Lexus LBX - malé auto a takhle dobré? To nepochopíte

,

Nový Lexus ve mně při jeho statickém představení úplně velkou vlnu nadšení nevyvolal. Venku stojí LC500, RX500 a RCF, a jestli tohle bude převlečený Yaris Cross pro bohaté, tak na to já moc nejsem. Ale nemohl jsem se více mýlit. Zatímco Yaris Cross není mojí nejoblíbenější Toyotou, tak Lexus LBX se mým oblíbeným autem rychle stal. Tak pojďme na to.

Lexus LBX je úplně nový model od této japonské prémiové automobilky. Jde o svébytný model, který vychází z platformy TNGA, ale prošel značnými úpravami. Rovnou prozradím, že tohle fantastické auto začíná na velmi příjemných 700 tisících Kč, ale oproti zmíněnému Yaris Cross  prošlo tolika změnami, že s ním má jen málo společné. Je širší, delší, má jiné podvozkové komponenty, a dokonce změněný hybridní systém. Je výrazně lépe odhlučněný, je komfortnější, uvnitř nabízí úplně jiný interiér a prvotřídní materiály. A umí být nabitý technikou, kterou jsem v téhle třídě neviděl. I ta nejlevnější verze nabídne hybridní pohon s automatickou převodovkou a paletu bezpečnostních prvků.  Přednárazový bezpečnostní systém - PCS, Proaktivní asistent řízení - PDA, Dynamický adaptivní tempomat - DRCC, Systém varování při opuštění jízdního pruhu - LDA – Asistent semiautonomní jízdy - LTA, Automatické ovládání dálkových světel - AHB, Asistent nouzového zastavení - EDSS, Systém rozpoznávání dopravního značení - RSA. Ale za příplatek můžete mít třeba Asistent bezpečného vystupování, systém monitorování provozu příčně před vozidlem, head-up displej, audiosystém Mark Levinson s 13 reproduktory, elektricky ovládané víko kufru, ionizátor vzduchu nebo aktivní potlačení hluku. V malém SUV! A to ještě není všechno.

Co se týče pohonné jednotky, vybral ji výrobce za vás. Pod kapotou je atmosférický tříválcový motor s objemem 1,5 litru. Společně s paralelně připojeným elektromotorem nabízí výkon 136 koní. Samozřejmostí v tomto případě je automatická převodovka, u těch full hybridů od Toyoty to ani jinak nelze. Lze si připlatit si i za pohon všech kol, ale naše verze má pohon jen přední nápravy. Ta nabízí zrychlení na stovku za 9,2 vteřiny a teoretickou kombinovanou spotřebu 4,4 - 4,7 litrů na sto km. 

S délkou 4190 mm nejde úplně o malé auto. Vzhledem velmi klame, jeho roztomilý výraz přední části a relativně velká kola matou naše smysly abychom si mysleli, že jde o 4 metrové auto. Ale není tomu tak. Vesele tvarovaná karoserie se nabízí v řadě barevných odstínů, krásný je třeba ve žluté nebo i v měděné Sonic. Je možné vybírat i z dvoubarevných lakování s černou střechou. Hodnocení exteriéru je subjektivní, a umím si i představit, že v dnešní době, kdy auta vyjadřují především pozici ve společnosti a ta velká SUV s velkými maskami mají ostatním ukázat, kdo je na silnici pánem, tenhle funky výraz nebude to, co kupující v prémiové třídě hledají. Ale mě se moc líbí. Stejně tak nadšený jsem byl z interiéru. Je to přesně můj šálek kávy. Je fantasticky zpracovaný, jednoduchý, ale ne obyčejný, vkusný. Ergonomie je skvělá, velká obrazovka je netrčí z palubní desky, ale je parádně zapracovaná. Volant s neuvěřitelně jemnou kůží padne dobře do ruky nabízí řadu ovladačů. I když ovládání přístrojového štítu není úplně logické. 

Sedadla padnou jak ulitá, klimatizace se ovládá z části fyzickými tlačítky a zčásti přímo na spodní části obrazovky, nemusí se nikam bloudit do útrob pro změnu směru foukání nebo zapnutí výhřevu sedadel. Infotainment funguje rychle, dokonce i integrovaná navigace je velmi dobře použitelná. Samozřejmostí je podpora apple car play a android auto včetně bezdrátového nabíjení. Tak půjdeme jezdit? Půjdeme!

Usedám do pohodlných sedadel, obklopuje mě ten krásný interiér. Vůbec si nepřipadám jako v malém autě. Elektronické otevírání dveří neumožní otevřít dveře ve chvíli, kdy projíždí auto nebo cyklista. To je další z perfektních asistencí, kterou LBX nabízí. Zařadím D na voliči automatické převodovky a neslyšně vyrazím vpřed. Krása. Od prvních metrů se mi líbí, jak se auto chová. Je příjemně tuhé, ale ne měkké. Velmi podobné pocity jsem měl z C-HR. Navíc část pohonu je přesunuta do kufru, a tak je LBX hezky vyvážené hmotnostně. Už sám elektromotor obstará velkou část zrychlení a občas se jen ozve příjemné brumlání tříválce, který buď doplňuje energii do baterie, nebo trochu pomáhá s pohonem. První nájezd na dálnici, disciplína, kde hybridy od Toyoty zrovna nelze chválit, protože atmosférický čtyřválec většinou vyje jak vlk na měsíc. Ne tak tady. Ta tříválcová koncepce autu ohromně pomohla, protože vytočený tříválec zní mnohem lépe. Hezky vrčí a vůbec neruší. Na dálnici je LBX krásně tiché. 

Pouštím adaptivní tempomat s udržováním v jízdních pruzích a užívám si první kilometry. Je to prvotřídní svezení. Najednou se na hlavním displeji objeví varování, že se zezadu blíží auto. To jsem se jen malinko zapomněl v levém pruhu a LBX mě upozornilo na auto blížící se zezadu. Krása. Na sjezdu z dálnice si všímám, jak skvěle LBX drží stopu a jak hodně si na těch 225 R18 můžu troufnout. 

Cestování s malým človíčkem je úplně v pohodě, velmi ocenil možnost vychladit auto před nástupem pomocí mobilní skvělé aplikace. Jeho kočárek se vešel do 400 litrů velkého kufru docela snadno. Základna dětské sedačky se snadno uchytí do viditelných isofix bodů, jen klasicky na předním sedadle chybí. Místa je uvnitř dostatek, i když trochu dostala přednost velikost kufru před místem na zadních sedadlech a tak je to s dětskou sedačkou i dospělým jen tak tak. Líbil se mu i pevný podvozek, který neskáče, ale pevně autem pohupuje. Přitom se mu totiž dobře spí.

Mně se zase líbilo to, že většina cest skončila se spotřebou kolem 4,5 litru benzínu na sto km. To je prostě na těch hybridech od Toyoty úžasné. Okamžitá reakce na plyn, neslyšný provoz, lineární nástup výkonu, žádné přerušování tahu řazením, a to vše korunované fantastickou spotřebou. Jedinou výtku k tomu pohonu mám, že je málo “engaging” tj. že si člověk připadá tak nezúčastněně. LBX umožňuje docela svižnou jízdu, v zatáčkách drží, řízení je příjemně přesné, sedadla celkem podrží, ale ten pohon člověka vůbec nevtáhne do děje. 

Třešničkou jsou pak prvky výbav jako elektrické otevírání kufru, prémiové audio JBL (co skutečně dobře hraje), zpětná zrcátka, která mají tvar jako ve velkých Lexusech nebo ostřikovače skla umístěné ve stěračích. Zkrátka skutečná prémiová třída. A co mi vadilo? Toho je skutečně málo. Nepříjemné jsou nové asistenty varující při překročení rychlosti a sledující vaši pozornost. Ale ty jsou homologačně závazné včetně toho, jak složitá má být jejich deaktivace. A pak asi už jen nemožnost příplatku za LED matrixová světla.

Co na závěr? LBX výrazně předčilo moje očekávání. Jde o skvělé auto, se skvělým pohonem, skvělou spotřebou a velmi dobrými jízdními vlastnostmi i komfortem. Co víc si přát? S testovanou výbavou Emotion Tech se sice cena vyšplhala těsně pod milion korun, ale z výše uvedeného je jasné, že prostě nejde o obyčejné malé SUV. Tohle auto si naše doporučení zaslouží prakticky bez výhrad.

Plusy

  • skvělá spotřeba
  • perfektní jízdní vlastnosti
  • funkce a nabídka asistentů
  • dostatečně velký kufr

Mínusy

  • absence LED-matrix světel

Akční nabídky

Rivalové

Audi Q3 Sportback
Cena od1 024 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost200 - 233 Km/h
Spotřeba5 - 8 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Audi Q3
Cena od983 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 180 kW
Maximální rychlost203 - 237 Km/h
Spotřeba5 - 8 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
BMW X2
Cena od1 203 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon110 kW - 125 kW
Maximální rychlost210 - 213 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace- - - s
Land Rover Discovery Sport
Cena od1 350 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon120 kW - 198 kW
Maximální rychlost190 - 209 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
BMW X1
Cena od1 115 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 240 kW
Maximální rychlost190 - 233 Km/h
Spotřeba4 - 17 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Land Rover Range Rover Evoque
Cena od1 263 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon118 kW - 198 kW
Maximální rychlost190 - 213 Km/h
Spotřeba1 - 8 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Volvo XC40
Cena od1 062 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon120 kW - 145 kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace8 - 8 s
MINI Countryman
Cena od920 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon120 kW - 160 kW
Maximální rychlost208 - 228 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Jeep Compass
Cena od998 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 177 kW
Maximální rychlost183 - 200 Km/h
Spotřeba2 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Mercedes-Benz GLA
Cena od1 133 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 175 kW
Maximální rychlost190 - 240 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Mercedes-Benz GLB
Cena od1 182 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 175 kW
Maximální rychlost188 - 236 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CUPRA Formentor
Cena od986 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 245 kW
Maximální rychlost205 - 250 Km/h
Spotřeba5 - 17 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Toyota RAV4
Cena od1 025 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon160 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Volkswagen Tiguan
Cena od956 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 200 kW
Maximální rychlost198 - 242 Km/h
Spotřeba5 - 17 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Mazda CX-30
Cena od736 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 137 kW
Maximální rychlost191 - 204 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
CUPRA Ateca
Cena od1 085 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 221 kW
Maximální rychlost199 - 250 Km/h
Spotřeba6 - 9 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Peugeot 3008
Cena od1 002 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon107 kW - 143 kW
Maximální rychlost201 - 220 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Hyundai Tucson
Cena od894 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 185 kW
Maximální rychlost180 - 194 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
KIA Sportage
Cena od867 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 185 kW
Maximální rychlost180 - 194 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Citroën C5 Aircross
Cena od852 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - 165 kW
Maximální rychlost189 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Škoda Karoq
Cena od848 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost193 - 221 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Mitsubishi Eclipse Cross
Cena od1 050 000 Kč
Palivabenzín
Převodovka
Pohon4x4
Výkon138 kW - - kW
Maximální rychlost162 - - Km/h
Spotřeba2 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Hyundai Kona
Cena od673 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 125 kW
Maximální rychlost165 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Ford Kuga
Cena od999 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon111 kW - 178 kW
Maximální rychlost195 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 16 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Nissan Qashqai
Cena od857 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 140 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Toyota C-HR
Cena od850 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 164 kW
Maximální rychlost175 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 14 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
KGM Korando
Cena od700 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost189 - 191 Km/h
Spotřeba7 - 8 l/100km
Akcelerace- - - s
0
Porovnávač
TOPlist