Pod zkratkou SUV se ukrývá anglický termín Sport utility vehicle neboli sportovní užitkové vozidlo.
Charakteristika SUV aneb výhody a nevýhody
Automobily tohoto typu jsou určeny do lehčího terénu, nicméně je můžete potkat i na silních. Jejich určení tak není zcela jednoznačné.
Spojují v sobě právě typické vlastnosti terénních vozů, se kterými je ale nelze zaměňovat, a současně i výhody automobilů silničních. Charakteristickým rysem je u nich především zvětšení světlé výšky a pohon všech čtyř kol. Dále je SUV robustní, což znamená jednak zvýšení bezpečnosti. Díky váze vozu však mohou být na druhou stranu následky střetu s menším autem pro posádku druhého vozidla velmi závažné. Druhým podstatným kladem mohutnosti SUV je rozhodně více prostoru. Skýtají tedy pro posádku více pohodlí. Standardně pojmou šestici pasažérů, některé modely jsou však i větší, což z nich činí ideální rodinný vůz.
Na druhou stranu je potřeba se smířit s menším prostorem zavazadlovým, zvyknout si na obtížnější parkování s rozměrným autem a vzít v potaz i jeho vyšší spotřebu. Nemalé jsou i pořizovací náklady. Za SUV si zkrátka připlatíte. A hlouběji do peněženky budete muset sáhnout také kdykoli později, dráž vás vyjde servis i náhradní díly.
SUV suverénně kralují současnému trhu
I přes popsané nevýhody prodeje SUV zejména v posledních letech stále vzrůstají a v hojné míře si je kupují dokonce i ženy, dříve upřednostňující malá auta. Pro řadu lidí je vlastnictví SUV dokonce i otázkou jakési společenské prestiže. V roce 2015 se tyto automobily dostaly na post vůbec nejprodávanějšího typu na evropských trzích. Dominovali hlavně zástupci kategie menších aut, která si jejich majitelé kupují právě především kvůli bezpečnosti, nikoli kvůli jejich využití v náročnějším terénu. Celkový podíl těchto vozidel činil hned 38 %.
Lídrem na současném trhu jsou zejména automobilky Nissan a Renault. Tuzemská Škoda promluvila do tohoto segmentu se svým modelem Karoq výrazně hlavně v letošním roce. Novinka vystřídala Škodu Yeti. Její výroba byla ukončena po první generaci, nicméně i tak se Yeti stačil stát nejprodávanějším SUV u nás.
Nárůst prodejů SUV můžeme patrně očekávat i v letech následujících. Experti odhadují, že za nebývalým zájmem o tuto kategorii není pouze aspekt bezpečnosti, ale také levné tankování i stále se rozšiřující nabídka modelů. I pro běžnou jízdu po městě také tato vozidla vykazují velmi dobrou dynamiku. Na tyto tendence reagují i sami výrobci a začínají nabízet terénní vozy jako třídveřové kupé. Vítaným ekonomickým aspektem je pro automobilky i možnost získání vyšších marží než v případě vozidel nižší nebo nižší střední třídy.
Významné milníky v historii SUV
SUV však ani zdaleka nejsou ryze novodobou záležitostí. Pradědečkem těch dnešních se stal Chevrolet Suburban, který byl zkonstruován již v roce 1935. Chlubit se mohl částečně dřevěnou karoserií a rámovou konstrukcí. Uvezl až osm cestujících, nicméně rádio, vytápění a zadní nárazníky jste mohli získat teprve za příplatek. Jeho předchůdcem byl automobil, který měl původně sloužit jednotkám Národní gardy.
Dalším zásadním milníkem v historii se stal v roce 1970 Range Rover Classic s hliníkovým osmiválcem a dvoudveřovou karoserií. Jeep Cherokee z roku 1984 se na pohled nijak nevymykal, nicméně ve své době začal v mnoha rodinách zdárně vytlačovat klasické sedany a kombíky. Rok 1994 pak přináší první kompaktní SUV – Toyotu RAV4. Ta se původně neměla vůbec do sériové výroby dostat. Veřejností jí ale byla a je stále natolik fascinována, že z původně původního konceptu určeného pouze pro autosalony je dnes na trhu již čtvrtá generace tohoto vozu.