Peugeot 3008 Hybrid4 - jak dobře funguje elektrická čtyřkolka?

,

Na test máme faceliftovaný model Peugeotu 3008, který díky svému plug-in hybridnímu pohonu nabízí nejen možnost čistě elektrické jízdy, ale s přispěním elektromotoru na zadní nápravě disponuje i pohonem všech kol. Na poměry SUV se také pyšní fantastickým zrychlením 5,9 vteřin z nuly na sto km/h. Tím strčí do kapsy i řadu předokolkových hot-hatchů. Ale je to podélné zrychlení tím svatým grálem? 

V loňském roce jsme testovali předfaceliftovou plug-in hybridní verzi. Ta využívala 133 kW z benzínového motoru 1.6 PureTech a jemu pomáhalo 81 elektrických kW na poháněných předních kolech. Model Hybrid4, kromě zvýšeného výkonu benzínového motoru na 200 koní, přidává k tomu přednímu elektromotoru ještě zadní s výkonem 83 kW. Kombinovaný maximální výkon je tak parádních 220 kW (300 koní) a hlavně 520 Nm, které lze přenést na silnici přes všechna kola. A to už vypadá jako pěkná raketa. Nevýhodou je, že všechny tyhle věcičky něco váží. Hybrid4 je sice jen o 70 kg těžší než plug-in s předokolkou, ale o 513 kg těžší než verze jen s benzínovým motorem, byť je to 1,2 PureTech. To jen pro ilustraci kolik ta elektrifikace “stojí” a hlavně jaký to asi může mít vliv na obratnost takové masy. 

Před námi stojí krásný vůz s typicky peugeotím vzezřením se světly ve formě lvích klů vpředu a třemi drápy vzadu. 3008 je bezpochyby jedno z nejhezčích SUV. Hlavně ta zadní část kolem sloupku C je opravdu povedená. Uvnitř najdeme klasické peugeotí řešení interiéru s malým volantem a vyvýšenou přístrojovou deskou. S modernizací přišly i nějaké nové materiály a v tomto případě je interiér doplněn vkusným dřevěným dekorem. Pohodlná sedadla v této verzi jsou vybavená i bodovou masážní funkcí, nebo prodloužitelným sedákem. Naprostý ideál toho, co si můžete přát na dlouhé cesty. Hezky působí dva velké displeje, i když animace při překreslování typů zobrazení přístrojového štítu trvá dost dlouho. Ale nakonec stejně člověk jezdí jen s jedním typem zobrazení, takže to není tak hrozné. Hlavní displej (bohužel) integruje i klimatizaci, takže se jeho dotýkání spíše nevyhnete. Ve spojení se zrcadlením telefonu však funguje spolehlivě, jen to přepínání mezi navigací a klimatizací vyžaduje dost zbytečných dotyků.

Plug-in hybridní verze umožňuje díky 10,4 užitečných kWh v baterii cestovat v čistě elektrickém režimu s plným komfortem do rychlostí 130 km/h. I v zimním provozu se nám povedlo ujet 38 km, než baterie odevzdala svou energii a Peugeot se přepnul na hybridní vůz. Naměřená zimní spotřeba byla zhruba 27 kWh. Nabíjet má smysl opravdu jen doma, neumím si představit se někde kvůli 40 km “obtěžovat” na veřejné nabíjecí stanici. Ale to platí u všech plug-in hybridů. Pokud je dostatek elektrické energie, Peugeot se odmění okamžitou reakcí na plyn, plynulým zrychlením a tichým provozem. Prostě všechno, co lze očekávat od čistě elektrického vozu. Pokud je auto provozováno v režimu hybrid s plnou baterií, odevzdá během 100-150 km celou její kapacitu a odmění se nízkou spotřebou benzinu. Jenže já auto nemám kde nabíjet, a tak mi po 38 km zbyl “jen” klasický hybrid. 

Dojezd plné nádrže vozu ukazoval 480 km. Prvních sto km bylo v režimu denních popojíždění a dojíždění a spotřeba byla 8,5 litru. Na SUV možná dost, na 1,9 tuny hmotnosti tak akorát. Pak nás čekala cesta do Pece pod Sněžkou a zpět. Tam a zpět ukazoval palubní počítač 8 litrů včetně tamní zkoušky pohonu všech kol. Mimo město se dá dostat k 7 litrům, ale jen při ustálené jízdě. Jakékoliv požadavky na výkon nese benzínová 1.6 sice statečně, ale chce za to “napojit” ohnivou vodou. Umím si představit řidiče se spotřebou kolem 10 litrů a to pak ta ekologie už trochu pláče. Na dálnici je 3008 krásně tichá, hluk neroste výrazně ani při překročení povolené rychlosti a díky pomoci elektromotorů je zrychlení takové plíživě nenápadné. 3008 točí na osmý převodový stupeň 2100 otáček a cestování je velmi pohodové. K tomu kromě kvalitního audia pomáhá i adaptivní tempomat s držením v pruhu, nebo zmíněná masážní sedadla. 

Jednou dálnice skončí a jsme na okreskách. Tady už je v zatáčkách na vlhké silnici trochu cítit váha vozu, hybridní režim často vypíná motor, aby jej po chvíli zase spustil. A tady bych měl výhradu k hlučnosti motoru. Třeba i v rychlosti kolem 50 km/h při jízdě vesnicí, když se motor zapojí do činnosti, tak začne generovat proud a je v tu chvíli poměrně dost slyšet takový dunivý zvuk. Naštěstí se během chvíle zase odebere ke spánku. Ale ten kontrast mezi elektrickou jízdou je hodně velký a nelze jej přeslechnout, co trochu ruší tu pohodu na palubě. Zmíněná větší hmotnost musí být někde uložená. A její velká část je uložena u zadní nápravy a to má také za následek snížení objemu kufru na 395 litrů. To je na auto s délkou 4447 mm relativně málo a rodinným požadavkům obstojí spíše hůře, tím spíš, že jinak je místa všude nadbytek. Vzadu se relativně pohodlně svezou i tři osoby. Na velmi kluzkých silnicích je cítit těžká zadní náprava a stabilizace musí občas zasahovat dříve, než bych čekal. Obecně je třeba na kluzkém povrchu jet pomaleji, protože 3008 Hybrid4 v těchto situacích spíše utíká zadkem napřed a lehce jdoucí volant moc neprozradí o adhezi pneumatik.

A jak funguje ten pohon všech kol? V režimu hybrid je překvapivé, jak dlouho nechá elektronika protáčet jen přední kola, než připojí zadní nápravu. Při snaze o jemné rozjetí skončíte na místě s protáčejícími se předními koly a marně čekáte na připojení “zadku”. Je třeba hodně šlápnout na plyn, pak se teprve přidá zadní elektromotor a cítíte jeho pošťouchnutí a skvělou trakci. V tu chvíli auto vystřelí vpřed. Elektronice se daří vytěžit z přilnavosti maximum. Mnohem lepší je však přepnout do režimu AWD. Tam už zabírají všechna kola hned a lze se krásně jemně pohybovat rozjíždět. Tady je ten příspěvek zadní nápravy opravdu hodně znát. Navíc 3008 si v tomto režimu preventivně generuje energii do baterie a usnadní tak práci zadnímu elektromotoru. K limitu pohonu jsem se na zasněženém kopci ani nepřiblížil, respektive jako obvykle mi přišlo snazší kopec vyjet, než jej sjet. Ale i v tom vám 3008 pomůže. Můžete v tu chvíli využít skvěle vymyšlený asistent pro sjezd prudkých svahů, který zajistí, že auto bude vždy směrově stabilní a vy jen plynem regulujete rychlost.

3008 Hybrid4 je společně s Toyotou RAV4 Plug-in poměrně specifickým druhem elektrizovaných SUV, které nabídnou nadprůměrně vysoký výkon kolem 300 koní, umožňují čistě elektrickou jízdu a pohon všech kol řeší elektromotorem na zadní nápravě - co teoreticky umožňuje pohon mnohem lépe regulovat a ovládat. Výhodou je možnost ekonomicky výhodného provozu na elektrickou energii, síla pohonné soustavy a bohatá výbava, včetně nočního vidění. Nevýhodou je nižší obratnost díky hmotnosti a menší kufr, který nevyhoví rodinným požadavkům. Cena kolem 1,2 milionu odpovídá nadprůměrné výbavě, použitým technologiím, elektrifikaci i pohonu všech kol.

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • výhody elektromobilu i auta se spalovacím motorem
  • design
  • pohodlí
  • nabízená elektronická výbava
  • výkon motoru a pohon všech kol

Mínusy

  • výhled šikmo vpřed
  • váha
  • vrtochy elektroniky
  • malý objem kufru

Akční nabídky

Rivalové

Hyundai Tucson
Cena od894 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 185 kW
Maximální rychlost180 - 194 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CUPRA Ateca
Cena od1 085 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 221 kW
Maximální rychlost199 - 250 Km/h
Spotřeba6 - 9 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Mazda CX-30
Cena od736 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 137 kW
Maximální rychlost191 - 204 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA Sportage
Cena od867 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 185 kW
Maximální rychlost180 - 194 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Citroën C5 Aircross
Cena od852 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - 165 kW
Maximální rychlost189 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Mitsubishi Eclipse Cross
Cena od1 050 000 Kč
Palivabenzín
Převodovka
Pohon4x4
Výkon138 kW - - kW
Maximální rychlost162 - - Km/h
Spotřeba2 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Volkswagen Tiguan
Cena od956 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 200 kW
Maximální rychlost198 - 242 Km/h
Spotřeba5 - 17 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Toyota RAV4
Cena od1 025 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon160 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
CUPRA Formentor
Cena od986 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 245 kW
Maximální rychlost205 - 250 Km/h
Spotřeba5 - 17 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Nissan Qashqai
Cena od857 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 140 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Ford Kuga
Cena od999 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon111 kW - 178 kW
Maximální rychlost195 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 16 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
KGM Korando
Cena od700 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost189 - 191 Km/h
Spotřeba7 - 8 l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan X-Trail
Cena od993 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon120 kW - 157 kW
Maximální rychlost170 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Jeep Compass
Cena od998 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 177 kW
Maximální rychlost183 - 200 Km/h
Spotřeba2 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
MINI Countryman
Cena od920 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon120 kW - 160 kW
Maximální rychlost208 - 228 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Volvo XC40
Cena od1 062 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon120 kW - 145 kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace8 - 8 s
BMW X1
Cena od1 115 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 240 kW
Maximální rychlost190 - 233 Km/h
Spotřeba4 - 17 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
0
Porovnávač
TOPlist