Lexus RC F - gentlemanovo kladivo
Lexus je značka, která se prezentuje zejména svými sofistikovanými a tichými hybridními modely s nízkou spotřebou. Její reklamy evokují zejména klid, vyrovnanost a pohodu, kterou za volantem Lexusu jistojistě zažijete.
Anebo možná také ne - do rukou se nám dostal model RC F Track Edition, který porušuje snad vše, čím se Lexus ve svých relaxačně laděných spotech prezentuje. Svých 464 koní posílá z atmosférického pětilitrového osmiválce pouze na zadní nápravu, která je navíc o trochu lehčí než předek s masivním osmiválcem (cca. 54:46). Už při prvním nastartování je ze zvukové kulisy znát, že tady o relaxaci určitě nepůjde. Titanovým potrubím se line, dnes již celkem unikátní, zvuk atmosférického osmiválce, který se nechá vytočit až k 7500 otáčkám za minutu. Úsměv na tváři mi po každém usednutí za volant vyloudil fakt, že prakticky celý výhled zpětným zrcátkem zakrývá masivní karbonové křídlo.
Je to Lexus?
Track Edition je limitovaná edice už tak poměrně ostrého modelu RC F, která navíc přidává karbonové díly karoserie (kapota, střecha, zmiňované křídlo), disky přímo ze závodního speciálu GT3 z dílny BBS, karbon-keramické brzdy a samosvorný diferenciál Torsen místo standardního s vektorováním točivého momentu. Díky lehké dietě se vylepšil poměr výkonu na tunu hmotnosti z 197kW na 204kW a RC F Track Edition vystřelí na stovku za 4.3 sekundy. V tom mu pomůže launch control, který vám dá pochopit, proč funguje jen s omezenou kontrolou trakce. Pokud totiž vůz vybavíme zimními pneumatikami a budeme se ho snažit “odpálit” na mokru, může se stát, že se několik dlouhých vteřin nepohne vůbec nikam, a to ani přes vehementní snahu zadních pneumatik získat alespoň nějaký grip. Neměl jsem tu čest si vůz vyzkoušet na letních pneumatikách, na zimních bych ale i na suchu řekl, že zadním kolům dává o hodně víc prokluzu, než je těch 5-10%, se kterými by se auto mělo rozjet nejrychleji. Auto tak trochu “nelexusovsky” dává svůj výkon na obdiv a místo ladnosti a dospělosti působí spíše puberťácky, což se k vzhledu jak z videohry opravdu hodí.
Červený koberec, prosím
Pojďme ale ještě chvilku nechat jízdní vlastnosti stranou a podívejme se do interiéru. Námi testovaný exemplář je totiž laděný do červené barvy. V barvě jsou tak sedadla, volant, čalounění a dokonce i koberečky. Aby toho nebylo málo, červený karbon najdeme i na područce ve dveřích. Jakkoliv jsem RC F až sem nepovažoval jako standardní Lexus, tak interiér mu již odpovídá. I když je to odlehčená “track edition”, tak neošidí řidiče o prémiové audio Mark Levinson, elektricky nastavitelné sedačky, obrovský displej, nebo adaptivní tempomat. Váha se tak šetřila pouze na mechanismu výhřevu a větrání sedaček, který tu nenajdeme. Jo a skvělá jsou i sedadla - poskytují velmi dobré boční vedení a zároveň jsou pohodlná. Dovedu si v nich představit trávit i delší cesty. Možná by mohlo být možné si je dát ještě o trochu níže, ale jinak k interiéru nemám výhrad, vždyť za tu cenu dostanete dokonce i ikonické analogové hodiny.
Kouzla atmosférického osmiválce
Auto jsme dostali na zimních pneumatikách, nicméně v typickém podzimním počasí - 15 stupňů a mokro. První kilometry na nových sněžných pryžích Continental TS 860 S tak byly ve znamení nízkých otáček, protože jakýkoliv pohyb otáčkoměru do zábavné zóny znamenal prokluz zadní nápravy a zásah kontroly trakce. Počasí se ale nakonec umoudřilo, konzervační vrstva pneumatik se sjela a já si mohl vyzkoušet, zač je toho režim “Sport+”. Přepínám i volič převodovky do manuálního režimu, ve kterém displej pohotově barevnou signalizací ukazuje, kdy už je třeba pádly pod volantem přeřadit. Řadit dříve je totiž škoda, a to už jen kvůli té krásné gradaci zvukové kulisy, která vám jde přímo do zad. Odezva atmosférického osmiválce na plynový pedál je prakticky okamžitá a auto je krásně čitelné - rychle se naučíte dávkovat plyn tak, aby auto dělalo přesně to, co chcete. A když ho přidáte trochu víc, zapnutá kontrola trakce vám dovolí trochu se zklouznout než vás srovná zpátky. A když byste kontrolu trakce vypnuli, tak ta stejná předvídatelnost a krásné ovládání plynem tam také zůstává. RC F dovede jezdit bokem, ale také krásně držet stopu a vytažení pod plynem ze zatáčky je opravdu zážitek, který se jen tak neomrzí. A když je potřeba zastavit, tak vám dopomohou karbon keramické brzdy, které k RC F Track Edition dostanete standardně.
Zatím z mé recenze asi můžete nabýt dojmu, že RC-F je vůz pouze na ostrou jízdu, dovětek „Track Edition“ ten pocit jistě ještě umocňuje. Ale opak je pravdou - RC F je sice tuhé, ale není vyloženě tvrdé, naopak mě svým komfortem příjemně překvapilo třeba ve srovnání s některými hothatchi. Stačí tak nastavit ekorežim, zapnout adaptivní tempomat na 130 a díky příznivé hmotnosti, skvělé aerodynamice a osmistupňovému automatu dovedete jet i s tím 464 koňovým osmiválcem za spotřebu okolo osmi litrů. A při takové jízdě je to čistokrevný Lexus, tichý a spořádaný, s prémiovým audiem a skvělými sedačkami a vy byste skoro nevěřili, že sedíte v něčem, co již ze své podstaty bylo stvořeno na okruh. Dokud se tedy nepodíváte do zpětného zrcátka, protože … to nádherný obrovský karbonový křídlo tam pořád je!
Středem pozornosti i okruhovou stíhačkou
Jak jsem již zmiňoval, RC F Track Edition vypadá trochu jak z nějaké videohry a stejně působí i na okolí - karbonová kapota, střecha a spoiler na bílém autě si o pozornost vyloženě žádá. A tak je potřeba si zvyknout, že je RC F středem pozornosti - to se vám nejspíš v BMW M4 nebo Mercedesu C63 nestane. Zároveň ale nevbuzuje v lidech žádné negativní předsudky, protože je to pořád ten aristokratický Lexus. Se svou cenou 3.5 milionu si jej nekoupí každý a ani také nemůže - dohromady se jich vyrobí pouze 400 kusů. Cena je to vysoká, nicméně kupujete si opravdový unikát - atmosférický osmiválec, zadní pohon a mechanický samosvor Torsen je návyková kombinace a i když nemusí být v dané cenové hladině za každých okolností nutně nejrychlejší, rozhodně patří k těm nejzábavnějším a i přes přídomek Track Edition bych s ním jezdil klidně každý den.