Škoda Superb - Rodinný manažer v nejlepší kondici!
Test: Škoda Superb Combi 2,0 TSI 4x4 Sportline - Rodinný manažer v nejlepší kondici!
Škoda Superb, vlajková loď domácí automobilky, se v posledních letech stává čím dál tím více oblíbenějším vozem řady manažerů a movitějších rodin. V mnoha firmách se Superb dokázal natlačit před Volkswagen Passat či Audi A4. Na našich silnicích tak není nouze po luxusních verzích Laurin&Klement či Sportline. Právě sportovněji založeného Superba v karosářské variantě Combi jsem otestoval s nejvýkonnějším motorem, jenž škodovka momentálně nabízí.
Motor a výbava: Kouzlo síly a preciznosti
Superb Combi Sportline má ve své nabídce jak benzínové motory, tak i spalující naftu. V případě zájmu o dieselové agregáty je možnost volit pouze dvoulitrové TDI v různých výkonových spektrech (110 kW – 140 kW) a variantách. Nechybí tak možnost automatické převodovky ani pohon všech čtyř kol. Zájemci o benzínové jednotky mohou volit mezi základní osmnáctistovkou TSI s výkonem 132 kilowatt a dvoulitrovým TSI ve dvou výkonových variantách. Slabší nabízí výkon 162 kilowatt. Silnější jednotkou, která i zároveň pracovala pod kapotou testovaného modelu, je 2,0 TSI s výkonem 206 kilowatt. Celkem tedy 280 koňských sil pracuje ve spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Technický vrchol české automobilky se hrdě ozývá skrze dvě chromové koncovky výfuku. Dokonce se nebojí projevit lehkým „zabrumláním“ a celkově příjemnou zvukovou odezvou. Na stovce je skutečně rychle, stačí mu pouze 5,8 vteřiny. Maximální rychlost se pak zastaví na hodnotě 250 kilometrů za hodinu. Akcelerace je tak opravdu neskutečně zábavná a když vezmete v potaz, že za sebou máte mraky prostoru, úsměv je o to větší. Souznění výkonného benzínového motoru se šestistupňovým automatem DSG je na vysoké úrovni. Převodovka bez sebemenšího zaváhaní zvládá jak sportovní mód, tak i ten zaměřený na komfort a ekologickou jízdu. Skvělou technickou vytříbenost pak deklaruje pohon všech kol, který funguje na základě vyhodnocování podmínek na vozovce a v případě potřeby tak připojí zadní nápravu. Musím říct, že tato konfigurace Superba mě opravdu baví. A co se týče spotřeby? No, když už máte v merku Sportline, spotřeba asi nebude na prvním místě. V průměru jsme naměřili hodnotu okolo 10 litrů na sto kilometrů. Umí jet i za méně, ale i samozřejmě více.
Výbava Sportline je druhou nejvyšší, nad ní stojí pouze specifikace Laurin&Klement, která je však pouze o 5.000 Kč dražší. Cena verze Sportline startuje na částce 927.900 Kč s benzínovou osmnáctistovkou TSI o výkonu 132 kilowatt. Testovaný kousek má pak startovací cenu na 1.172.900 Kč. Za tuto sumu získáte například Bi-xenonové světlomety s funkcí AFS, vyhřívané čelní sklo, interiér Alcantara/kůže, elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s bederní opěrou a pamětí na tři řidiče, dvouzónovou klimatizaci s elektronickou regulací včetně kombifiltru či infotainment Bolero s osmi palcovou dotykovou obrazovkou. I tak se však za některé prvky na palubě testovaného vozu musí připlácet. Jmenovitě jde například o adaptivní podvozek (DCC) a Driving Mode Select (volba jízdního režimu s personalizací a třetím klíčkem), za který se připlácí 17.400 Kč. Infotainment Columbus 9,2" s navigací (včetně mapového podkladu), MapCare, infotainment online na 1 rok, Wi-Fi, 2× slot na SD kartu, USB, Apple konektivita, Bluetooth s hlasovým ovládáním, bezdrátové dobíjení a spojení s vnější anténou, konektivita LTE, SmartLink+ pořídíte za 43.100 Kč. Rear View Camera (zadní parkovací kamera s ostřikovačem) stojí 9.000 Kč. S příplatky není žádný problém se dostat ke konečné částce okolo 1.300.000 Kč. Na druhou stranu máte luxusně vybavený vůz a upřímně už ani nevím, co víc by na palubě vozu muselo nezbytně být.
Asistenční systémy: Manažerská asistentka nejen na dálnici
Manažeři jsou zde, aby řídili lidi, procesy či celé podniky. Mají rádi práci ve svých rukou, ale často musí práci delegovat. Na řadu pak přicházejí asistenti. Na palubě Superba asistenti nechybí a jsou opravdu užiteční nejen na delších cestách po dálnicích. V základu tak máme Front Assist – sledování odstupu od vpředu jedoucího vozidla včetně automatického zpomalování a brždění či Driver Alert – asistent rozpoznání únavy řidiče. Za ostatní pomocníky se musí připlácet. Smart Light Assist – dálková světla s dynamickou korekcí světelného paprsku, Lane Assist – systém pro udržování vozu v jízdním pruhu včetně varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, Blind Spot Detect – hlídání mrtvého úhlu, Rear Traffic Alert – asistent příčného vyparkování. To vše dostanete za konečných 20.000 Kč. Připlatit si můžete navíc i Rear Traffic Alert – asistent příčného vyparkování za 10.000 Kč. Dva tisíce pak stojí Travel Assist – rozpoznání dopravních značek. Nejvíce však osloví spojení adaptivního tempomatu s funkcí Lane Assist a Front Assist. V tomto případě můžete dát ruce z volantu, nohy z pedálu a přihlížet, jak si Superb sám poradí. Na dálnici osloví především při delších výletech, naopak ve městě je skvělým pomocníkem při popojíždění v kolonách. Superb disponuje adaptivním podvozkem včetně volby jízdních režimů od ECO módu až po ten sportovní. Mění se jak nastavení podvozku, tak i reakce na plynový pedál. Řízení můžete předat elektronice, nebo si ji užít sám. Výkonově vzhledem k rychlostním limitům nejste nijak omezováni, ani nastavením podvozku. Dynamická jízda není tomuto Superbu absolutně cizí a to se nebavíme pouze o dálnicích. Skvělou přilnavost a odezvu od kol poskytuje i na horských cestách s rychlými zatáčkami. Režim SPORT nabízí adekvátní dávku adrenalinu, většinu času ale budete jezdit na režim normal či komfort. I zde se však umí 280 koní pod kapotou vyburcovat k dynamickému jízdnímu projevu. Daleko lépe se však v tomto režimu umí podvozek vypořádat s případnými nerovnostmi na vozovce. Podvozek skvěle filtruje většinu nerovností, na opravdu špatné vozovce se však do interiéru přenáší hluk od nápravy.
Vnitřní prostor: Schová se tu celá rodina!
Celkové délka vozu je 4.856 milimetrů, rozvor pak dosahuje skvělé hodnoty 2.836 milimetrů. Jen pro srovnání oproti Octavii s rozvorem v hodnotě 2.667 má Superb k dobru 16,9 centimetru. Na palubě je tak možnost pocítit opravdovou vzdušnost. V přední části je pro řidiče a spolujezdce dostatek prostoru všemi směry. Jako řidič máte dostatek místa pro obě kolena, nepřekáží zde ani středový panel. Pokud sedíte na místě spolujezdce, můžete si s klidem natáhnout nohy a příjemně relaxovat. Po otevření dveří ke druhé řadě sedadel je okamžitě patrné, že zde nebude s prostorem žádný problém. Měřím 180 centimetrů a za sedadlo řidiče, jenž jsem nechal ponechané na sebe, se usadím s naprosto luxusním komfortem. V Superbu je vám vlastně jedno kde sedíte, všude se vám dostane nadměrného prostoru a pocitu vzdušnosti. Snad jen klasicky prostřední cestující ve druhé řadě sedadel musí rozkročit nohy přes mohutný tubus. Místa nad hlavou je překvapivě dost i v případě panoramatického střešního okna, které posouvá výslednou atmosféru na palubě zas o kousek výše. Na zadních sedadlech pak není problém bezpečně uchytit dvě dětské autosedačky díky systému Isofix.
Když už cestuje celá rodina, je třeba brát ohled na potřeby cestujících. Co se týče prostornosti, všichni budou nadmíru spokojeni. A co v případě zavazadelníku? V základním uspořádání nabízí Superb Combi skutečně impozantní zavazadelník o objemu 660 litrů. Nakládací hrana je příjemně nízko, tvar ložné plochy ideální, takto má vypadat dokonalý zavazadelník. Samozřejmostí je dvojitá podlaha, rezervní kolo, síťový program či háčky na tašky. Po sklopení sedadel druhé řady za pomocí páček ze zavazadelníku vzniká ložná plocha pro účely stěhování. Otevírání pátých dveří lze praktikovat jak zmáčknutím tlačítka vedle parkovací kamery, tak praktickým podkopnutím pod nárazníkem. Potěší i automatické posunutí roletky při otevírání víka kufru.
Interiér: Kvalitní zpracování, kam oko dohlédne.
U Kodiaqa a Karoqa jsem se nemohl smířit s povrzávajícími madly dveří. Naštěstí zde v Superbu jsou kvalitněji zpracovány. Celý interiér se prezentuje konzervativním stylem, počínaje palubní deskou, konče kapličkou budíků. Z pohledu řidiče je vše dokonale zaměřené na komfort a ergonomii. Elektricky nastavitelné sedadlo umožňuje v mžiku nalézt příjemnou pozici za volantem. Sedadla jsou navíc zde ve verzi Sportline o trochu sportovněji střižené. Nabízejí lepší boční vedení i integrovanou hlavovou opěrku. Posed je zde příjemný, stejně tak úchop tříramenného sportovního volantu, jenž disponuje kvalitním prošíváním kůže. Na středovém panelu zaujme příplatkový infotainment Colombus s 9,2 palcovou dotykovou obrazovkou. Systém nabízející navigaci osloví opravdu intuitivním ovládáním s líbivým grafickým zpracováním. Honosně působí výplně dveří s alcantarou, ambientní osvětlení interiéru či panoramatické střešní okno. Pro cestující ve druhé řadě sedadel je k dispozici nastavení klimatizace či USB porty pro připojení chytrých zařízení. Na oknech nechybí stínící roletky, ve výplních dveří našel své místo deštník a pod loketní opěrkou si můžete nechat vychladit drink na cestu. Interiér nejluxusnější škodovky umí zaujmout nejen výbavou, ale i vzhledem a precizním zpracováním.
Verdikt: Vlajková loď, jak se patří!
Segment střední třídy je plný zvučnějších jmen, než je domácí Škoda Auto. Superb však umí v současné generaci hrát na city. Nejenže skvěle vypadá, on také velmi dobře jede a nabízí vysoké užitné vlastnosti pro celou rodinu. Během testování jsem musel cíleně hledat drobnosti, které mi vadily. Jenomže, ono to moc nejde. K motoru nemám výhrad, to samé platí pro interiér a zavazadelník. Snad jen komfortní náladu na palubě občas kazil hluk od nápravy při přejezdu větších nerovností. A pravdou je, že po zhlédnutí ceníku bych uvítal více prvků již v základní výbavě. U vozu přes jeden milion korun mi nesedí příplatky typu zadní kamera či navigační systém. Každopádně Superb Combi Sportline je s dvoulitrovým TSI o výkonu 280 koňských sil skvělým parťákem na dlouhé cesty. Vnitřním prostorem neurazí pětičlennou rodinu, zavazadelníkem ani horlivé cestovatele a komfortem potěší snad každého.
Plusy:
Dynamické jízdní vlastnosti
Komfortní interiér
Praktický zavazadelník
Mínusy:
Hluk od nápravy při přejezdu větších nerovností
Nutnost připlácet za některé prvky výbavy