Lexus NX 350h E-Four - aristokratická rodina nebo český medvěd?

,

Pokud chcete patřit do vyšší společnosti, imponuje vám spolehlivost vozů značky Toyota a mistrný japonský design, má pro vás Lexus několik modelů. Jedním z nejpopulárnějších je model NX, který v loňském roce přišel ve druhé generaci. Nabízí řadu zlepšení, pod kapotou pomáhá spalovacímu motoru silnější elektromotor, chlubí se lepší spotřebou, nový je infotainment a rozšířené jsou prvky výbavy. Tak se mu podíváme na zoubek.

Přestože Lexus NX je v nabídce vozů SUV značky Lexus uprostřed (mezi UX a RX), jeho vnější délka je téměř shodná s největším modelem domácí Škody, Kodiaqem. To jen pro srovnání velikosti. Ale o ten Kodiaq se ještě “otřeme”. Nyní zpět k NX. Typická obří mřížka chladiče zaujímá velkou část přídě a kontrastuje s úzkými světlomety pro denní svícení. To dává Lexusu zcela nezaměnitelnou tvář, jejíž hodnocení je ale vcelku subjektivní. Z boku neujdou naší pozornosti velká 20 palcová kola a dynamicky působící silueta. Zezadu zaujme ztvárnění světlometů i to, jak subtilně auto působí. Uvnitř se připravte na celkem intenzivní zážitek. Nádherná sedadla vyvedená ve světlé kůži doplňuje stropní čalounění stejné barvy. Nejde přehlédnout obří 12 palcový displej s novou generací infotainmentu. Ten jsme poprvé viděli v malinké Toyotě Aygo X, ale tady je to jiná písnička. Například systém navigace založený na Here mapách jsem s radostí používal a získal si mojí důvěry aktuálními informacemi. Ze středové konzole zmizelo touchpadové ovládání, a tak tam najdeme páku voliče rychlostí, držáky nápojů a rozměrnou loketní opěrku. 

Přes svoje relativně velké vnější rozměry působí interiér útulným dojmem, což je trochu eufemismus pro to, že uvnitř není úplně místa na rozdávání. Trpět určitě nebudete, ale vzadu si nohu přes nohu nedáte. Situaci opticky zachraňuje velké panoramatické sklo přes celou střechu, které krásně prosvětluje světlý interiér, přesto bych s příplatkem 50 tisíc Kč trochu váhal. Jeho zásluhou se občas z interiéru ozve drobné vrznutí a akustický komfort za jízdy bez něj bude také lepší. Ale ten výhled je hezký, to ano. Do poměrně mělkého kufru lze naložit 545 litrů zavazadel. 

Pohodu na palubě tohoto nejdražšího kousku doplňuje prémiový audiosystém Mark Levinson se 17 reproduktory a paleta těch nejlepších asistentů a prvků výbav, které lze dnes ve vozech najít - skvělý head-up displej, adaptivní tempomat, ventilované sedadla nebo hlasové ovládání. U těch posledních dvou se zastavíme. Sedadla nenabízí ani možnost masáže, ani prodloužitelného sedáku. To, když už jsme v autě za 1,9 milionu, tak si myslím, že si klidně můžeme hodně vymýšlet a být relativně kritičtí. Co se týče hlasového ovládání, funguje celkem dobře, jen sebejistota paní ukryté v palubní desce mne často rozesmála. Po mém hlasovém zadání adresy se z kouzelné krabičky ozvalo, “našla jsem přesně to, co jste chtěli” a na obrazovce se zobrazily výsledky vedoucího do úplně jiného města, než jsem chtěl. Ale jako s každou ženou, i s touhle třeba se trochu naučit mluvit, a pak to funguje dobře. 

Pod kapotou se ukrývá atmosférický benzínový čtyřválec o objemu 2,5 litru, který pracuje v Atkinsonově cyklu a díky tomu umí být velmi úsporný. Největší změnou je posílení elektromotoru v převodovce na 134 kW. Ten je doplněn ve variantě 4×4 E-FOUR ještě o malý elektromotor na zadní nápravě, který pomáhá 40 kW a díky tomu nabízí pohon všech kol. Společně s benzínovou jednotkou, která nabízí 139 kW, máme pod pedálem plynu slušný systémový výkon 179 kW (244 koní). Vůz umí zrychlit na stovku za 7,7 vteřiny a má spotřebovat 5,7-6,4 l na sto kilometrů dle WLTP normy. Na vůz vážící 1,9 tuny jsou to velmi hezké hodnoty. Věříte jim? Věřte!

Usedáme do kožených sedadel, tlačítkem nastartujeme. Přisune se elektricky ovládaný volant i elektricky ovládané sedadlo. Malým voličem směru jízdy zvolíme D a Lexus NX neslyšně vyráží vpřed. Od prvních metrů reaguje na povely plynu jemně, ale hlavně okamžitě. Posílený elektromotor umí velkou část práce vykonat bez potřeby připojení spalovacího motoru. A když už k jeho připojení dojde, není nutné jej hned hnát do vysokých otáček. To je asi největší změna, kterou zaznamenáte oproti minulé generaci, která s každým větším požadavkem na výkon “rozvila” monotónní zvuk z podpalubí a k luxusu to mělo docela daleko. Při jízdě po městě cítíte tužší podvozek a velká kola. Do krásně tichého interiéru přichází vjemy především z podvozku. Tady byste možná čekali od Lexusu něco trochu lepšího. Na vině budou jistě ta velká 20 palcová kola, v základu jsou totiž 18 palcová a na nich si myslím, že dostanete to, co čekáte. Ale on se ten podvozek ukáže v nejlepším světle mimo město, kdy je pevný a jistý a výmoly najednou tlumí velmi dobře. Nenaklání se a nechá si líbit svižnější tempo. Motor si většinou jen neslyšně přede, pouze při prošlápnutí plynu na podlahu vyletí jeho otáčky vysoko. Ale díky tomu posílenému elektromotoru je to spíše výjimečně - jen při požadavku na maximální výkon. Kromě spolehlivosti a okamžité reakce na plyn, se hybridní systémy od Toyoty pyšní také skvělou spotřebou. Takové spotřeby, jaké jsme naměřili u Toyoty Camry nebo Yarisu Cross jinde opravdu nevidíte. 

A i tady jsou úctyhodné. Mimo město běžně spálí jen 5,5 litru na sto km. To je neuvěřitelné. Podobné hodnoty při troše snažení dosáhnete i ve městě. Na dálnici je to kolem 8 litrů, tam už jsou ty síly působící na vůz neúprosné. Ale musím říct, že takové spotřeby jsem nečekal. Když čtu test minulého NX tak tam jsem psal: “7 litrů jde dosáhnout při ustálené mimoměstské jízdě. Kombinace kratších jízd po městě a mimo města je za 8, dálnice je 8,5, spíš 9 litrů, při dodržování limitů”. To je hodně velká mezigenerační změna. Nemluvě o zvukové kulise, kdy minulá generace NX mnohem častěji trápila svůj spalovací motor. Zlepšila se hodně i akustická pohoda při jízdě na dálnici. Aerodynamický hluk je i při jízdě na dálnici na výborné úrovni, skvěle fungují všichni asistenti, tady si opravdu nelze na nic stěžovat a Lexus dodá přesně to, co od něj čekáte. Pojede v klidu, v tichu, máte dostatečný výkon a překrásný vůz s dobrou spotřebou.

Teď se otřeme o ten Kodiaq. Přirozeným konkurentem jakéhokoliv modelu bude domácí značka. Když se podíváme na statistiky prodejů, je neuvěřitelné, jak se Kodiaqu daří. Zvenku je podobně velký, velmi dobře vybavená verze je cenově na úrovni střední výbavy NXka. Nejdražší Kodiaq je na dohled k 1,5 milionu a nabízí přesně o 1 kW výkonu navíc. Kde bude Kodiaq úplně mimo, bude spotřeba, která bude ve městě klidně dvojnásobná, mimo město o pár litrů vyšší. Kde naopak Kodiaq NX deklasuje, to je vnitřní prostor. NX působí relativně malé, v kufru nabízí o 300 litrů méně. A jestli řeknete, že Kodiaq není dost reprezentativní, tak ve výbavě Laurin&Klement je. A jestli řeknete, že svezení s Lexusem bude lepší, tak DCC tlumiče v Kodiaqu vás přesvědčí o opaku, především ve městě. Ale Lexus je Lexus, zatímco Kodiaq má jako fleetové auto každá druhá firma s velkým počtem manažerských úrovní.

Lexus je přesně takové auto, jaké jeho kupující čekají. Unikátní, extravagantní, krásné, tiché, úsporné a spolehlivé. Nabízí řadu úrovní výbav a v širokém cenovém rozpětí. Vybaven může být i pohonem všech kol. Výhodou určitě je, že základní verze stojí kolem 1,1 milionu, takže už za takové (dnes vcelku běžné) peníze, můžete mít velké SUV od Lexusu a nebýt jedním z tuctových řidičů fleetových Kodiaqů. 

Plusy

  • originální design
  • sladění pohonné jednotky
  • výborná spotřeba
  • skvěle fungující elektronika
  • pohon všech kol

Mínusy

  • menší vnitřní prostor
  • chybějící možnost výbavy (masáž, prodloužitelný sedák)

Akční nabídky

Rivalové

Land Rover Discovery Sport
Cena od1 350 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon120 kW - 198 kW
Maximální rychlost190 - 209 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Alfa Romeo Stelvio
Cena od1 515 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon154 kW - 206 kW
Maximální rychlost215 - 230 Km/h
Spotřeba6 - 8 l/100km
Akcelerace6 - 6 s
Volvo XC60
Cena od1 435 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon184 kW - - kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba7 - - l/100km
Akcelerace- - - s
BMW X3
Cena od1 485 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon145 kW - 223 kW
Maximální rychlost215 - 245 Km/h
Spotřeba5 - 22 l/100km
Akcelerace7 - 7 s
Audi Q5
Cena od1 308 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon150 kW - - kW
Maximální rychlost226 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace8 - 8 s
BMW X4
Cena od1 513 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon135 kW - 210 kW
Maximální rychlost213 - 245 Km/h
Spotřeba6 - 7 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Mercedes-Benz GLC
Cena od1 460 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon137 kW - 287 kW
Maximální rychlost208 - 250 Km/h
Spotřeba5 - 22 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Mercedes-Benz GLB
Cena od1 182 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 175 kW
Maximální rychlost188 - 236 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mercedes-Benz GLB AMG
Cena od1 759 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon235 kW - - kW
Maximální rychlost250 - - Km/h
Spotřeba9 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Toyota RAV4
Cena od1 025 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon160 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Volkswagen Tiguan
Cena od956 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 200 kW
Maximální rychlost198 - 242 Km/h
Spotřeba5 - 17 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Mitsubishi Outlander
Cena od1 250 000 Kč
Palivabenzín
Převodovka
Pohon4x4
Výkon225 kW - - kW
Maximální rychlost170 - - Km/h
Spotřeba23 - - l/100km
Akcelerace- - - s
KIA Sportage
Cena od867 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 185 kW
Maximální rychlost180 - 194 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Renault Espace
Cena od1 095 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon147 kW - - kW
Maximální rychlost174 - - Km/h
Spotřeba4 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan X-Trail
Cena od993 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon120 kW - 157 kW
Maximální rychlost170 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Ford Kuga
Cena od999 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon111 kW - 178 kW
Maximální rychlost195 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 16 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Škoda Kodiaq
Cena od1 075 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 150 kW
Maximální rychlost205 - 226 Km/h
Spotřeba5 - 17 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
0
Porovnávač
TOPlist