Nissan X-Trail - za milion s unikátním hybridem, to je nabídka, která se neodmítá
Nissan X-trail čtvrté generace láká na relativně konzervativní tvary, kvalitní materiály, ale hlavně na hybridní systém e-Power s unikátním spalovacím motorem. Technologie pohonu kombinuje okamžitou reakci na plyn a tichost elektromobilu s dojezdem auta se spalovacím motorem. Pod pedálem plynu máte stejně pohodlné ovládání jako u elektroaut, ale nemusíte se bát o dostatek energie. Pohon e-Power už jsme testovali na podzim v Qashqai, tak se pojďme podívat, jak si poradí s o třídu větším vozem. Na test máme nejnižší výbavu N-Connecta, kterou lze běžně pořídit od 1,1 milionu, ale nyní ve výbavě Powerline ještě o 100 tisíc korun méně. A to už je za takové auto s tak drahou technikou pod kapotou velmi dobrá cena.
X-Trail na první pohled vypadá mohutně. Velká maska a horizontálně dělená světla ještě mohutnost podtrhují. X-trail vyčuhuje ze současné produkce japonské automobilky nejen rozměry, ale i relativně konzervativními tvary. Oproti divokému Juku, Qashqai nebo Mikře, je největším výstřelkem právě to dělení hlavních světel. Jinak z boku i zezadu je X-trail vlastně hodně konzervativní. Vzadu dokonce není ani nijak propracovaná světelná technika. Ani žádné ostré křivky a lomy jako má Qashqai. Vůz v nejnižší výbavě se s nástrahami cest vyrovnává na pneumatikách o 235/60R18 úplně v pohodě a myslím, že ani nijak zásadně neutrpěl vzhled. Uvnitř je vůz tichý a díky příplatku za panoramatické střešní okno je uvnitř světlo a vzdušno. Střecha se dá i otevřít, ale nepostrádá ani roletku, takže lze za horkého dne zakrýt, a to je velmi šikovné.
Naopak podobnost s Qashqaiem uvnitř není čistě náhodná. První, čeho si po otevření dveří všímám, jsou materiály na dveřích. Kombinace nezvyklého tmavě hnědého vrchu dveří, který navazuje na stejně barevný vršek přístrojové desky a látky působí velmi elegantně, a to i v této nejnižší výbavě. Tvar přístrojové desky i volantu se prakticky neliší od Qashqaie. A to je dobře. Skvěle umístěná obrazovka infotainmentu, pod ní oddělené ovládání klimatizace, které je hezké a funkční. Příjemný volant, na kterém mě fascinovala vysoká kvalita provedení loga automobilky. Střední konzola je díky malému voliči uklizená, ale držáky nápojů by si zasloužili trochu více péče. Nemají žádný způsob vymezení ani aretace pro menší plechovku a to v této kategorii nepotěší. Možná by byla hezká i nějaká roletka, která by ty držáky uměla zakrýt pro ty, co mají rádi v autě pořádek. Jinak odkládacích míst je dostatek, místa samozřejmě také. Sedadla jsou pohodlná, ale vzhledem k tomu, v jaké jsme kategorii, nepotěší absence odvětrávání ani prodloužitelného sedáku.
Silnou kartou hraje X-Trail v zadních řadách. Dveře se otevírají do takového úhlu, jaký jsem jinde neviděl, a to velmi usnadňuje nasedání a manipulaci s dětskými sedačkami. Dalším trumfem jsou posuvná zadní sedadla a samozřejmě až nadbytek prostoru pro nohy cestujících, které se samozřejmě dá omezit tím zmíněným posunem a získat výrazně větší prostor pro zavazadla. Toho je ve standardní konfiguraci 575 litrů. Kolik je to při maximálním posunutím sedadel vpřed se mi nepovedlo zjistit, ale kufr se prodlouží o podstatných 22 centimetrů. Každopádně ta základní hodnota ve srovnání s největším konkurentem, kterým bude samozřejmě Škoda Kodiaq, není úplně největší. Kodiaq nabízí výrazně vyšších 835 litrů, takže pokud takové objemy potřebujete, tohle je určitě slabší stránkou X-Trailu. Je to díky pohonu e-Power, který potřebuje ke svému fungování o dost více komponent, které se ukrývají právě v zadní části vozu, kde Kodiaq nabídne ty další litry.
Co se týče pohonné jednotky, jde o další eso v rukávu. Výborně fungující sériový hybrid můžete mít ve dvou konfiguracích. Se 150 kW s pohonem jen předních kol, nebo 157 kW s pohonem všech kol. Na stovku se X-Trail dostane za 8, resp 7 vteřin s tou silnější čtyřkolkou. S kombinovanou WLTP spotřebou 5.8-6.2 l/100km, resp. 6.4-6.7 l/100km pro tu čtyřkolku. Hezké hodnoty na 1.8 tunové auto, nemyslíte? Prozradím, že to nejsou spotřeby nereálné! Není problém dostat se pod 6 litrů při cestách mimo obec, 8 litrů si vezme X-Trail na dálnici. Tam ten sériový hybrid trochu ztrácí své výhody. I přesto celková hodnota spotřeby za dobu zápůjčky byla lehce přes 6 litrů. Naopak ve městě se nejvíce projeví výhody tohoto uspořádání, protože tam je X-Trail opravdu úsporný a klidně tam uvidíte číslo začínající 5. Ale stále jako největší přínos hybridu hodnotím to uživatelskou přívětivost - absence převodovky znamená, že se po sešlápnutí pedálu plynu na nic nečeká a X-trail hned vyrazí bez ohledu na situaci. Energii do 1.73 kWh velké (malé) baterie doplňuje benzínový tříválec vybavený turbem a unikátním technickým řešením, které umožňuje měnit kompresi spalovacího prostoru. V praxi ale o motoru prakticky nevíte. Jen když jej elektromotor hodně zatíží výrobou proudu, ozývá se z pod kapoty sympatické bručení. To je největší přínos oproti hybridu od Toyoty, která musí svůj atmosférický motor hnát do vysokých otáček. Zkrátka, celý systém Nissanu je výborně naladěný a funguje na jedničku.
Jízdně X-Trail nepřekvapí. Je přesně takový, jaký od velkého SUV čekáte. Uvnitř je velmi tichý, na povely plynu reaguje bryskně a těch 330 Nm umí opravdu působivě vůz urychlit v kterékoliv situaci. Vyšší bočnice pneumatik dobře tlumí nerovnosti, zároveň je X-Trail stabilní. Z auta je dobře vidět, kamerový systém pomáhá s parkováním. Drobnou výtku mám k velmi aktivnímu asistentu držení v pruhu, který nejen že zasahuje do řízení, ale (a to jsem jinde neviděl) ubírá i na plynu. Podobně jako v Qashqai mám i drobnou výtku k plynulosti tempomatu při řidičových zásazích - třeba, že máte 130 km/h a chvilku chcete zrychlit a pak jen pustit plyn a nechat auto pokračovat 130 km/h. V těch přechodech si X-Trail trochu cukne. Ale je to docela drobnost na jinak krásně naladěném autě.
Za milion korun v akční nabídce Powerline jde o skvělou cenu za takhle drahou techniku pod kapotou. Baterie, elektromotor, vyspělý turbomotor s přímým vstřikem - to všechno jsou drahé komponenty. Pokud budeme X-Trail porovnávat s Kodiaqem, tak za milion jej budete mít s 1.5 TSI a DSG a to je motorizace, kterou s e-Power srovnávat nelze. Řada lidí bude koukat po naftovém motoru, ten v X-Trailu výrobce nenabízí. Jenže relevantní srovnání s naftovou verzí Kodiaqu je možné u té verze e-Power e4orce se čtyřkolkou. I na tu si u Kodiaqu připravte o 100 tisíc víc.