Seat Arona 1.0 Xperience - nejmenší nemusí být malý

,

Minulý rok Seat omladil svoje nejmenší SUV Arona. Kromě nového designu prošel zásadní modernizací i interiér. Tak se na tohoto prcka dnes podíváme. Nejde však o nejmenší SUV koncernu, toto místo si drží T-Cross, který je ještě o 5 cm menší. Jen pro porovnání, domácí Kamiq je o celých 9 cm delší než Arona. Námi testovanou Aronu pohání litrový tříválec s 81 kW (110k), který nabízí 200 Nm a zrychlení na sto km/h kolem 10.6 vteřiny ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou. Podle WLTP metodiky má Arona spotřebovat mezi 5,2 a 5,9 litry na sto km. Tolik teorie, jdeme vstříc setkání tváří v tvář.

Na první pohled nelze přehlédnout nové mlhovky, které vypadají jako dvě malé bradavice na uhlazené tváři malého SUV. Ve skutečnosti jde o sympatický detail, možná je dokonce škoda, že jej automobilka nevyužila i pro denní svícení. Neméně sympatické je dvoubarevné provedení karoserie a designové detaily konkrétní verze Xperience. Mně osobně jsou tato malá SUV velmi sympatická jednak díky své rozumné délce, efektivnímu využití vnitřního prostoru a vlastně i tím, že se snaží jako SUV spíše jen tvářit, protože je to moderní. Ale vyjma snadnějšího nastupování a lepšího rozhledu si zachovávají jízdní vlastnosti i provozní parametry osobních aut. A to je dobře. Arona je tak pohodlná, relativně úsporná a jistá v zatáčkách. 

Arona je sice se svými 4154 mm na spodním okraji segmentu, nicméně nabídkou prostoru určitě příjemně překvapí. Rozvor má podobný svým sourozencům a tak nabídne dost místa v podélném směru i cestujícím vzadu. Podobně jako u Fabie, mám skoro pocit, že toho místa je až moc s přihlédnutím k tomu, že tato auta nejsou vyloženě braná jako rodinná a zadní sedadla jsou obsazena jen výjimečně. Trpět nebudete ani v šířce, natož ve výšce. Na místě řidiče umožňuje Arona opravdu velký rozsah nastavení výšky sedadel a vyhoví tak i malým postavám. Dívkám se bude velmi dobře řídit, protože se nesnaží tvářit tak mohutně jako třeba Peugeot 2008. Navíc díky vzad posunutým zrcátkům je vidět dobře i šikmo vpřed.

Výhodou i nevýhodou může být až moc velká podobnost se zmíněným T-Crossem a Kamiqem. Podobné rozměry, podobná architektura interiéru, stejná technika a stejná platforma MQB A0. Liší se tak hlavně designem a naladěním podvozku. Co právě může a nemusí být výhoda. Jestli chcete konzervativní design a pohodlí, sáhnete po Kamiqu, pokud chcete emotivnější charakter, máme pro vás Aronu. Zbytek je prakticky shodný napříč těmi třemi sourozenci a je zárukou dobré ergonomie a spolehlivosti. Naše verze obsahovala menší 8 palcový displej, který já bych rozhodně preferoval před tím větším. Fyzické tlačítko na přepnutí zobrazení CarPlay je k nezaplacení stejně jako kolečko na ovládání hlasitosti.

Od prvního usednutí za volant víte, že jste v koncernovém voze. Tvrdší sedadla, příjemný volant, příjemné materiály, skvělý posaz, známý tvar klíčku, známý tvar hlavice řadící páky. Ale Seat šel svou vlastní cestou designu volantu, digitálního přístrojového štítu, nebo ovládání klimatizace, které je řešeno samostatným panelem. Svěží a střízlivé tvary se budou ještě dlouho líbit, o tom jsem přesvědčen. Tlačítkem vzbudíme litrový tříválec a můžeme vyrazit. Řízení, řazení, spojka i brzdový pedál mají ideální ovládací síly. V autě jste hned jako doma. Rychlosti tam padají velmi snadno a i na velkých 18 palcových kolech odvádí podvozek malé Arony skvělou práci. Je tvrdší než v Kamiqu, ale rozhodně ne tvrdý. Od podvozku jde překvapivě málo hluku a Arona je opravdu příjemné auto na cestování po městě i mimo něj. Na dálnici nemá problém díky 200 Nm zrychlovat, ve 130 km/h točí 2,500 otáček a auto je opravdu tiché a stabilní. Testovaný model byl vybaven i adaptivním tempomatem.

Spotřeba se výrazně neliší od sourozenců. Kombinovaně budete jezdit kolem 6 litrů, na dálnici si Arona vystačí s 6,5 litry. Závěrečný účet byl 6.2 litru na sto km, úplně stejná hodnota jakou měla Fabia s o něco slabším litrovým motorem a pětikvaltem. Motor má příjemný zátah, od 2 tisíc otáček táhne statečně a projevuje se příjemným bručením. Výhody lehkého malého motoru jsou nasnadě. Rychle se zahřeje, nezatěžuje přední nápravu a díky turbu poskytuje dostatek síly v širokém pásmu otáček. Pokud byste chtěli za palivo ušetřit, můžete mít i Aronu s pohonem na CNG, označenou jako TGI a jezdit teoreticky za poloviční náklady, stejně jako Kamiq G-Tec.

Musím říct, že z mého pohledu jde o auto s minimem chyb. Vlastně není nic, co bych autu mohl vytknout - kromě pár drobností. Dotyková plocha bezklíčkového ovládání je jen na klice dveří řidiče, takže auto nejde zamknout ani odemknout od spolujezdce. Druhá podivnost souvisí s ambientním osvětlením a podsvícením výdechů klimatizace - po zapnutí “blinkru” osvětlení pohasne a po jeho vypnutí se vrátí na původní intenzitu, co je velmi nepříjemné. Navíc se osvětlení výdechů ventilace přesně odráží ve skle v místě zpětného zrcátka, takže je nakonec lepší to celé vypnout. A nelíbí se mi “cejchování” tachometru do 260 km/h při maximální rychlosti auta 190 km/h. Kvůli tomu jsou na rychloměru skoky po 40 km/h, třeba mezi 60 a 100 km/h. Kvůli tomu se také digitální ručička pohybuje nestejnoměrným tempem a je pak těžké rychle z tachometru odečíst třeba 70 nebo 80 km/h. A poslední drobnost, loketní opěrka nejde výškově nastavit. A to je všechno. Jsou to vlastně jen drobnosti. A to, že se v testu objevují takové drobnosti je většinou znakem toho, že nic zásadnějšího v autě nevadí. Kdybych si měl hodně vymýšlet, řekl bych, že kdyby měla Arona “průlez” na lyže a posuvnou zadní lavici, bylo by to nejuniverzálnější auto, jaké můžete potkat. 

V autě s cenou kolem 470 tisíc za verzi s tímto motorem tohoto výkonu jde o velmi dobrý poměr ceny a užitné hodnoty. Jenže u nás Arona nastupuje do těžkého soupeření s Kamiqem. Podle počtu prodaných Kamiqů je vidět, že koncepce malého SUV je opravdu populární, jen se bojím, že španělský temperament a sportovnější jízdní vlastnosti nejsou v tomto segmentu to nejdůležitější - tím je komfort a ten je u Kamiqa trochu lepší díky měkčímu naladění. Pro Aronu ale zase mluví ta neokoukanost a individuálnost, kterou u domácí automobilky v domácím prostředí nenajdete. Jen doplním, že "vymazlená" verze Xperience, kterou vidíte na fotkách stojí 620 tisíc Kč se všemi možnými i nemožnými příplatky.

Plusy

  • dostatek místa i přes menší rozměry
  • rozumná spotřeba
  • dobře naladěný podvozek

Mínusy

  • ambientní osvětlení za tmy ruší

Akční nabídky

Rivalové

Mitsubishi ASX
Cena od600 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 116 kW
Maximální rychlost168 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Volkswagen T-Cross
Cena od609 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Suzuki Vitara
Cena od678 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 95 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Škoda Kamiq
Cena od633 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost183 - 214 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Ford Puma
Cena od723 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon92 kW - 114 kW
Maximální rychlost190 - 200 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace9 - 9 s
KIA Stonic
Cena od567 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - - kW
Maximální rychlost176 - 179 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Citroën C3
Cena od400 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - - kW
Maximální rychlost183 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Volkswagen T-Roc
Cena od696 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost189 - 218 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Opel Mokka
Cena od669 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 107 kW
Maximální rychlost203 - 209 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan Juke
Cena od624 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon84 kW - 105 kW
Maximální rychlost166 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Suzuki S-Cross
Cena od625 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 95 kW
Maximální rychlost175 - 195 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Renault Captur
Cena od595 000 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 116 kW
Maximální rychlost168 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Hyundai Bayon
Cena od585 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - - kW
Maximální rychlost176 - 179 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace12 - 12 s
KGM Tivoli
Cena od573 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost193 - - Km/h
Spotřeba7 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Jeep Renegade
Cena od778 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 177 kW
Maximální rychlost191 - 199 Km/h
Spotřeba2 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Audi Q2
Cena od725 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost197 - 231 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
0
Porovnávač
TOPlist