Škoda Karoq 2.0 TDI - hvězda s okřídleným šípem

,

Škoda Karoq je sice na trhu už pátým rokem, ale z mnoha důvodů jde stále o velmi dobře prodávaný vůz. Pochází totiž z velmi populárního segmentu SUV, pohánět jej může stále populární naftový motor a navíc je produktem populární domácí automobilky. Takže na úspěch má celkem zaděláno. V loňském roce prošel faceliftem a dostal pár designových vylepšení, rozšířila se nabídka dostupných příplatků i elektronické výbavy. Tak se podívejme, jak funguje Karoq se slabším naftovým dvoulitrem. 

Naposled jsme Karoq měli na srovnávací test se SsangYongem Korando před dvěma lety. Tenkrát s benzínovou patnáctistovkou. Teď padla volba na slabší 85 kW 2.0 TDI s manuální převodovkou. Kombinaci naftového auta s manuálem jsme tu docela dlouho neměli. Naposled v testu VW Caddy se stejným motorem, podladěným dokonce jen na 75 kW. A to bylo na takovou krabici docela málo. Tak jdeme na to.

První pocit po usednutí je nával nadšení. Ta sedadla mi padnou jak ulitá. Mají příjemný materiál, krásně dlouhý podsedák a moje tělo skvěle podepřou i v oblasti zad. Rozhlédnu se kolem sebe a vidím obrazovku předchozí generace systému MIB, vidím kruhové ovladače klimatizace, manuální páku řazení a připadám si jako v automobilovém nebi. Tento interiér je bezpochyby vrchol z pohledu ergonomie a není tady opravdu co vytknout. Moje nadšení z těch úžasných sedaček, které mají tak parádně dlouhý sedák a krásně úzká záda trochu srazila moje dívka, která si stěžovala, že ten dlouhý sedák jí odkrvuje její krátké dívčí nožky. Takže pro menší postavy to zase takové terno není. 

Popis zbytku interiéru je prakticky formalita. Skvělé ergonomii sekundují dobré materiály a dostatek místa pro všechny. Pomyslnou korunou na tomto interiéru jsou zadní sedadla VarioFlex, která jsou perfektní. Dají se individuálně posouvat a naklápět, lze vyjmout prostřední a krajní posunout trochu doprostřed vozu. Má tohle řešení jiné auto v této třídě? Za mne naprosto skvělý způsob, jak z malého auta vytěžit maximum. Někdy potřebujete víc místa na nohy, jindy v kufru. To vše za příplatek 20 tisíc. Co více chtít. Místa je samozřejmě dostatek ve všech směrech, nad hlavou možná až moc. Auto zvenku zdobí ta krásná barva, kterou nejčastěji vídáme na promo materiálech. Na utilitární karoserii klasického škodováckého designu je skutečně pohledná. 

Pod kapotou máme dvoulitrové TDI naladěné na 85 kW. Tento výkon je dostupný v neuvěřitelném rozsahu otáček od 2750 do 4250. Bezpochyby to bude důsledek toho podladění, protože výkon je obyčejně závislý na otáčkách a točivém momentu. A tady to úplně neplatí. Motor ze sebe umí dostat 300 Nm, které jsou dostupné od 1600 otáček. Z toho je vidět, že charakteristika motoru bude velmi příjemná, typická pro vznětové motory. V praxi to znamená, že se Karoq rozjede i v případě, že jste úplně jaloví při práci se spojkou. Motor se také odmění rozumnou spotřebou, výrobce udává 4,7 až 5,2 v režimu WLTP, v praxi ale spíše o litr víc. Zrychlení na stovku zvládne Karoq kolem 10,5 vteřiny. Pokud je vám 85 kW málo, výrobce nabízí i verzi se 110 kW, ale jen ve variantě 4x4 s DSG. Zajímavým obchodním tahem, a nutno říct, že docela těžkým rozhodováním, může být fakt, že v ceníku je tento 85 kW motor úplně stejně drahý jako 1.5 TSI se 110 kW. Já opravdu nevím, jak bych se rozhodl. Asi hlavně záleží na podmínkách provozu. Ta 1.5 TSI je neuvěřitelně tichá, ale budete muset ještě litr ke spotřebě přihodit.

Tak, ale teď už pojedem. Start provází klasické lehké drnčení motoru, které brzy ustane. Zajímavé je sledovat, jak se v teplotách kolem nuly motor pomalu ohřívá. Trvá 15 minut, než se dostane voda na provozní teplotu, oleji to trvá ještě o 5 minut déle. Řazení rychlostních stupňů jde krásně, převody jsou blízko u sebe, a tak řadíte poměrně často. Lehce jsem zápasil s tím, že klasickou mimoměstskou rychlost pobere šestka jen tak tak a pak když před zatáčkou zpomalím třeba na 80, už se z této rychlosti motor hůře sbírá. Naopak jet 90 na pětku už se mi zase nechtělo. Zároveň jsem měl pocit, že musím velmi často řadit, abych motor udržel v úzkém pásmu cca 1600 až 2000 otáček, kde mu bylo nejlépe. Nad těch 2 tisíce už jsem měl pocit, že ho zbytečně vytáčím. Ale možná jen neumím jezdit s tímto druhem paliva. Tady se ukazuje veliká výhoda těch vícestupňových automatických převodovek, které to dilema častého řazení vyřeší za vás. 

Na dálnici točí motor 2000 otáček, a jak bývá u této generace elektroniky zvykem, všechno funguje velmi dobře. Podvozek je naladěn více do komfortu, ale považuji to za ideál toho, co od takového auta motorista žádá. Na 18 palcových kolech v malých rychlostech trochu duní. Věřím, že o palec menší kola to vylepší. Po faceliftu dostal i LED matrixová světla, která jsou perfektním společníkem, ale Octavia má lepší. 

Co na závěr. Za mne je Karoq hvězdou tohoto segmentu. Je to univerzální auto ideální velikosti. Nabízí kvalitní svezení a kopu praktických prvků. Hravě smázne všechny tradiční výtky k současné produkci o tom, jak už dnešní auta nejsou, co bývala. Má čtyřkolku, má naftový motor, dojede 1000 km, má skvělá zadní variabilní sedadla. Můžete ho mít i s benzínovým čtyřválcem a pohonem všech kol, nebo skvělým litrovým tříválcem od 665 tisíc Kč. Za vrcholnou verzi samozřejmě zaplatíte přes milion. Těžká volba bude jestli mít za stejné peníze naftový nebo benzínový motor. Pokud pokukujete po tom benzínovém, je otázka jestli by Scala, která je levnější téměř o 200 tisíc Kč, neposkytla stejnou službu.

Plusy

  • vyvážený vůz
  • dobrý jízdní komfort
  • praktický interiér
  • nabídka motorů

Mínusy

  • dunění od podvozku
  • nutnost častého řazení

Akční nabídky

Rivalové

Citroën C5 Aircross
Cena od852 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - 165 kW
Maximální rychlost189 - 225 Km/h
Spotřeba1 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
KIA Sportage
Cena od867 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
Pohon4x4FWD
Výkon100 kW - 185 kW
Maximální rychlost180 - 194 Km/h
Spotřeba1 - 7 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
KIA XCeed
Cena od692 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 103 kW
Maximální rychlost174 - 195 Km/h
Spotřeba6 - - l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Hyundai Tucson
Cena od894 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon100 kW - 185 kW
Maximální rychlost180 - 194 Km/h
Spotřeba1 - 6 l/100km
Akcelerace11 - 11 s
CUPRA Ateca
Cena od1 085 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon110 kW - 221 kW
Maximální rychlost199 - 250 Km/h
Spotřeba6 - 9 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Peugeot 2008
Cena od695 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 107 kW
Maximální rychlost193 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Mazda CX-30
Cena od736 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 137 kW
Maximální rychlost191 - 204 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Hyundai Kona
Cena od673 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 125 kW
Maximální rychlost165 - 208 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace13 - 13 s
Škoda Kamiq
Cena od633 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon70 kW - 110 kW
Maximální rychlost183 - 214 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace11 - 11 s
Citroën C3 Aircross
Cena od470 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon74 kW - 107 kW
Maximální rychlost179 - - Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace- - - s
Citroën C4
Cena od583 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon81 kW - 107 kW
Maximální rychlost191 - 210 Km/h
Spotřeba4 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Volkswagen Tiguan
Cena od956 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 200 kW
Maximální rychlost198 - 242 Km/h
Spotřeba5 - 17 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Honda HR-V
Cena od868 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon96 kW - - kW
Maximální rychlost170 - - Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
Toyota C-HR
Cena od850 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
PohonFWD
Výkon103 kW - 164 kW
Maximální rychlost175 - 180 Km/h
Spotřeba4 - 14 l/100km
Akcelerace9 - 9 s
Nissan Qashqai
Cena od857 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon103 kW - 140 kW
Maximální rychlost170 - 206 Km/h
Spotřeba5 - 6 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
Suzuki S-Cross
Cena od625 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon85 kW - 95 kW
Maximální rychlost175 - 195 Km/h
Spotřeba5 - - l/100km
Akcelerace- - - s
KGM Korando
Cena od700 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon120 kW - - kW
Maximální rychlost189 - 191 Km/h
Spotřeba7 - 8 l/100km
Akcelerace- - - s
Dacia Duster
Cena od475 000 Kč
Palivabenzín LPG
Převodovkaa, m
PohonFWD
Výkon67 kW - 104 kW
Maximální rychlost160 - 180 Km/h
Spotřeba5 - 8 l/100km
Akcelerace14 - 14 s
Jeep Compass
Cena od998 000 Kč
Palivabenzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon96 kW - 177 kW
Maximální rychlost183 - 200 Km/h
Spotřeba2 - 5 l/100km
Akcelerace10 - 10 s
MINI Countryman
Cena od920 000 Kč
Palivadiesel benzín
Převodovkaa
Pohon4x4FWD
Výkon120 kW - 160 kW
Maximální rychlost208 - 228 Km/h
Spotřeba4 - 6 l/100km
Akcelerace8 - 8 s
0
Porovnávač
TOPlist