Renault Espace 1.8 TCe 225 Initiale Paris - z jiného světa
Renault nedávno naší redakční garáž oslnil novým Cliem, ale zápůjčku benzínového Espace jsme měli naplánovanou ještě déle. Luxusní crossover nabitý technologiemi a vybavený 225 koňovým benzínovým motorem je celkem raritní záležitost. Mohlo by se zdát, že Espace je z relativně velkého segmentu vozů pro početnější rodiny, kterým už se dnes moc neříká MPV, ale nabízejí přesně to, co MPV nabídnout chtěla - maximum místa ve vyšší stavbě a relativně rozumné délce. Při trochu větším zaostření našeho mikroskopu zjistíme, že Espace má poměrně unikátní pozici na trhu díky 165 kW benzínovému motoru s řiditelnou zadní nápravou a máme opravdu unikátní koktejl jízdních a užitných vlastností, které na trhu jen marně hledají konkurenci. Navíc svým vysokým pontonem, menším prosklením a masivní maskou ukazuje svůj styl a úroveň přepravy, které se vám dostane uvnitř vozu a tím se také hlásí spíše k segmentu SUV. Jak obstojí Espace v ceně přes milion korun v té záplavě moderních SUV, které nabízejí teoreticky to samé, i když při podrobnějším srovnání parametrů je opět vidět, že ani sem nezapadá. A má smysl uvažovat zrovna o této benzínové verzi?

Teorie
Pátá generace modelu Espace přišla na trh v roce 2015 a tak se nejedná o horkou novinku, ale odladěné auto, které navazuje na svou 35 letou tradici zakladatele segmenu jednoprostorových vozů. Espace se důsledně drží vizuální podobnosti k rodině Renault, která je svěží, elegantní a nezaměnitelná. Tvůrcům se povedlo vysokým pontonem karoserie dosáhnout menší prosklené plochy, která ale zevnitř nepůsobí tísnivě, a zvenku je Espace blíže osobnímu autu, než autobusovému vzhledu MPV. Auto dělá opravdu dobrý první dojem. Podobně jako Grand C4 Spacetourer (oproti němu je Espace o 25 cm delší) po přesednutí z osobního auta oslní prosvětlenost interiéru. Velké čelní sklo, tenké sloupky, panoramatická střecha, obrovská masa přístrojové desky a krátký předek jsou velkým překvapením. Po otevření dveří spočine oko na obřích kožených křeslech, které disponují všemi možnými nastaveními, včetně odvětrávání a masážní funkce. Tomu se říká cestování ve velkém stylu.

A vzadu? Tři samostatná sedadla, která jsou plnohodnotně využitelná a mají i vyhřívání, před koleny 20 centimetrů místa a spoustu místa nad hlavou, byť nabízejí trochu kratší sedáky. I v zadní poloze posuvných sedadel nabízí kufr 680 litrů místa, ale protože auto může být za příplatek sedmimístné, i v poloze sedadel posunutých zcela vpřed je místo na kolena tak akorát. Pak se ale zvětší kufr na 785 litrů a pohltí prakticky cokoliv mu přijde do cesty. Ale zpět dopředu. Tam najdeme kromě luxusní kůže na sedačkách kvalitní materiály na přístrojové desce a dobře zpracované místo řidiče. Obří středová konzola vytváří v interiéru útulný pocit, a svým vyšším umístěním, jednak umožňuje mít na dosah ovládací prvky, a jednak utvořila místo pro velký odkládací otvor pod ní. A tady to vypadá růžovější, než to je ve skutečnosti. Do této obří poličky, kde výrobce připravil i vylisky pro nápoje se za jízdy prostě nedá sáhnout. Brání tomu jednak vaše nohy, jednak volant a jednak uhel pod kterým by se měl nápoj vytahovat. Ani ve dveřích to není žádná sláva a ani litrová PET lahev se tam nevejde, ale ta se alespoň vejde do obří loketní opěrky. Jinak třeba podivně vypadající volič převodovky s podivnou kulisou je velmi šikovný pro odložení ruky pro práci na displeji, ovládací kolečko ve stylu iDrive od BMW je překvapivě použitelné pro práci s displejem a volič režimu Multisense je v dosahu pro jeho snadnou aktivaci - co se hodí, například protože se po každém startu motoru zvolený režim resetuje.

Přestože Espace je pěkný kus auta po designové stránce, jeho hlavním úkolem je stále přeprava pasažérů. Teoreticky je na to připraven velmi dobře - 1.8 benzínový turbomotor s 225 koňmi, 300 Nm a schopnosti vyrazit z nuly na sto za 7,9 vteřin a teoreticky za to chce jen 7,4-7,8 litrů benzinu na sto kilometrů. Výkon motoru přenáší sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka EDC. Poslední technickou finesou je natáčecí zadní náprava a samozřejmě spoustou elektroniky na palubě. Tak jdeme zjistit jak je na tom Espace ve skutečnosti.
Praxe
Usazení v sedadlech je snadné - rozsah nastavení, včetně délky sedáku nebo masáže, uspokojí každého. Podivnou hlavicí řadící páky zařadím stupeň D a můžeme vyrazit. Dvojspojka za normálních okolností řadí dobře, jen někdy reaguje na povely plynu trochu pomaleji, především jí “rozhodí” náhle změny požadavku na zrychlení nebo zpomalení. Pár kytiček také ztratí v pomalém popojíždění v koloně, kdy nedosahuje plynulosti hydrodynamických automatických převodovek. Není to sice “nejostřejší tužka v penále”, ale krom pár situací, si skvěle rozumí se silným benzínovým motorem - zbytečně nepodřazuje, zbytečně netočí vysoké otáčky a i velmi dobrých zrychlení dosahuje jen při využití těch středních. A motor? Ten je skvělý - aby ne, původem pochází z Meganu R.S. Je tichý od prvních minut a rychle se zahřeje, žádné vibrace a jen minimální hluk do kabiny a ten zátah, ten je skvělý. Nepřerušený řazením, bez klapotu nebo dunění, tomu říkám cestování na úrovni, navíc ještě s adaptivním odpružením EDC, které můžete nastavovat přes rozhraní Multi Sense. Tomu sekunduje aktivní řízení všech kol 4Control, které nejen že zmenší poloměr otáčení, ale v malých rychlostech výrazně přispívá k agilitě a pocitu z menšího vozu. I když je nutné se smířit s tím, že auto různě reaguje na stejné zatočení volantu podle aktuální rychlosti. Zmíněný Multi Sense umožňuje měnit charakter tlumičů, řízení, odezvy motoru, vnitřního osvětlení, nebo grafiky budíků. Například poměrně lehké řízení po přepnutí do režimu Sport najednou žádnou kritiku neshledává.

Tlumiče v komfortním módu umí občas vydat nepěkné rány od podvozku a tak i tady je lepší Sport nebo Neutral. S postupem času, jak jsem auto poznával, jsem si ladil profil Perso k obrazu svému. A tak to má být. Hlavní důvod mého zájmu o Espace byl ten benzínový motor - jak se popasuje s 1,7 tuny těžkého, relativně vysokého vozu? První jízdy po městě znamenaly sice velmi rychlé zahřátí motoru, ale také spotřebu kolem 10 litrů, což není ideální, ale v rámci podmínek a zimního období je to očekávaná hodnota. 10 litrů je také objem, který mizí každých sto kilometrů, když se člověk nechá trochu unést pěkným zvukem z reproduktorů, a motoru trochu šlápne na krk. Rychlá jízda sice úplně není doménou 4857 mm dlouhého auta s 2884 mm rozvorem, ale silný motor se jí nebrání a 4Control posouvá jízdu s tak velkým autem do jiné dimenze. No a když potom přijde dálnice, klesne spotřeba k 8,5 litrům a nabídne to pravé cestování všem pasažérům. Není překvapením, že nejpříznivější je mimoměstská plynulá jízda, kde se hodnoty ustálí kolem 7 litrů, takže v průměru se reálná spotřeba, od té výrobcem udávané WLTP, zase o tolik neliší.

Elektronika
Samostatnou kapitolu zaslouží elektroničtí asistenti - tady bohužel Espace pár kytiček poztrácí, protože je na něm znát jeho datum uvedení na trh. Adaptivní tempomat neumí auto úplně zastavit a je trochu nervózní i při ustálené jízdě, sledování v pruzích funguje, ale neumí ani zasahovat do řízení, ani auto držet uprostřed. Automatické stěrače také občas pracují “nedeterministicky” (neurčitě). Co funguje dobře, je head-up displej a elektronický přístrojový štít, detekce aut mrtvém úhlu nebo automatické parkování - to také u tak velkého auta potěší - jen je potřeba vybrat z menu obrazovky požadovaný manévr.
Koupit-nekoupit
Espace ve výbavě Initiale Paris nabízí spoustu lákadel, ale to za 1,1 milionu lze očekávat. Za tuto částku dostanete celkem unikátní auto, které v této kombinaci výkonu, rozměrů a vzhledu nemá konkurenci. Pro častou dálniční jízdu bych sáhl po naftě, ale pro běžné rodinné pojíždky si myslím, že ten benzín skvělý pro svou pružnost, neslyšný projev a 70 tisícovou úsporu oproti naftě.