Renault Espace 1.8 TCe 225 Initiale Paris - z jiného světa

,

Renault nedávno naší redakční garáž oslnil novým Cliem, ale zápůjčku benzínového Espace jsme měli naplánovanou ještě déle. Luxusní crossover nabitý technologiemi a vybavený 225 koňovým benzínovým motorem je celkem raritní záležitost. Mohlo by se zdát, že Espace je z relativně velkého segmentu vozů pro početnější rodiny, kterým už se dnes moc neříká MPV, ale nabízejí přesně to, co MPV nabídnout chtěla - maximum místa ve vyšší stavbě a relativně rozumné délce. Při trochu větším zaostření našeho mikroskopu zjistíme, že Espace má poměrně unikátní pozici na trhu díky 165 kW benzínovému motoru s řiditelnou zadní nápravou a máme opravdu unikátní koktejl jízdních a užitných vlastností, které na trhu jen marně hledají konkurenci.  Navíc svým vysokým pontonem, menším prosklením a masivní maskou ukazuje svůj styl a úroveň přepravy, které se vám dostane uvnitř vozu a tím se také hlásí spíše k segmentu SUV. Jak obstojí Espace v ceně přes milion korun v té záplavě moderních SUV, které nabízejí teoreticky to samé, i když při podrobnějším srovnání parametrů je opět vidět, že ani sem nezapadá. A má smysl uvažovat zrovna o této benzínové verzi?

Teorie

Pátá generace modelu Espace přišla na trh v roce 2015 a tak se nejedná o horkou novinku, ale odladěné auto, které navazuje na svou 35 letou tradici zakladatele segmenu jednoprostorových vozů. Espace se důsledně drží vizuální podobnosti k rodině Renault, která je svěží, elegantní a nezaměnitelná. Tvůrcům se povedlo vysokým pontonem karoserie dosáhnout menší prosklené plochy, která ale zevnitř nepůsobí tísnivě, a zvenku je Espace blíže osobnímu autu, než autobusovému vzhledu MPV. Auto dělá opravdu dobrý první dojem. Podobně jako Grand C4 Spacetourer (oproti němu je Espace o 25 cm delší) po přesednutí z osobního auta oslní prosvětlenost interiéru. Velké čelní sklo, tenké sloupky, panoramatická střecha, obrovská masa přístrojové desky a krátký předek jsou velkým překvapením. Po otevření dveří spočine oko na obřích kožených křeslech, které disponují všemi možnými nastaveními, včetně odvětrávání a masážní funkce. Tomu se říká cestování ve velkém stylu. 

A vzadu? Tři samostatná sedadla, která jsou plnohodnotně využitelná a mají i vyhřívání, před koleny 20 centimetrů místa a spoustu místa nad hlavou, byť nabízejí trochu kratší sedáky. I v zadní poloze posuvných sedadel nabízí kufr 680 litrů místa, ale protože auto může být za příplatek sedmimístné, i v poloze sedadel posunutých zcela vpřed je místo na kolena tak akorát. Pak se ale zvětší kufr na 785 litrů a pohltí prakticky cokoliv mu přijde do cesty. Ale zpět dopředu. Tam najdeme kromě luxusní kůže na sedačkách kvalitní materiály na přístrojové desce a dobře zpracované místo řidiče. Obří středová konzola vytváří v interiéru útulný pocit, a svým vyšším umístěním, jednak umožňuje mít na dosah ovládací prvky, a jednak utvořila místo pro velký odkládací otvor pod ní. A tady to vypadá růžovější, než to je ve skutečnosti. Do této obří poličky, kde výrobce připravil i vylisky pro nápoje se za jízdy prostě nedá sáhnout. Brání tomu jednak vaše nohy, jednak volant a jednak uhel pod kterým by se měl nápoj vytahovat. Ani ve dveřích to není žádná sláva a ani litrová PET lahev se tam nevejde, ale ta se alespoň vejde do obří loketní opěrky. Jinak třeba podivně vypadající volič převodovky s podivnou kulisou je velmi šikovný pro odložení ruky pro práci na displeji, ovládací kolečko ve stylu iDrive od BMW je překvapivě použitelné pro práci s displejem a volič režimu Multisense je v dosahu pro jeho snadnou aktivaci - co se hodí, například protože se po každém startu motoru zvolený režim resetuje.

Přestože Espace je pěkný kus auta po designové stránce, jeho hlavním úkolem je stále přeprava pasažérů. Teoreticky je na to připraven velmi dobře - 1.8 benzínový turbomotor s 225 koňmi, 300 Nm a schopnosti vyrazit z nuly na sto za 7,9 vteřin a teoreticky za to chce jen 7,4-7,8 litrů benzinu na sto kilometrů. Výkon motoru přenáší sedmistupňová automatická dvouspojková převodovka EDC. Poslední technickou finesou je natáčecí zadní náprava a samozřejmě spoustou elektroniky na palubě. Tak jdeme zjistit jak je na tom Espace ve skutečnosti.

Praxe

Usazení v sedadlech je snadné - rozsah nastavení, včetně délky sedáku nebo masáže, uspokojí každého. Podivnou hlavicí řadící páky zařadím stupeň D a můžeme vyrazit. Dvojspojka za normálních okolností řadí dobře, jen někdy reaguje na povely plynu trochu pomaleji, především jí “rozhodí” náhle změny požadavku na zrychlení nebo zpomalení. Pár kytiček také ztratí v pomalém popojíždění v koloně, kdy nedosahuje plynulosti hydrodynamických automatických převodovek. Není to sice “nejostřejší tužka v penále”, ale krom pár situací, si skvěle rozumí se silným benzínovým motorem - zbytečně nepodřazuje, zbytečně netočí vysoké otáčky a i velmi dobrých zrychlení dosahuje jen při využití těch středních. A motor? Ten je skvělý - aby ne, původem pochází z Meganu R.S. Je tichý od prvních minut a rychle se zahřeje, žádné vibrace a jen minimální hluk do kabiny a ten zátah, ten  je skvělý. Nepřerušený řazením, bez klapotu nebo dunění, tomu říkám cestování na úrovni, navíc ještě s adaptivním odpružením EDC, které můžete nastavovat přes rozhraní Multi Sense. Tomu sekunduje aktivní řízení všech kol 4Control, které nejen že zmenší poloměr otáčení, ale v malých rychlostech výrazně přispívá k agilitě a pocitu z menšího vozu. I když je nutné se smířit s tím, že auto různě reaguje na stejné zatočení volantu podle aktuální rychlosti. Zmíněný Multi Sense umožňuje měnit charakter tlumičů, řízení, odezvy motoru, vnitřního osvětlení, nebo grafiky budíků. Například poměrně lehké řízení po přepnutí do režimu Sport najednou žádnou kritiku neshledává.

Tlumiče v komfortním módu umí občas vydat nepěkné rány od podvozku a tak i tady je lepší Sport nebo Neutral. S postupem času, jak jsem auto poznával, jsem si ladil profil Perso k obrazu svému. A tak to má být. Hlavní důvod mého zájmu o Espace byl ten benzínový motor - jak se popasuje s 1,7 tuny těžkého, relativně vysokého vozu? První jízdy po městě znamenaly sice velmi rychlé zahřátí motoru, ale také spotřebu kolem 10 litrů, což není ideální, ale v rámci podmínek a zimního období je to očekávaná hodnota. 10 litrů je také objem, který mizí každých sto kilometrů, když se člověk nechá trochu unést pěkným zvukem z reproduktorů, a motoru trochu šlápne na krk. Rychlá jízda sice úplně není doménou 4857 mm dlouhého auta s 2884 mm rozvorem, ale silný motor se jí nebrání a 4Control posouvá jízdu s tak velkým autem do jiné dimenze. No a když potom přijde dálnice, klesne spotřeba k 8,5 litrům a nabídne to pravé cestování všem pasažérům. Není překvapením, že nejpříznivější je mimoměstská plynulá jízda, kde se hodnoty ustálí kolem 7 litrů, takže v průměru se reálná spotřeba, od té výrobcem udávané WLTP, zase o tolik neliší. 

Elektronika

Samostatnou kapitolu zaslouží elektroničtí asistenti - tady bohužel Espace pár kytiček poztrácí, protože je na něm znát jeho datum uvedení na trh. Adaptivní tempomat neumí auto úplně zastavit a je trochu nervózní i při ustálené jízdě, sledování v pruzích funguje, ale neumí ani zasahovat do řízení, ani auto držet uprostřed. Automatické stěrače také občas pracují “nedeterministicky” (neurčitě). Co funguje dobře, je head-up displej a elektronický přístrojový štít, detekce aut mrtvém úhlu nebo automatické parkování - to také u tak velkého auta potěší - jen je potřeba vybrat z menu obrazovky požadovaný manévr.

Koupit-nekoupit

Espace ve výbavě Initiale Paris nabízí spoustu lákadel, ale to za 1,1 milionu lze očekávat. Za tuto částku dostanete celkem unikátní auto, které v této kombinaci výkonu, rozměrů a vzhledu nemá konkurenci. Pro častou dálniční jízdu bych sáhl po naftě, ale pro běžné rodinné pojíždky si myslím, že ten benzín skvělý pro svou pružnost, neslyšný projev a 70 tisícovou úsporu oproti naftě.

90%
HODNOCENÍ

Plusy

  • skvělý motor
  • extravagantní vzhled
  • unikátní pozice na trhu
  • jizdní projev
  • pohodlí

Mínusy

  • elektronika odpovídá datumu uvedení na trh

Akční nabídky

Rivalové

KIA Sorento
Cena od1 342 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon142 kW - 185 kW
Maximální rychlost183 - 201 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Hyundai Santa Fe
Cena od1 430 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon158 kW - 186 kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace- - - s
Toyota RAV4
Cena od1 025 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon160 kW - 163 kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Peugeot 5008
Cena od1 079 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon107 kW - 143 kW
Maximální rychlost198 - 220 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Mitsubishi Outlander
Cena od1 250 000 Kč
Palivabenzín
Převodovka
Pohon4x4
Výkon225 kW - - kW
Maximální rychlost170 - - Km/h
Spotřeba23 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Suzuki Across
Cena od1 455 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon225 kW - - kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba1 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan X-Trail
Cena od993 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon120 kW - 157 kW
Maximální rychlost170 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Ford Kuga
Cena od999 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon111 kW - 178 kW
Maximální rychlost195 - 200 Km/h
Spotřeba5 - 16 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Škoda Kodiaq
Cena od1 075 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 150 kW
Maximální rychlost205 - 226 Km/h
Spotřeba5 - 17 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Honda CR-V
Cena od1 240 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon135 kW - - kW
Maximální rychlost194 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace- - - s
BMW X3
Cena od1 485 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon145 kW - 223 kW
Maximální rychlost215 - 245 Km/h
Spotřeba5 - 22 l/100km
Akcelerace7 - 7 s
Volvo XC60
Cena od1 435 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon184 kW - - kW
Maximální rychlost180 - - Km/h
Spotřeba7 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Alfa Romeo Stelvio
Cena od1 515 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon154 kW - 206 kW
Maximální rychlost215 - 230 Km/h
Spotřeba6 - 8 l/100km
Akcelerace6 - 6 s
Audi Q5
Cena od1 308 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon150 kW - - kW
Maximální rychlost226 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace8 - 8 s
BMW X4
Cena od1 513 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon135 kW - 210 kW
Maximální rychlost213 - 245 Km/h
Spotřeba6 - 7 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Land Rover Discovery Sport
Cena od1 350 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon120 kW - 198 kW
Maximální rychlost190 - 209 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Audi Q5 Sportback
Cena od1 370 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon150 kW - - kW
Maximální rychlost226 - - Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Land Rover Range Rover Velar
Cena od1 805 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon150 kW - 297 kW
Maximální rychlost209 - 210 Km/h
Spotřeba1 - 10 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Mercedes-Benz GLC
Cena od1 460 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon137 kW - 287 kW
Maximální rychlost208 - 250 Km/h
Spotřeba5 - 22 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Jeep Wrangler Unlimited
Cena od2 038 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon280 kW - - kW
Maximální rychlost177 - - Km/h
Spotřeba3 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Lexus NX
Cena od1 318 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon179 kW - 227 kW
Maximální rychlost200 - - Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
Mercedes-Benz GLB AMG
Cena od1 759 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4
Výkon235 kW - - kW
Maximální rychlost250 - - Km/h
Spotřeba9 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Mercedes-Benz GLB
Cena od1 182 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 175 kW
Maximální rychlost188 - 236 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
0
Porovnávač
TOPlist