Renault Megane E-Tech - univerzální auto s navigací, jakou mohou ostatní jen závidět
Megane E-Tech je sázka Renaultu na budoucnost mainstreamových elektrických aut. V první řadě je třeba ocenit odvahu vyrobit v dnešní době elektromobil, který není SUV. Takových zase tolik není. Zároveň je odvážné použít jméno, které bylo dlouhé roky spojeno s nižší střední třídou vozů poháněných spalovacím motorem. Takových také mnoho není. A tak tu máme zcela novou generaci Renaultu Megane, který má kompaktní rozměry a je překvapivě zajímavým vozem z řady důvodů. Tak se mu podíváme na zoubek.
Nový Megane se pyšní třemi stovkami patentů, zcela novou platformou, délkou jen 4,2 metru a poměrně zajímavou hmotností kolem 1,6 tuny. V nabídce jsou dvě velikosti baterií a dvě varianty výkonu. My měli tu větší 60 kWh baterii s výkonem 160 kW. Elektromotor ze sebe umí vydat 300 Nm a zrychlení na stovku za 7,5 vteřiny. Dojezd výrobce udává až 450 km ve WLTP režimu. Nabíjet lze rychlostí až 130 kW a Megane dokonce nabízí 22 kW palubní nabíječku, co může být velkým tahákem tohoto vozu pro relativně rychlé nabíjení z “pomalých” nabíjecích stanic. Co na závěr specifikace? Cena. Megana začíná lehce pod milionem za slabší variantu s menší baterií. Tato silnější verze se silnější baterií je kolem 1,2 milionu, podobně jako většina aut této kategorie.
Na pohled je vůz opravdu krásný. I v té černé barvě, na které obyčejně řada designových prvků zanikne. Vpředu vystupuje obří logo, originální světelný podpis s velmi úzkými předními světlomety a poměrně velká hmota přední části v porovnání s prosklením kabiny. Z boku pak zaujme vysoký ponton karoserie kombinovaný s velkými koly a také ta relativně malá výška prosklené boční plochy. Auto vypadá opravdu jako z futuristických filmů typu Black Mirror. Vzadu je krásná grafika světel a malé okno, kterým není moc vidět ven. Uvnitř je nová koncepce interiéru, výrobce se pyšní 0,7 m2 displejů. Tato plocha je tvořena dvěma obřími displeji s krásně jemnou grafikou. Vysouvací kliky vpředu a schované v rámu oken vzadu už jen siluetu dokreslí do designově čistého klenotu. Podobné auto na silnici nepotkáte.
Posed je velmi nízký, nohy jsou hodně natažené vpřed a volant jde přitáhnout hodně blízko k tělu. Poloha je parádní. Řidič má při ruce všechno, co potřebuje, skvěle je vyřešeno ovládání klimatizace, skvělý je infotainment (k tomu se vrátím), skvělá je nabídka odkládacích míst. Jednu výtku mám k tomu, že si volantem zakrývám horní část displeje, přesně tam, kde jsou navigační pokyny. Trochu horší je také houf ovládacích páček a tlačítek na pravou ruku. Kromě klasického ovládání stěračů, je tu páčka voliče směru jízdy a sdružený ovladač rádia s řadou tlačítek. Pak je tu ještě pravé pádlo na ovládání rekuperace a řada tlačítek na volantu. No, co vám budu povídat, za ten týden jsem si nezvykl. Méně nadšení z prostorových možností Meganu budou možná spolujezdci vpředu i vzadu. Ti budou bojovat s trochu vyšší podlahou, ve které jsou ukryté baterie. Vpředu je sedačka nízko ukotvená a nohy spolujezdce jsou docela skrčené. Ti vzadu si zase nemohou dát nohy pod sedadla a nemají tak takový komfort, jaký by rozvor vozu napovídal.
Tak a jedem. Páčkou řadím D a neslyšně se rozjedu. Megane působí od prvních metrů příjemně tuhým dojmem, ale zároveň větší nerovnosti tiše a důstojně pobere. Výhled vzad je horší, ale k dispozici je i elektronické zrcátko s kamerou. Snad úplně první věcí, která mne překvapila, byla poměrně velká zpětná zrcátka na tak malý vůz. Druhou věcí, co mne zaujala, je velmi strmý převod řízení. Příjemná je možnost regulace rekuperace pádly pod volantem. Megane je vybaven pohonem předních kol, v této kategorii to ale není výjimka. Nespornou výhodou tohoto řešení je dost místa v kufru (440 litrů), ale nevýhodou je přenos trakce předních kol. Rozjet se ostřeji do křižovatky se stočenými koly na mokré silnici tak znamená vždy prokluz jednoho z kol. Tohle vám třeba Enyaq se svým zadním pohonem neudělá. Ale je to prostě něco za něco.
Zvláštní zastavení udělám i infotainmentu. Musím říct, že to, co je v Megane, tím si Renault namazal na chleba veškerou mainstream konkurenci a nikdo se mu ani neblíží. Displeje sice považuji za zhruba 3x větší, než by musely být, protože ten před volantem je estráda nevyužitého místa a ten hlavní zase trochu zbytečně zobrazuje mapu poloviny okresu. Nepotřebuji vidět polovinu okresu. Ale náhrada navigace TomTom za Google Maps je takovým krokem kupředu, jaký budou jiní jen velmi dlouho dohánět. Prakticky nepotřebujete zrcadlení telefonu. Prostě se přihlásíte Google účtem, nainstalujete si Spotify a na Google mapách zadáte, kam chcete jet. Tečka. Na rozdíl od VW, začne infotainment nabíhat po otevření dveří auta, a tak po dosednutí už běží a není třeba čekat půl minuty, než bude možné zadat cílovou adresu. Skvělé. Všechno funguje rychle, online a hned. Já víc nechci. Skvěle fungoval odhad zbývající baterie po dojezdu, dobře fungovalo plánování trasy i přidávání nabíjecích stanic. I když ne všechny stanice v mapě byly. Chyběly třeba i stanice ČEZu. I tak mi tohle řešení v Meganu vyrazilo dech. Nebojím se říct, že se to trochu blíží Tesle. Například i tím, že když pohnu elektricky ovládanými sedadly, na obrazovce se hned objeví dotaz, jestli chci tuhle polohu uložit. Přesně jako to dělá Tesla. Za mne obrovské plusové body. Zároveň se ukazuje, že když ten infotainment funguje dobře, považujeme jej za něco samozřejmého - tak jako vždycky po přidání plynu auto zrychluje, tak po zadání cíle auto naviguje. Až když tohle nefunguje, ukáže se, jak otravné to umí být.
Zajímá nás samozřejmě také spotřeba. Kombinovaný provoz denního dojíždění byl 15 kWh. Trochu dálnice, trochu město, trochu městský okruh. To je příjemné. Jakmile se zapojila dálnice, vzrostla průměrná spotřeba na 17 kWh, čistě dálnice byla kolem 20 kWh. To jsou příjemné hodnoty a ukazují, že ta velikost i hmotnost hrají velkou roli. Na baterii tak lze ujet mezi 300 a 400 km, než je třeba nabíjet. Megane umí maximálně 130 kW, zhruba do 20 % baterie, pak rychlost lineárně klesá až k 50 kW při 80 %. Velkou výhodou je nabíjeni 22 kW na pomalém, AC, připojení. To nikdo z konkurence nenabízí. Vůz je vybaven tepelným čerpadlem, takže ani během podzimních studených rán nějak výrazně nevzrostla spotřeba.
Co na závěr? Megane překvapil. Překvapil tím, že to není SUV, překvapil skvělým infotainmentem i v podstatě tím, že mu moc není co vytknout. Je velmi pohledný, nabízí rozumnou spotřebu, i když nabíjecí křivka by klidně mohla být plošší. Někomu může vadit přední náhon, ale zase někdo ocení to místo v kufru, které je díky němu dostupné. Ovládání je nekomplikované, elektronika funguje velmi dobře, svezení je na úrovni špičky třídy.