Tesla Model Y - takhle vypadá nejlepší elektromobil?

,

Díky kolegům z teslicka.cz jsme měli na jaře možnost otestovat nejprodávanější elektromobil na světě, Tesla Model 3. Nyní přichází od americké značky Tesla další novinka a tou je Model Y. V podstatě jde o SUV, odvozené právě od Modelu 3. Světový úspěch současné “trojky” spolu se všeobecnou popularitou modelů SUV by mohla Model Y pasovat na nejlepší elektromobil velice rychle. Takže jaký je ten nový Model Y?

Sympatický. Futuristický. Originální. Svůj. Designem navazuje na předchozí modely, především pak samozřejmě na Model 3, oproti kterému je vyšší o 18 cm a o 5 centimetrů delší a širší. Při délce 4750 mm a výšce 1623 mm není nijak obrovský, avšak nejen díky rozvoru 2891 mm nabídne uvnitř spoustu místa. Navíc, oproti “trojce”, která měla karoserii typu sedan, bude velkou výhodou karoserie typu liftback.

Na test jsme měli verzi Long Range, což znamená verzi s baterií o využitelné kapacitě baterie zhruba 72 kWh a elektromotory na obou nápravách. Ty dávají dohromady výkon 257 kW resp. 527 Nm. To jsou opravdu úctyhodné hodnoty. Díky nim Model Y v této konfiguraci zrychlí z nuly na sto za zhruba 5 vteřin. Pověsti Tesel, jako velmi rychlých elektromobilů s poměrně velkým dojezdem, tedy i Model Y dostál. Ten dojezd je mimochodem 507 km dle normy WLTP. K tomu přidejte velmi extravagantní interiér, ostatním automobilkám na míle vzdálený infotainment, ale hlavně zcela jinou úroveň uživatelského komfortu díky síti superchargerů a schopnosti Tesel je využít. Jak z pohledu rychlosti nabíjení (až 250 kW), tak z pohledu plánování tras a plateb za odebraný proud. To jsou oblasti, kde má Tesla nezpochybnitelný náskok řady let oproti konkurenci. O autonomním řízení ani nemluvě. 

První dojmy jsou velmi podobné Modelu 3. Velmi vzdušná kabina, příjemné sedačky, příjemně velký volant. Známý už mi je i infotainment, respektive všechny funkce vozu sdružené na 15 palcovém tabletu, který jediný narušuje zcela rovnou linku palubní desky překrásně uklizeného interiéru. V tomto případě vyvedené v černo-bílé barvě. Možná to na fotkách působí stroze a nudně, ale to osobní setkání je opravdu dost jiné než pohled na fotky. Materiál bílého dekoru i plasty kolem něj vypadají velmi dobře. Možná ne 1,7 milionu dobře, ale dobře. Nastavení zrcátek i volantu se děje kontextovými ovladači na volantu. Je to velmi intuitivní a přesné. Během chvíle je hotovo a můžem vyrazit. První metry mne trochu znervózňuje velká síla, která je potřebná k otáčení volantu a silná rekuperace po uvolnění pedálu plynu. Tuhost řízení jsem si změkčil v nastavení, ale úroveň rekuperace změnit nejde (v ostatních modelech, které jsem řídil, to šlo). Zvyknout se na to určitě dá, ale radost z jízdy to bude kazit každopádně. Ve městě je to jedno pedálové řízení šikovné, ale na dálnici, kdy lze plachtěním mnohem efektivněji zpomalit než rekuperací, nebo na klikatých silnicích, kde je třeba mnohem přesněji dávkovat brzdy, je to rozhodně ke škodě. 

První kilometry vedou po dálnici D8 směrem ke známým silnicím severních Čech. Přestože má Model Y nově dvojitá skla, uměl bych si představit, že je uvnitř trochu méně slyšet okolní provoz (je slyšet ze zadní části). Jinak je Tesla dobře odhlučněná a cestování je příjemné i při vyšších rychlostech. Přestože je Model Y rodinným SUV a má velmi vyspělý podvozek s víceprvkovou nápravou vzadu, jeho naladění je spíše tužší. Ale není to vyloženě nepříjemné, velké nerovnosti zvládá velmi dobře, ale pořád jsem měl pocit, že nejméně je mi Tesla sympatická na takových těch záplatovaných silnicích třetích tříd. Tam se tak podivně natřásá. Ale to by mi možná asi až tak nevadilo. Ale něco mi vadilo a nemohl jsem přijít na to, co. A už v té trojce tenkrát mi to vadilo. A teď jsem na to přišel. Díky obří panoramatické střeše a tudíž absenci stropního čalounění, velkému vnitřnímu prostoru, koženým sedadlům, ale také chybějícímu platu krycího zavazadlový prostor, se v interiéru vozu dost rozléhá bubnování od podvozku na horších cestách a mísí se v takové dunění. Přišlo mi, že díky té zvláštní akustice připomínající jeskyni, se ten sled drobných bubnování od pracujícího podvozku slévá do (pro mne) lehce nepříjemného zvuku. Tuším že při obsazení vozu lidmi a zavazadly se jeho akustika zlepší. A to se bavíme o 19 palcových ráfcích, nejmenších, jaké lze na auto nasadit.  Ale i pokud jede člověk sám, řešení existuje. Pustit si naprosto skvěle hrající audio. A že jsem doted spíše nechválil? Tak teď to přijde ...

I přes výše zmíněné je Model Y parádní auto. Je jednoduchý na ovládání, přesný na řízení, velmi zdatný v zatáčkách, nedostižný na rovinkách. Návyková je okamžitá reakce na plyn, ale i ten příval síly, který jako kdyby s rostoucí rychlostí vůbec neklesal. Na dálnici je Tesla pohodlná a úsporná, na okreskách umí překvapit. Nezabaví tím, že by byla nějak přetáčivá nebo měla nějaký velký cit v řízení. To ne. Zabaví strmým řízením, kdy není třeba prakticky vůbec ručkovat, zabaví vyvážením hmotnosti a z toho plynoucí neutralitou, zabaví schopnostmi podvozku a pohonu tak těžké auto protáhnout i malými zatáčkami. V půlce zatáčky jí stoupnete na krk a rovnáte kola. Krásně se vytáhne a už peláší do další zatáčky. Za dvě vteřiny je tam dostatečná rychlost. Brzdy nejsou na poměry elektroaut špatné, není tam takový ten jasný zlom mezi rekuperací a brzděním kotoučovými brzdami, takže to nelze než hodnotit kladně. Jen vadí ta rekuperace po povolení plynu. Ono je to těžké to nějak nezaujatě hodnotit. To auto je vlastně celkem sterilní. Žádné zvuky, žádné drama. Jenže ta jeho sterilita je pak v obrovském kontrastu s tím, jak se s tím autem dá jet rychle a zábavně. Jak přesně a okamžitě ten plyn poslouchá. Jak málokdy narazíte na moment, že auto dosáhne maximální akcelerace a zbyde tam taková ta část dráhy plynu, kdy ho jen mačkáte bez toho, aby auto ještě víc jelo. A to všechno s autem vážícím kolem 2 tun s 245 mm širokými pneumatikami. To všechno s autem, které má spoustu místa pro pasažéry a stovky litrů v předním a zadním kufru na zavazadla. S autem, které může mít 7 míst a ve městě vás jeho provoz může stát 30 Kč na sto kilometrů. S autem, které má nejpokročilejší systém autonomního řízení na světě. Kdo tohle v Tesle nevidí, tomu jeho pohled na svět nezávidím :-)

Pojmem u těchto vozů je jejich infotainment a jeho schopnosti. Extrémně rychlé reakce obrazovky jako na iPadech, přehledná struktura ovládání, zobrazení okolí vozu, obrovská část věnovaná mapě a navigaci. Navigace umí zohlednit profil trati a typy silnic a podle toho velmi spolehlivě odhadnout úroveň nabití baterie a případně zahrnout nabíjení na superchargerech. Navíc je uvnitř schovaná i herní konzole pro zkrácení času při nabíjení, integrované je Spotify a další služby jako YouTube. Žádný jiný výrobce se k tomuto ani neblíží. Nemluvě o celkovém uživatelském komfortu, možnosti otevírat a ovládat auto mobilní aplikací a podobně.

Na nějaké velké hodnocení spotřeby si netroufnu, auto jsme měli jen na den a bylo ideálních 20 stupňů. Ale spotřeba na dálnici byla kolem 20 kWh, mimo město kolem 15 kWh. Vypovídajícím údajem ale je spotřeba kolem 17 kWh na dlouhodobém počítadle. Co je u takového vozu, který jde z ruky do ruky nadšencům, kteří z ní ždímají maximum, velmi dobrá hodnota. A pokud i vy jste takovým nadšencem, můžete si Model Y také vyzkoušet právě díky teslicka.cz. Já jsem ani po třetím modelu této značky fanatickému vynášení do nebe nepropadl, ale nejde než dát za pravdu tomu, že je to velmi dobré auto, velmi pokrokové a jeho pořízení je i pragmatickou volbou.

95%
HODNOCENÍ

Plusy

  • ovládání a jizdní vlastnosti
  • jízdní výkony
  • elektronika
  • dojezd a dobrá spotřeba
  • jednoduchost nabíjení díky superchargerům

Mínusy

  • skleněná střecha a chybějící plato kufru vytváří ozvěnu
  • nemožnost vypnout jednopedálové řízení
  • tvrdší podvozek

Akční nabídky

0
Porovnávač
TOPlist