Škoda Kamiq 1.0 TSI Monte Carlo - malý, ale šikovný

,

Škoda Kamiq, nejmenší SUV od domácí značky, které je postaveno na základě modelu Scala, má takový ten zvláštní přídomek “městského” SUV. Podívali jsme se na zoubek verzi Monte Carlo s benzínovým litrovým tříválcem s 85 kW s krásnou Velvet Red barvou. Potvrdí se stereotypní názor, že SUV jsou “těžká a s benzínovým motorem hodně žerou”? 

Pojmy a dojmy

Nejdříve si srovnejme pojmy a dojmy porovnáním modelu Scala, Karoq a Kamiq. Řekl bych, že nejsem jediný, kdo v tom nemá jasno. Díky shodné nabídce motorů se můžeme zaměřit čistě na rozměry. Nejmenší na délku je právě Kamiq s 4241 mm, za ním je Scala s 4362 (+12 cm) a největší je Karoq s 4382 (+ 2 cm od Scaly). Hmotnostně jsou auta (překvapivě) velmi podobná, 1231 kg, 1209 kg resp. 1271 kg u Karoqu. A poslední zajímavá hodnota je výška. 1531 mm Kamiq, Scala je o 6 cm nižší, Karoq o 7 cm vyšší. A samozřejmě nesmí chybět místo v kufru: 400 litru, 467 litrů vs 421 u Karoqu. Kamiq je nejmenší ve všech rozměrech, kromě výšky. Zároveň je ale vidět, že není ani těžký, ani výrazně nezaostává v jiných ohledech.

Simply clever a jiná řešení

Každý model škodovky z SUV řady, podle data uvedení na trh, piluje a posouvá designový jazyk značky. A tak zatímco Karoq z roku 2017 podle mého názoru mnoho krásy nepobral, Kamiq už pohledné auto je. Není nejkrásnější, ale na to od koncernových značek zvyklí nejsme. Co výrobce ubral na designu, dohání mnohými, ať už “simply clever”, nebo jinak praktickými řešeními. Třeba chrániči hran dveří v tomto případě. Verze Monte Carlo se liší řadou doplňků exteriéru i interiéru a ty z něj vytvářejí ten pohledný koktejl, který vidíte na fotkách. Interiér je prakticky shodný se Scalou, příplatkové Monte Carlo sedačky jsou skvělé, tuhé a padnou perfektně “na tělo”. Místa je dost i na zadních sedadlech a to i nad hlavou. A to i s příplatkovou panoramatickou střechou, jejíž sluneční clona se zasouvá nad hlavy předních pasažérů a mechanismus pohonu tak neubírá místo těm vzadu, jak to bývá obvyklé. Nádhera. Jen ten přesun ovládání části klimatizace na displej je neduh posledních let u řady výrobců, ale naštěstí alespoň teplotu dvouzónové klimatizace lze regulovat mechanickým ovladačem. Infodisplej místo klasických budíků nabízí tolik variant zobrazení, že je vlastně nakonec těžké vybrat tu pravou a logika ovládání není úplně jednoduchá. Ale její zvládnutí se odmění nepřeberným množstvím pohledů a informací. Ale k interiéru už bylo v jiných testech napsáno dost. Je hezký, funkční, prostorný. Prostě “škodovácký”. Možná škoda nedostupnosti posunu zadní lavice ve prospěch kufru a nemožnost výškově nastavit loketní opěrku. Ale pojďme radši už jezdit.

Technika a jízda

Kdo by měl obavy, že malé SUV a malý benzínový motor nejdou moc dohromady, tomu je Kamiq během chvíle rozptýlí. Kamiq není velký, není těžký, není vysoký a tak litrový motor posílený turbem má podobně práce, jako v běžném osobáku. Jeho 85 kW a 200 Nm stačí na rozumnou dynamiku. Hodnota zrychlení pod 10 vteřin a kombinovaná spotřeba (WLTP) 5.3 až 6.6 litru je přesně ta, se kterou budete reálně jezdit. Na dálnici kolem 6,3 litru na sto, mimo o půl litru méně. Tak malý rozptyl mě ale celkem překvapil. Čekal jsem, že snaha o velmi úspornou meziměstskou jízdu stlačí spotřebu ještě o kousek víc. Nicméně motor je skvěle odhlučněn, nevibruje, rychle se zahřívá a má podíl na lehkonohých jízdních vlastnostech. Rychlé zahřátí umožní rychle zatopit uvnitř i snížit emise těm venku. Jak může někdo tomuto motoru spílat? Pokud chcete nechávat na křižovatkách všechny za sebou, asi jsou lepší motorizace, ale určitě jsou také lepší auta, než zvýšené malé hatchbacky. Já bych snad tenhle motor radši než tu 1.5 TSI, kterou jsem řídil v nové Octavii a Golfu. A jasně, pokud budete sveřepě poslouchat rádce zařazené rychlosti, moc velké dynamiky se nedočkáte. Vždyť v těch 1 500 otáčkách, kde se s rádcem budete pohybovat, má motor něco málo přes 20 kW, a to jaksi nestačí. Ale když z té šestky podřadíte na trojku, necháte motor trochu se roztočit, překvapíte nejen sebe, ale i své spolujezdce. Líbí se mi jeho údernost, jeho urputnost ve středních otáčkách, jeho zvuk v těch nejvyšších. Nezní nijak utrápeně, prostě si příjemně vrčí a rychlost roste. A když ještě zjistíte, jak přesné je řazení šestistupňové převodovky, tak co víc chtít. Možná dobré jízdní vlastnosti. A má je Kamiq? Má. Na 17tkách trochu tužší, ale ne tvrdý, díky tomu řadu nerovností odfiltruje “jako pán”, i když občas i menší díra do interiéru pronikne ve formě buchnutí. Ale jsme pořád v rámci třídy menších vozů, takže tímto měřítkem, je to perfektní. Tužší podvozek na druhou stranu zajistí, že se v zatáčce auto nakloní jen tak, abyste nezískali pocit, že jeho přilnavost nezná mezí. Tohle prostě Škodovka umí poladit skvěle. Jeho tvrdost také zmizí s nákladem, nebo ostřejší jízdou.

Elektronika 

Dostupná výbava je velmi široká - aktivní infodisplej, velká obrazovka palubního systému, hlídání mrtvého úhlu, adaptivní tempomat, vyhřívané čelní sklo, asistent parkování, hlasové ovládání, dvouzonová klimatizace, navigace, Apple CarPlay, Android Auto a další prvky komfortní a bezpečnostní výbavy, dosud v této třídě neobvyklé. Infotainment je přehledný a rychlý, jediné mrzení jsem měl z doby, jakou trvá jeho spuštění. Hlasové ovládání se načítá po navigaci a je dostupné až necelou minutu od startu. Používám jej na zadání cíle navigace radši než vyťukávání adresy, ale minutu po startu se mi na něj teda čekat nechtělo. Když už běží, funguje spolehlivě a intuitivně. Jinak všechno funguje, jak bychom od koncernu očekávali - předvídatelně, spolehlivě a nevtíravě. Neobvyklé je spojení asistenta parkování s manuální převodovkou - asistent za vás točí volantem, ale jemnou práci se spojkou už musíte zvládnout sami. Pro někoho, kdo má s parkováním problém je to pomocník vydatný, jen ne všespasitelný a vyhovují mu hlavně “učebnicové” případy pro parkování.

SUV do města

Spojení “SUV do města” navozuje dojem překonávání nějakých terénních nástrah ve městě, ale to je trochu moc nadnesené. Na našich silnicích zatím nejsou výmoly tak hluboké, aby byla potřeba ta zvýšená světlá výška, která často degraduje komfort jízdy. Ne tak u Kamiqa, který si zachoval příjemný komfort jízdy i s tou vyšší stavbou. Tu ocení hlavně ti, kteří musí třeba dávat děti do sedaček, nebo mají problémy s nasedáním do běžného vozu. Zlepšenou průchodnost terénem pak někteří chalupáři. To nic nemění na tom, že Kamiq je velmi dobré auto pro každého, které na malé délce poskytuje nečekaně prostornou kabinu. Je skvělé, že Kamiq nepřibral kilogramy, a tak na jeho pohon může úplně bohatě stačit skvělý litrový benzínový motor, který nepotřebuje moc paliva a není nutné kupovat dražší naftový motor. Jen těžko se pohonu, jízdnímu projevu, nebo výbavě hledají chybičky. Je to skvěle vymyšlené auto, s dostatkem prostoru na všech sedadlech a rozumným kufrem. To všechno jen potvrzuje, že popularita škodovek na českém trhu není z nějaké nacionalistického důvodu, ale čistě pragmatickou záležitostí, protože dostanete přesně to, co jste chtěli. 

100%
HODNOCENÍ

Plusy

  • úsporný motor
  • dobrý komfort jízdy
  • nabídka elektroniky
  • místo pro pasažéry

Mínusy

  • zadní lavici nelze posunovat

Akční nabídky

Rivalové

Citroën C4
Cena od583 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon81 kW - 107 kW
Maximální rychlost191 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Hyundai Kona
Cena od673 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 125 kW
Maximální rychlost165 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Mitsubishi ASX
Cena od600 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 116 kW
Maximální rychlost168 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Peugeot 2008
Cena od695 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 107 kW
Maximální rychlost193 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA Stonic
Cena od567 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - - kW
Maximální rychlost176 - 179 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Seat Arona
Cena od552 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost182 - 210 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Volkswagen T-Cross
Cena od609 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost180 - 200 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Suzuki Vitara
Cena od678 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 95 kW
Maximální rychlost180 - 190 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Ford Puma
Cena od723 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon92 kW - 114 kW
Maximální rychlost190 - 200 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Škoda Karoq
Cena od848 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon85 kW - 140 kW
Maximální rychlost193 - 221 Km/h
Spotřeba4 - 7 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Renault Captur
Cena od595 000 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 116 kW
Maximální rychlost168 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 7 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Hyundai Bayon
Cena od585 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - - kW
Maximální rychlost176 - 179 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace12 - 12 s
Opel Mokka
Cena od669 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon96 kW - 107 kW
Maximální rychlost203 - 209 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace- - - s
KGM Tivoli
Cena od573 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost193 - - Km/h
Spotřeba7 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Nissan Juke
Cena od624 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon84 kW - 105 kW
Maximální rychlost166 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Suzuki S-Cross
Cena od625 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 95 kW
Maximální rychlost175 - 195 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Honda HR-V
Cena od868 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - - kW
Maximální rychlost170 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Dacia Duster
Cena od475 000 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 104 kW
Maximální rychlost160 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 8 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Toyota C-HR
Cena od850 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 164 kW
Maximální rychlost175 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 14 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Jeep Renegade
Cena od778 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 177 kW
Maximální rychlost191 - 199 Km/h
Spotřeba2 - 5 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
0
Porovnávač
TOPlist