak nějak očekávané - na čtyřkolku s automatem a vyšší stavbou. Zároveň tu ten hybrid tolik parády neudělá, protože prakticky neustále běží spalovací motor. Mimo dálnici už se ale začne ukazovat v dobrém světle a není problém dorazit do cíle s 5,5 litry na sto km. Sladění pohonů funguje velmi dobře, Kuga při rozjezdech preventivně zapojuje pohon všech kol, takže rozjezdy jsou jisté a nedojde k prokluzu kol. Motor s relativně velkým objemem zvládá pohon vozu za pomoci elektromotoru úplně s přehledem, eCVT převodovka volí převody tak, aby motor neobtěžoval hlukem. Pod pedálem plynu máte vždy příjemnou rezervu. Silný elektromotor slibuje lineární a okamžitou reakci na plyn. Tohle všechno funguje tak do 80 % zatížení vozu. Výkon 183 k (134 kW) je zcela dostatečný k zajištění běžných situací. Pokud však chcete dosáhnout výrobcem požadovaného zrychlení 8,3 vteřin z nuly na sto, dostaví se klasická hybridní “mizerie”. Motor vyje, baterie se relativně rychle vyčerpá, a pohon jakoby otupí, protože nemá žádné rezervy na generování energie. 

Docela mě potěšilo i to, jak výrazně se změní chování hybridu při přepnutí do režimu Sport. Často jsou taková režimová tlačítka docela zbytečná, protože jen změní odezvu plynu, co v praxi znamená, že první půlka dráhy plynu je až příliš citlivá a druhá půlka je “mrtvá”. Ford ale výrazně změní chování celé soustavy, a to tak, že se snaží výrazně více rekuperovat, respektive dělá všechno pro to, aby se baterie neocitla bez energie. Protože, jen dokud je energie v baterii, jsou reakce na plyn rychlé a docela intenzivní. Pak se lze s Kugou docela hezky zabavit. Je neuvěřitelné, co všechno si podvozek nechá líbit.

Jízdní vlastnosti začnu tím, že během jízd s Kugou jsem často přemýšlel, jaký je průnik kupujících SUV a těch, co chtějí sportovní (rozuměj tvrdý) podvozek. Řekl bych, že malý. Poučen z Pumy, kde od vyšších výbav je standardně sportovní podvozek, jsem si myslel, že v naší nejvyšší výbavě Active-X je tomu také tak. Pohledem do ceníku jsem zjistil, že tomu tak není. Tohle je standardní podvozek. Čooo? Neumím si představit ten sportovní (který je u výbav st-line) a ještě větších disky kol. Už tady je to, podle mého názoru, tak tak. Ale samozřejmě všechno zlé, je k něčemu dobré a tyhle tužší podvozky ožijou, když jim začne člověk trochu nakládat. To se najednou projeví strmé, celkem přesné ale přeposilované řízení, velmi malé náklony a společně se systémem TVC (Torque Vectoring Control), který přibržďuje kola na vnitřní straně, je to najednou až těžko uvěřitelná zábava. No. Relativně. Protože ty hybridy, tím, jak mají svou hlavu, nejsou moc záživné na jízdu. Nejde s nimi přijet do zatáčky, naložit tomu v půlce, ale chce to spíše svižně a plynule. Ale ten podvozek teda poklonu zaslouží. Pokud je to, co od 4,6 metru dlouhého SUV chcete. 

Konečná průměrná spotřeba byla 6,5 litru, ta výrobcem udávaná je 5,7 - 6,2 litru na sto km. To není špatné s ohledem na ten klasický pohon všech kol, vyšší stavbu karoserie a celkovou velikost auta. Tento segment je velmi nabitý a Kuga bude mít velkou práci s tím se prosadit. S ohledem právě na to, že kupující očekávají hlavně pohodlí. Bodovat může dobrým hybridem, jistou a tichou jízdou, hezkým interiérem i praktickou posuvnou zadní lavicí. Cenově je na tom také o trochu lépe než konkurence, protože hybrid se čtyřkolkou začíná na 750 tisíci Kč, a to je fajn.

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • sympatický interiér
  • posuvná lavice zadních sedaček
  • nabídka motoru a pohonů
  • jízdní vlastnosti

Mínusy

  • možná až moc tvrdá ve městě
  • méně místa než bych čekal

Akční nabídky

Rivalové

Toyota RAV4
Cena od939 900 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon129 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Peugeot 5008
Cena od890 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - - kW
Maximální rychlost188 - 190 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mazda CX-5
Cena od777 550 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 143 kW
Maximální rychlost188 - 214 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Hyundai Tucson
Cena od659 990 Kč
Palivabenzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 195 kW
Maximální rychlost189 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Subaru Forester
Cena od965 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon110 kW - - kW
Maximální rychlost188 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace- - - s
KIA Sportage
Cena od674 980 Kč
Palivadiesel benzín hybrid mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 195 kW
Maximální rychlost175 - 201 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace12 - 12 s
CITROËN C5 Aircross
Cena od625 000 Kč
Palivadiesel benzín hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 165 kW
Maximální rychlost189 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Volkswagen Tiguan Allspace
Cena od999 900 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost199 - 229 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Koleos
Cena od885 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon116 kW - 140 kW
Maximální rychlost198 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
SEAT Tarraco
Cena od904 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost196 - 228 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Arkana
Cena od711 000 Kč
Palivabenzín hybrid
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 116 kW
Maximální rychlost172 - 205 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Subaru XV
Cena od695 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon84 kW - 110 kW
Maximální rychlost175 - 193 Km/h
Spotřeba6 - 6 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
BMW X1
Cena od950 300 Kč
Palivadiesel benzín mild-hybrid plug-in-hybrid
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 240 kW
Maximální rychlost190 - 250 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Audi Q3
Cena od941 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost202 - 233 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Audi Q3 Sportback
Cena od996 900 Kč
Palivadiesel benzín plug-in-hybrid
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost200 - 233 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
0
Porovnávač
TOPlist