Popis modelu
Jihokorejská automobilka založená v roce 1944 se sídlem v Soulu spadá pod koncern Hyundai Motor Company. V současnosti produkuje okolo třech milionů aut ročně. V roce 2018 představila již třetí generaci modelu Ceed, který je po Sportage druhým nejprodávanějším modelem Kii v Evropě. Nejnovější generace je od základu postavena "nanovo" a byla vyvíjena cíleně na evropský trh, podle čeho získala i svůj název: Community of Europe, with European Design. Od první generace z roku 2006 se vyrábí ve slovenské Žilině, společně s druhou se jich prodalo úctyhodných 1.3 milionu kusů.
Kia nabízí 12 různých modelů, od nejmenší Picanto, po Sorento nebo sportovní Stinger. S rozměry 4.3 metru na délku, 1.45 metru na výšku a 1.8 do šířky je hatchback Ceed třetím nejmenším v rodině Kia, řadícím se do malých rodinných vozů. Její cena začíná na krásných 379 980 Kč, ve které je zahrnutá i sedmiletá záruka omezená najetím 150 tisíc kilometrů.
Sázka na jednu naftu a tři benzínové motorizace
Naftová motorizace je pouze jedna, čtyřválcová, turbem přeplňovaná 1.6 CRDi, zato máte na výběr mezi výkony 85 KW a 100 KW. Slabší verzi můžete pořídit pouze s šestistupňovým manuálem, výkonnější i s automatickou převodovkou se sedmi stupni. Výrobcem udávaná spotřeba je 4.2 litru na sto kilometrů, podle serveru spritmonitor.de se spotřeba nafty v reálných podmínkách pohybuje okolo 5.8 litru na 100 km.
Benzínové agregáty jsou na výběr hned tři. Základním motorem je čtyřválcová, atmosferická 1.4 CVVT s výkonem 73 KW a šestistupňovou manuální převodovkou. Druhou možností je přeplňovaná, tříválcová 1.0T-GDI s výkonem 88 KW a manuálem. S automatickou sedmistupňovou i manuální převodovkou můžete získat vrcholnou motorizaci 1.4T-GDI, čtyřválcový přeplňovaný benzín nabízí výkon 103 KW. Kia udává spotřebu 5.4 - 6.4 litrů na sto kilometrů, podle serveru spritmonitor.de se reálná spotřeba pohybuje okolo 7.6 litru na stovku kilometrů.
Automatická dvouspojková převodovka DCT nabízí funkci Drive Mode, volící tlačítkem u řadicí páky pro zvýšení jízdní dynamiky díky rychlejším reakcím motoru na pedál plynu a svižnější zrychlení.
Tři stupně výbav s příplatkovými pakety
V základní výbavě Comfort získáte komfortní klimatizaci, tempomat, bluetooth handsfree a palubní počítač budete ovládat pomocí multifunkčního volantu. Z asistenčních prvků vám pak budou k ruce aktivní systém pro jízdu v pruzích, řízení stability vozu, systém nouzového brzdění a asistentem pro rozjezd do kopce.
Další výbavou je Cool, která mimo designové prvky nabídne šestnácti palcová hliníková kola a luxusní kožený volant s hlavicí řadicí páky.
Nejvyšším stupněm je Exclusive, ve kterém vám na cestu budou svítit LED světlomety, o komfort se bude starat duální klimatizace a nápomocni budou dešťový senzor, zadní parkovací senzory a elektronicky sklopná zrcátka.
Verze kombi, kterou Kia nazývá Sport Wagon nabídne o 230 litrů větší kufr a střešní ližiny, připlatíte si za něj 25 000 Kč.
Bohaté výbavy si můžete ještě dále rozšířit o Paket Winter, obsahující vyhřívané přední sedadla a volant, dále Paket Plus s koženým volantem a hlavicí řadicí páky, předními mlhovými světly s funkcí cornering, neboli přisvěcováním do zatáček. Paket Navi zase nabídne zadní parkovací kameru a integrovanou navigaci s osmi palcovým displejem. V Paketu Tech je k dispozici adaptivní tempomat SCC a asistentem následování v jízdním pruhu, systém sledování mrtvého úhlu, ukazatel rychlostních limitů a upozornění na přijížděcí vozidlo v příčném směru při couvání. Nejzajímavějším Paketem je Premium s bezklíčovým vstupem do vozu Smart key a startovacím tlačítkem, elektronická parkovací brzda brzdí sedmnácti palcová hliníková kola, kterým na cestu svítí LED světlomety. V interiéru vyniká čalounění v kombinaci látky a kůže s leskle černým dekorem palubní desky.
Své auto můžete vyšperkovat také Kia originálním příslušenstvím nabízejícím praktické střešní příčníky nebo tažné zařízení, objemný střešní box, nosič lyží a snowboardů, kol na střechu nebo tažné zařízení, v neposlední řadě je to ochranná lišta nákladové hrany zadního nárazníku proti poškrábání a bočních dveří.
Konkurence
Hlavní konkurencí je o deset tisíc korun levnější Hyundai i30, který ale pořídíte pouze se třemi benzínovými agregáty o výkonech 74, 88 a 103 KW a stejně velkým kufrem. Dalším "sokem" je Renault Mégane se čtyřmi benzínovými motory o výkonech od 75 KW po 117 a jedním naftovým Blue dCi 85 KW, co ale nesežene je automatická převodovka, zato jej pořídíte o 15 tisíc korun levněji a s největším kufrem o objemu 402 L. Dvě naftové, dvě benzínové motorizace a o dvacet litrů menší kufr nabídne o 20 tisíc korun dražší Ford Focus.